خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

انسان همیشه در تهدید خطر است، هر آن ممکن است حادثه ای مال یا جان انسان را در معرض تلف قرار دهد. حال آن که ایمنی و احساس امنیت در زمان حال و آینده یکی از نیازهای اصلی انسان است. اگر انسان با مخاطرات غیرقابل پیش بینی روبرو شود، نمی تواند از عهده جبران آن برآید. خطراتی از قبیل سرمایه زدگی محصول، قحطی، خشکسالی ،آتش سوزی، سرقت و … همواره در کمین آدمیان و مایه نگرانی آنان بوده است. نیاز انسان به ایمنی و امنیت، موجب گرایش انسان به بیمه شده است و چون نگرانی های انسان و تکرار خطرها گوناگون است، به تبع این خطرهای عظیم و وحشتناک گوناگون، موسسات بیمه بازرگانی گوناگون ایجاد شده است.
برای روشن شدن مطلب ضمن تعریف بیمه و انواع موسسات بیمه، به نحوه ی ثبت سازمان ها و شرکت های بیمه می پردازیم. همچنین، علاوه بر مطالعه ی مطلب ذیل، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه، می توانید کلیه سوالات خود را با مشاورین مجرب ثبت نیک در میان بگذارید.

  • بیمه و انواع موسسات بیمه

بیمه قراردادی است که به موجب آن بیمه گر، در قبال دریافت حق بیمه، تعهد می کند که اگر خطر یا خسارتی به موضوع بیمه وارد شد، خسارت وارده را جبران کند یا وجه مشخصی را به بیمه گذار پرداخت کند.
عناصر تشکیل دهنده این تعریف عبارتند از : بیمه گر، حق بیمه و موضوع بیمه. بیمه گر، بنگاهی است که جان یا مال کسی را در برابر خطرات و خسارت های احتمالی بیمه می کند. بیمه گذار شخصی است که به نفع خود یا دیگری، قرارداد بیمه را امضا می کند. حق بیمه، وجهی است که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد و موضوع بیمه چیزی است که بیمه می شود. مهم ترین اقسام موسسات بیمه عبارتند از :
1. بیمه آتش سوزی
2. بیمه حمل و نقل دریایی
3. بیمه حمل و نقل زمینی
4. بیمه حمل و نقل هوایی
5. بیمه حوادث
6. بیمه شخص ثالث
7. بیمه اتکایی و …

ثبت هر موسسه بیمه در ایران منوط به ارائه پروانه تاسیس که از طرف بیمه مرکزی ایران صادر می شود خواهد بود. به موجب آیین نامه 75 شورای عالی بیمه، نماینده بیمه می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. وفق ماده 5 وماده 6 این آیین نامه، شرایط اعطای نمایندگی بیمه به قرار ذیل است.
الف ) شخص حقوقی
شخص حقوقی متقاضی اخذ پروانه نمایندگی بیمه باید واجد شرایط ذیل باشد:
1- تشکیل و ثبت در قالب شرکت های سهامی خاص یا شرکت تعاونی متعارف
2- تهیه اساسنامه طبق نمونه ابلاغی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
3- موضوع فعالیت نماینده حقوقی به طورانحصاری نمایندگی بیمه باشد.
4- تعداد اعضای هیات مدیره حداقل 3 نفر باشد.
5- داشتن حداقل یک میلیارد ریال سرمایه اولیه
6- ارائه گواهی نامه بانک حاکی از تادیه نقدی سرمایه ، حداقل به مقدار 50 درصد کل سرمایه نماینده حقوقی
7- ارائه صورت کامل اسامی سهامداران ، مدیران و میزان سهام هر یک از آن ها
8- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مطابق بند ث ماده 5 آیین نامه 75
9- مدیر عامل و حداقل یک عضو بیمه ای هیات مدیره باید واجد شرایط مندرج در ماده 5 این آیین نامه باشد.
10- ارائه صورت جلسات مجمع عمومی موسس و هیات مدیره
11- ارائه اظهارنامه ثبت نمایندگی حقوقی و تادیه به نام آن
تبصره 1- سهامداران نمایندگی حقوقی باید صرفاَ اشخاص حقیقی باشند و مکلفند مبلغ تعهدی سرمایه خود را حداکثر ظرف مدت 2 سال تادیه نمایند.
تبصره 2- مشارکت اشخاص حقوقی در سهام نمایندگی حقوقی بیمه ، پس از تایید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسات وابسته به آن ها ( اعم از رسمی ، پیمانی ، قراردادی و ساعتی ) ، کارگزاران ( دلالان رسمی ) بیمه ، نمایندگان بیمه و ارزیابان خسارت بیمه ای و کارکنان هر یک از آن ها نمی توانند در نمایندگی حقوقی بیمه سمت و یا سهم داشته باشند.
تبصره 3- میر عامل، اعضای هیات مدیره و کارکنان شاغل شرکت های بیمه و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسات وابسته به آن ها ( اعم از رسمی، پیمانی ، قراردادی و ساعتی ) ، کارگزاران ( دلالان رسمی ) بیمه، نمایندگان بیمه و ارزیابان خسارت بیمه ای و کارکنان هر یک از آن ها نمی توانند در نمایندگی حقوقی بیمه سمت و یا سهم داشته باشند.
ب) شخص حقیقی
شخص حقیقی متقاضی اخذ پروانه نمایندگی بیمه باید واجد شرایط ذیل باشد:
1-  تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
2- اعتقاد به اسلام با یکی دیگر از ادیان رسمی کشور
3- عدم اعتیاد به مواد مخدر
4- عدم حجر
5- نداشتن سوء پیشینه کیفری و همچنین نداشتن سابقه محکومیت به جرایم نامبرده در ماده 64 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری
6- داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم ( برای آقایان)
7- داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته بیمه ( و یا سایر رشته ها با گرایش بیمه ) بدون نیاز به داشتن سابقه کار بیمه ای ، یا حداقل مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط ( شامل اقتصاد ، امور مالی ، حسابداری ،آمار ، مدیریت و حقوق ) با یک سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی یا حداقل مدرک کارشناسی در سایر رشته ها با دو سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی ، یا حداقل مدرک دیپلم با سه سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی
تبصره 1- متقاضیان فاقد سابقه کار ، باید دوره آموزشی مربوط را حداقل به مدت 120 ساعت طبق دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در شرکت بیمه و با موسسات آموزشی مورد تایید بیمه مرکزی ج.ا.ایران گذرانده و گواهی نامه قبولی را ارایه نمایند.
تبصره 2- اعطای پروانه نمایندگی به متقاضیان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و یا فوق دیپلم منوط به موافقت کتبی مدیر عامل شرکت بیمه ذیربط خواهد بود.
8- موفقیت در آزمون نمایندگی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
تبصره- بیمه مرکزی می تواند برگزاری آزمون نمایندگی بیمه را به شرکت های بیمه یا موسسات آموزشی ذیصلاح یا پژوهشکده بیمه تفویض نماید.
9- گذراندن دوره کارآموزی به مدت 15 روز اداری در شرکت بیمه مربوطه برای کلیه متقاضیان نمایندگی بیمه.

  • مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش نمایندگی بیمه

1- تکمیل فرم تقاضای نمایندگی
2- تصویر شناسنامه و کارت ملی
3- اصل گواهی سابقه کار بیمه ای
4- تصویر آخرین مدرک تحصیلی
5- چهار قطعه عکس سه در چهار
6- کپی کارت پایان خدمت یا معافیت ویژه آقایان
مشاوره کاریردی رایگان جهت ثبت شرکت بیمه در ایران :

  • 02188888822