خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

حقوق دریایی شاخه ای از حقوق تجارت است که ریشه در قدیمی ترین ادوار بشر دارد. دریا نخستین راه و کشتی نخستین وسیله ی ارتباطی تمدن های قدیمی بشر به شمار می آید. داد و ستد از طریق دریا تحت رسوم دریایی بود که با گذشت زمان به صورت قانون درآمد. ( بند 2 و 9 ماده 2 قانون تجارت ) و علت این که حقوق دریایی را شاخه ای از حقوق خصوصی می دانند، این است که اساس حقوق دریایی تنظیم قواعد حمل و نقل با کشتی های بازرگانی است. امروزه بخش بسیار بزرگی از ارتباطات و تجارت جهانی از طریق کشتی ها انجام می گیرد که همین مهم نیاز به توسعه و گسترش موسسات و شرکت های کشتیرانی را در پی داشته است.
به موجب ماده یک آیین نامه صدور مجوز و نحوه فعالیت شرکت های نمایندگی کشتیرانی ؛ شرکت نمایندگی کشتیرانی به شخص حقوقی ایرانی دارای مجوز فعالیت از سازمان گفته می شود که از طرف مالک کشتی یا خطوط کشتیرانی یا اجاره کننده یا هر شخصی که مجاز به اداره و بهره برداری کلی یا جزئی از کشتی است، به فعالیت های مندرج در ماده 2 این فصل اشتغال می یابد.
آغاز فعالیت در کلیه امور مربوط به نمایندگی های کشتیرانی، منوط به اخذ مجوز از سازمان بنادر و کشتیرانی می باشد. مدارک لازم جهت ثبت شرکت کشتیرانی عبارت است :
1. اصل اساسنامه که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران شرکت امضا شده باشد. ( 2 نسخه )
2. اصل شرکتنامه که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران امضا شده باشد. ( 2 نسخه )
3. اصل اظهارنامه ( تقاضانامه ) که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران شرکت امضا شده باشد. ( 2 نسخه )
4.  اصل صورتجلسه مجمع عمومی که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران شرکت امضا شده باشد. ( 2 نسخه )
5. اصل صورتجلسه هیات مدیره ( در صورت داشتن هیات مدیره ) در 2 نسخه
6. کپی شناسنامه و یک قطعه عکس سه در چهار سهامداران
نکته : اسناد و مدارک ثبت شرکت می بایست از ادرات ثبت شرکت ها خریداری و پس از تکمیل و تعیین نام شرکت، توسط متقاضی یا از طریق اداره ثبت برای این سازمان ارسال گردد.

  • شرایط مدیر عامل

مدیر عامل می بایست حداقل 25 سال سن داشته و دارای تابعیت ایران باشد. همچنین عدم اشتغال به کار در ادارات دولتی ، عدم اعتیاد ، عدم سوء پیشینه و دارا بودن کارت نظام وظیفه و یا معافیت از آن از سایر شرایط عمومی مورد نیاز مدیر عامل می باشد. علاوه بر شرایط عمومی، مدیر عامل باید واجد شرایط اختصاصی نیز باشد.
شرایط اختصاصی مدیر عامل و مدیر شعبه :
1. شرایط مدیر عامل
مدیر عامل باید دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، 4 سال سابقه کار مفید اجرایی در زمینه کشتیرانی و یا نمایندگی کشتیرانی بوده و دوره های آموزش مربوطه را گذرانده باشد.
2. شرایط مدیر شعبه
ایجاد شعبه منوط به معرفی و به کار گماری یک نفر مدیر شعبه حائز شرایط ذیل می باشد :
مدیر شعبه باید دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و 2 سال سابقه کار مفید اجرایی در زمینه کشتیرانی و یا نمایندگی کشتیرانی و گذراندن دوره های آموزشی مربوطه ذیل بر اساس دستورالعمل سازمان بنادر و کشتیرانی باشد.
با توجه به آیین نامه نامبرده ، مهم ترین وظایف شرکت های کشتیرانی عبارتند از :
1. تدارک خدمات مورد نیاز کشتی و کارکنان آن در زمان حضور در بندر و محدوده های آن
2. استفاده از نرم افزار و سخت افزارهای مناسب به منظور تسهیل در انجام وظایف مقرر
3. اخذ کرایه حمل و سایر مطالبات مربوط به کشتی، کانتینر یا محموله و مسافر به نمایندگی از طرف کشتیرانی مربوطه
4. انجام ترتیبات لازم جهت تخلیه، بارگیری، بارشماری و تحویل کالا، کانتینر و مسافر حسب مورد از طریق اشخاص دارای مجوز فعالیت از سازمان
5. انجام تشریفات ترانزیت کالا اعم از ترانزیت داخلی، خارجی و فعالیت های کارگزاری در مورد محمولاتی که مقصد آن بندر ورودی نبوده و دارای مقصد داخلی و یا خارجی مشخص دیگری باشد.
6. انجام ترتیبات لازم جهت تهیه و تکمیل اسناد محموله های وارده و یا صادره از / به بنادر به منظور انجام اشریفات گمرکی از جمله تنظیم صورت جلسات کسر و اضافه تخلیه و صدور ترخیصیه و تقاضای اصلاح مانیفست.
7. انجام امور مربوط به ورود ، خروج و پاس کشتی ها در بنادر و حوزه مربوطه از قبیل اعلام نمایندگی به بندر، درخواست ورود و خروج، لیست جابجایی پرسنل کشتی ها، ارائه اطلاعات مورد نیاز بندر و پرداخت حقوق، عوارض و هزینه های بندری متعلق به کشتی حسب مقررات مربوطه و تسویب حساب
8. بازاریابی در امور حمل و نقل دریایی و صدور اسناد حمل از طرف موسسه کشتیرانی مربوطه
در انتها خاطر نشان می شویم ، کلیه ی خدمات ثبت شرکت ، در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه  توسط کادر مجرب ثبت نیک ارائه می گردد.