خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

توسعه اقتصادی و گسترش روابط بازرگانی داخلی و بین المللی و به خصوص لزوم استفاده از پس اندازهای کوچک و بزرگ اشخاص و درآمدهای اضافه بر نیاز آنان، تجارت را امروز از انحصار اشخاص حقیقی خارج کرده است و شرکت های تجاری روز به روز بیشتر از گذشته سرنوشت تجارت دنیا را به عهده می گیرند.
وجود شرکت های تجاری و گسترش آن ها ضمن اینکه از نظر اجتماعی و اقتصادی مفید است، زیرا وجوه سرگردان نزد مردم را جذب کرده و از جریان مصرف بی رویه و در نتیجه تا حدودی از گسترش تورم جلوگیری می کنند، در امر تولید و توسعه اقتصادی کشور نیز می توانند نقش بسیار موثری بازی کنند.
نظر به اهمیت شرکت های تجاری، قانون مقررات زیادی برای شرکت های تجاری وضع نموده که رعایت آن ها هریک به نوبه خود لازم است. این اشخاص حقوقی باید نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسند و شخصیت حقوقی آن ها پس از ثبت در مرجع مذکور قابل استناد است.  برای آنکه شرکتی به ثبت رسد لازم است اولاَ انواع شرکت های تجاری و خصایصشان شناخته شود.
به موجب ماده 20 قانون تجارت ، شرکت های تجاری به هفت نوع ذیل طبقه بندی شده است :

  • شرکت سهامی ( عام و خاص )
  •  شرکت با مسئولیت محدود
  •  شرکت تضامنی
  •   شرکت مختلط سهامی
  •  شرکت مختلط غیرسهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

نکته : در لایحه اصلاح قانون تجارت ( مصوب 1384 هیات وزیران ) از هفت نوع شرکت تجاری پیش بینی شده در قانون تجارت ، شرکت های مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی و نسبی حذف شده اند ، و لذا چهار نوع شرکت تجاری یعنی سهامی، با مسئولیت محدود ، تضامنی و تعاونی فقط به رسمیت شناخته شده اند.
با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها معلوم می شود در میان شرکت های تجاری، شرکت بامسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص، با اقبال عمومی بیشتری مواجه شده اند. چرا که تشریفات اداری شرکت با مسئولیت محدود چندان پیچیدگی ندارد و تعداد اعضای آن کمتر است و همچنین مسئولیت آن ها در قبال قروض و دیون برابر با سرمایه آن ها در شرکت است.از طرفی دیگر، شرکت های سهامی نیز، از لحاظ اعتباری برای اخذ تسهیلات بانکی، اخذ نمایندگی معتبر و یا شرکت در مناقصات و مزایده های سطح بالا بسیار مناسب می باشد.
در قوانین ایران، حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت 2 نفر و در شرکت های سهامی خاص 3 نفر و حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت یک میلیون ریال است .
لازم به ذکر است چنانچه موضوع فعالیت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد می بایست قبل از اقدام به ثبت، نسبت به اخذ مجوز لازم از مراجع ذیصلاح اقدام به عمل آورید. البته همه فعالیت ها نیاز به مجوز ندارند.
پس از تعیین شرکا و انتخاب قالب شرکت ، نسبت به تهیه و تنظیم اوراق ثبتی اقدام نمایید. با توجه به قالب شرکتی که انتخاب می شود، اوراق ثبتی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اوراق ثبتی شرکت های سهامی خاص شامل اساسنامه ، اظهارنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین است و اوراق شرکت های با مسئولیت محدود شامل اساسنامه، شرکتنامه ، تقاضانامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین است . سایر انواع شرکت ها نیز تقریباَ اوراقی مشابه با این دو نوع شرکت دارند.
نکته: اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند. همچنین فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه  نیز در اداره ثبت شرکت ها موجود است.
سپس با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها ( قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت ) ، نسبت به تکمیل فرم اقدام نمایید و کلیه اطلاعات مربوط به خودتان و هر متقاضی دیگری را در سامانه وارد کنید.
در سامانه می بایست 5 نام را به ترتیب اولویت قید نمایید .
در انتخاب نام شرکت رعایت نکات ذیل الزامی است :
الف ) نام خارجی نباشد،
ب : قبلاَ به ثبت نرسیده باشد
ج : دارای معنا و مفهوم باشد ،
د : با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد.
از میان نام های انتخابی شما، در صورت رعایت شرایط  مقرر شده ، یک نام به ترتیب اولویت های وارد شده تایید خواهد شد.
پس از اتمام مراحل اینترنتی ثبت شرکت، در صورت عدم نقص و ایراد در اطلاعات وارد شده ، در گام بعد می بایست مدارک مورد نیاز را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال فرمایید و سپس بارکد پستی را در سامانه درج نمایید.
در صورت کامل بودن مدارک تقدیمی ، کارشناس اداره ثبت شرکت ها اقدام به تهیه پیش نویس آگهی ثبت نموده که در اینصورت باید شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت  با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره ثبت مراجعه نماید.
در اقدام آخر شما باید آگهی ثبت شرکت خود را در روزنامه رسمی به چاپ برسانید که این کار پس از تایید تمام مراحل و دریافت شماره ثبت انجام می گیرد.
بعد از چاپ آگهی در روزنامه  رسمی ، می توانید فعالیت خود را به طور رسمی و قانونی آغاز نمایید.
ثبت شرکت نیک
{ ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند }