خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

هر شرکت باید به تجویز مفاد اساسنامه متناسب با نحوه تشکیل ، نوع سرمایه و موضوع فعالیت خود ، نامی تعیین کند تا بواسطه آن فعالیت و عملکرد خود را از دیگران تفکیک و متمایز نماید . در واقع، از طریق انتخاب نامی مناسب برای شرکت  می توان جهت شناساندن شرکت و همچنین بهبود کسب و کار اقدامی اساسی نمود.
بدین لحاظ، شرکت های بزرگ و موفق همیشه در پی راه هایی بوده اند تا بتوانند با انتخاب نامی نیک و شایسته، بر وفاداری مشتریان به نام تجاری خود بیفزایند.
با توجه به آنچه آمد، در ذیل به مهم ترین معیارهای انتخاب نام شرکت می پردازیم :
1-  با ضوابط قانونی نام شرکت منطبق باشد.
به موجب مفاد “دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی” نام پیشنهادی می بایست :
الف – با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
ب –  اسم شرکت باید سه سیلاب باشد.
ج – دارای اسم خاص باشد.
د – دارای ریشه فارسی باشد . واژگان انتخابی می بایست در لغت نامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشد.
ه – لاتین نباشد.
ی- تکراری نبوده و قبلاَ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده باشد.برای این منظور می توانید به سامانه http://ilenc.ir مراجعه نمایید. لازم به توضیح است دو کلمه از نام پیشنهادی با اسامی دارای سابقه می بایست متفاوت باشد.
د –  اگر نام شما نیاز به مجوز از سازمان هایی دارد حتما قبل از تعیین نام باید مجوز های لازم را اخذ نمایید.
به موجب این دستورالعمل، نام  های پیشنهادی اشخاص حقوقی (شرکت) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:
–  نام هایی که در آن از اسامی ،عناوین و اصطلاحات بیگانه و خارجی استفاده شده باشد.
– نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند مورد قبول نمی باشند.
–  اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
– نامهای زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود:
دکوراسیون، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، آزاده، تکنو، فامیلی، فیلتر، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = كاشانه، تکنیک و تکنو معادل آن = فن، تکنولــوژی معادل آن= فن آوری یا فن آوران، کلینیک معادل آن =درمانگاه، دکوراسیون معادل آن= آرایه، سیستم معادل آن= چرخه.
– از کلماتی نظیر پی وی سی و … استفاده نشود.
–   از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
–  استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
–  نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.
–  از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
–  از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود.
–  برداشتن کلمات قبلی ثبت شده و افزودن عدد به آن مورد قبول نمی باشد.
–  استفاده از کلمات قبلی ثبت شده و اضافه کردن یک کلمه توصیفی به آن مورد قبول نیست.
–  نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
–  واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.
–  چنانچه نام اشخاص حقیقی ثبت شده باشد نمی توان مشتق آن نام را برای یک نفر دیگر ثبت کرد.
–  هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
– چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ون،ین،ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.
– چنانچه  نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
–  اگر نام انتخابی با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند شبیه به کلمات ثبت شده قبلی باشد نام مورد قبول نیست.
–  کلمه هایی که به شکلی باعث گمراهی و شباهت به اسامی دیگر که ثبت شده باشند مورد قبول نمی باشند.
الزامات قانون تجارت در رابطه با نام شرکت :
ماده 95 ق. ت : در نام شرکت با مسئولیت محدود، باید عبارت بامسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود. نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود.
ماده 117 ق. ت : نام شرکت تضامنی معمولاَ معرف اعتبار شرکت است. مطابق این ماده ، در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ” شرکت تضامنی ” و لااقل اسم یکی از شرکا ذکر گردد، در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ” و شرکا ” یا ” برادران ” قید گردد. از این ماده برداشت می شود که شرکت باید دارای اسم مخصوص باشد.
ماده ی 141: به موجب ماده 141 قانون تجارت،شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود.قسمت اخیر ماده مقرر می کند:”در اسم شرکت باید عبارت “شرکت مختلط” و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود”.در حقوق فعلی فرانسه،قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند،مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند.مع ذلک،قید اینکه شرکت یک شرکت”مختلط غیر سهامی”است در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.
ماده ی 143 : در حقوق ایران،قید نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت موجب مسئولیت تضامنی او می شود.
همچنین به موجب قانون تجارت، در شرکت سهامی که بطور معمول نام شرکت متاثر از نوع فعالیت یا محل جغرافیایی استقرار و یا ترکیبی از هر دو موضوع است موارد ذیل باید رعایت شود .
الف- کلمه عام یا خاص در نام شرکت قید شود.
ب- نام هیچیک از شرکاء در نام شرکت درج نشود.
2- خوش آهنگ بوده  و دارای معنی و مفهوم باشد.
انتخاب نامی با معنا، تاثیر نام شرکت را افزایش می دهد. در واقع، به کمک نام شرکت است که مشخص می شود شرکت چه اهدافی را دنبال می کند. لذا از انتخاب نام های بی معنا به شدت بپرهیزید.
از طرفی دیگر، خوش آهنگی نیز در به خاطر سپردن نام شرکت اهمیت بسزایی دارد. لذا، نامی را انتخاب کنید که به راحتی تلفظ شود. بدین منظور می توانید از واج آرایی بهره بگیرید.
به مثال های ذیل توجه فرمایید :
– تکرار در حروف صدادار : دلستر
– تکرار در حروف بی صدا : گوگل
– تکرار در صدادار و بی صدا : ثبت شرکت نیک
3- خلاق و نوآورانه و جذاب باشد.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد شرکت هایی که به درستی نام خود را انتخاب نموده اند بسیار موفق تر از کسانی بوده اند که نام های کلیشه ای و تکراری برای شرکت خود برگزیده اند.
4- در آن  به ذهنیات مخاطبان بازار توجه شده باشد.
از موضوعات مهم در حوزه بازاریابی ، توجه به ذهنیات مصرف کنندگان و مخاطبین بازار است. برای این کار می توانید با فراهم نمودن لیستی از اسامی انتخابی،نطر دیگران را نیز جویا شوید.
5- محدود کننده نباشد.
در انتخاب نام شرکت، بهتر آن است که قلمرو مکانی را لحاظ نکنید. چرا که ممکن است در آینده شهرتان را و یا فعالیتتان را گسترش دهید .
پس از انتخاب نام شرکت، جهت ثبت نام با مراجعه به سامانه ی اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir  ، پنج نام را به ترتیب اولویت در سامانه وارد نمایید تا از بین آن ها یکی آن ها مورد تایید قرار گیرد.
{ ثبت شرکت نیک }
انتخابی نیک و ماندگار…