خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد مراحل تاسیس شرکت سهامی عام ، گواهی نامه بانکی ، تعهد پذیره نویسان و هر آنچه که باید در مورد ثبت شرکت سهامی عام بدانید توضیح دهیم .
شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند .

اصولا شرکت های سهامی عام ، جهت سرمایه گذاری های عظیم ایجاد می گردند چون این قبیل شرکت ها نیاز به سرمایه زیاد دارند و سرمایه های کوچک هرگز کفاف مخارج این گونه سرمایه گذاری ها را نمی دهند ، معمولا شرکت های سهامی عام می توانند با صدور اوراق بهادار از قبیل سهام یا اوراق قرضه سرمایه لازم را از پس اندازهای مردم یا بعضی از سازمان ها ، بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری فراهم نمایند .

مراحل تاسیس شرکت سهامی عام

آشنایی با مراحل تاسیس شرکت سهامی عام

اوراق بهادار مذکور به آسانی قابل نقل و انتقال است ، پس انداز کنندگان با تقبل خطر مالی کمتری ( در حدود مبلغ اسمی ) اطمینان دارند که هر وقت که بخواهند می توانند اوراق بهادار مذکور را خریداری و سپس آن ها را به دیگری انتقال دهند و یا در بازار بورس به فروش برسانند .

شرایط تشکیل یا ایجاد شخصیت حقوقی شرکت سهامی عام دو مرحله است که در ابتدا باید مدارک لازم جهت تشکیل شرکت تهیه و سهام شرکت جهت فروش به عموم مردم عرضه شود و پس از آن موسسین و تمام کسانی که در خرید سهام شرکت نقش داشته اند در مجمع عمومی موسس حاضر و شخصیت حقوقی شرکت را ایجاد کنند .

تشکیل شرکت سهامی عام به دو مرحله تقسیم می شود :

1. تهیه مدارک توسط موسسین

2. تکمیل تاسیس در مجمع عمومی موسس

مدارک مورد نیاز عبارت است از 

  • گواهی نامه بانکی
  • اظهارنامه
  •  طرح اساسنامه
  •  طرح اعلامیه پذیره نویسی

به موجب ماده 16 لایحه قانون تجارت ، پس از گذشتن مهلت های لازم پذیره نویسی و مهلت تمدید شده ، ابتدا موسسین باید حداکثر ظرف مدت یک ماه به امور ذیل رسیدگی کنند

1. به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی و احراز کنند که تمام سرمایه شرکت صحیحا تعهد شده و حداقل 35 درصد از کل سرمایه شرکت ، نقدا پرداخت شده است . مثلا اگر سرمایه شرکت 100 واحد بوده ، تمام آن توسط موسسین و پذیره نویسان تعهد شود و حداقل 35 واحد آن پرداخت شود .
هم چنین در بند 5 ماده 243 لایحه ، برای کسی که سهام یا قطعات سهام را بدون پذیره نویسی کلیه سرمایه و تادیه حداقل سی و پنج درصد آن و هم چنین بدون تحویل کلیه سرمایه غیر نقد صادر کند ، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است .

2. تعیین تعداد سهام هر یک از تعهد کنندگان و اعلام آن : تعیین تعداد سهام بر عهده موسسین می باشد و موسسین قبل از دعوت مجمع عمومی موسس باید تعداد سهام را تعیین نمایند و در عمل این موضوع ، تخصیص سهام نامیده می شود .

نکته :

علی رغم تصریح ماده 16 لایحه مبنی بر اینکه موسسین حداکثر تا یک ماه باید به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی نمایند ، به موجب تبصره 3 ماده 23 قانون بازار ،  ناشر موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از اتمام مهلت عرضه عمومی ، سازمان را از نتایج توزیع و فروش اوراق بهادار از طریقی که سازمان معین خواهد نمود ، مطلع نماید .
نحوه برخورد ناشر در صورت عدم فروش کامل در اعلامیه پذیره نویسی مشخص می شود و به موجب قانون بازار ، مهلتی که باید نتیجه پذیره نویسی یا عرضه عمومی را به سازمان بورس اعلام نمود ، 15 روز پس از پایان مهلت پذیره نویسی می باشد .

3. دعوت از مجمع عمومی موسس : هر گاه مجمع عمومی موسس تشکیل شد طبق ماده 75 لایحه ، هم موسسین و هم پذیره نویسان حق حضور دارند .
قبل از ایجاد شخصیت حقوقی باید مجمع عمومی موسس تشکیل و وظایف خود را انجام دهد .

 

مراحل تاسیس شرکت سهامی عام و مجمع موسس

به موجب ماده 17 لایحه ، وظایف مجمع عمومی موسس در رابطه با تکمیل فرایند تاسیس عبارتند از :

  • رسیدگی و احراز تعهد کلیه سهام شرکت و تادیه مبالغ لازم ( مانند موسسین در ماده 16 لایحه )
  • شور درباره اساسنامه شرکت و تصویب اساسنامه شرکت
  • انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای دعوت از مجمع عمومی عادی یا سالیانه

نکته :

به موجب تبصره ماده 17 لایحه قانون تجارت ، علاوه بر مجمع عمومی موسس که باید روزنامه کثیر الانتشاری را معین کند تا هرگونه دعوت و اطلاعیه برای صاحبان سهام تا تشکیل مجامع عمومی در آن منتشر شود ، روزنامه دیگری هم باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شود .
با قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرس یا بازرسان ، شرکت سهامی عام تشکیل می شود یعنی از این لحظه شخصیت حقوقی شرکت ایجاد می شود .
از لحظه ایجاد شخصیت حقوقی ، مدیران شرکت می توانند با اشخاص ثالث به نام شرکت قرارداد منعقد کنند و شرکت را متعهد سازند .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره مراحل تاسیس شرکت سهامی عام

شما میتوانید جهت آگاهی در مورد مراحل تاسیس شرکت سهامی عام و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .