خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

چنانچه علاقه مند به ثبت شرکت پرورش گل و گیاه هستید ، می توانید این شرکت را در قالب های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت برسانید . ما در این مقاله به بررسی نحوه تشکیل این شرکت ها پرداخته ایم .
بهتر است پیش از ثبت شرکت با قوانین هر یک از انواع شرکت های مذکور آشنایی داشته باشید .

ثبت شرکت پرورش گل و گیاه

ثبت شرکت پرورش گل و گیاه به دو صورت امکان پذیر است

  • شرکت مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی خاص

تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است .

ویژگی های تشکیل شرکت با مسئولیت محدود :

  • حداقل، تعداد شرکاء 2 نفر می باشد.
  • حداقل تعداد مدیران، یک نفر می باشد.
  • در شرکت با مسئولیت محدود هیچ گونه حداقل سرمایه پیش بینی نشده است.
  • در اسم شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود تیتر شود و الا در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب می شود .
  • نام شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکاء باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را دارد.
  • در تصمیم گیری شرکت با مسئولیت محدود ، گرایش به رای اکثریت ، بیشتر است .
    معذلک ، اکثریت مورد نظر مقنن در این نوع شرکت ، تلفیقی از اکثریت عدد و سرمایه است یعنی اینکه شخصیت هر یک از شرکاء و همچنین میزان آورده هر یک به صورت تومان مورد توجه قرار گرفته است .
  • سرمایه شرکت با مسئولت محدود به شکل سهم الشرکه پرداخت می شود ، بدون آنکه عنوان سهم داشته یا به شکل سهام با قیمت اسمی معین و متساوی درآمده باشد .
  • نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود نسبت به دو شرکت تضامنی و نسبی ، آسانتر است.
    معذلک به هیچ وجه نمی توان انتظار داشت که شریک این شرکت بتواند به آسانی حقوق خویش در شرکت را به غیر منتقل نموده و آن را به وجه نقد تبدیل نماید .

در تشکیل شرکت با مسئولیت محدود دو اصل باید رعایت گردد :

  • شرکتنامه نوشته و امضاء شده باشد.
  • سرمایه تماما تادیه و پرداخت شده باشد.
    اگر شرکتی دارای شرکتنامه نباشد اساس آن انجام نشده است و بدون آن باطل است زیرا شرکتنامه که دلیل وقوع عقد شرکت و از مدارک ضروری تشکیل شرکت می باشد ، مبین توافق و تراضی شرکاء و مشخص کننده میزان سرمایه و حصه هر یک از شرکاء است و بیش از هر امری باید تنظیم گردد.
    چنانچه در ماده 97 ق. ت می گوید که در شرکتنامه باید صراحتا قید شده باشد که سهم الشرکه غیر نقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است .

ثبت شرکت پرورش گل و گیاه (سهامی خاص)

تشکیل شرکت سهامی خاص

علاقه مندان به تشکیل شرکت سهامی خاص را که به آن ها اصطلاحا موسسین شرکت سهامی خاص گویند می بایست حداقل 35% از مبلغ سهام مورد تعهد را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس واریز نموده و گواهی دریافت نمایند و سپس می توانند با برگزاری مجمع عمومی موسسین طرح اساسنامه شرکت را به تصویب برسانند .

در همان مجمع عمومی موسسین اولین مدیران و بازرسان شرکت را انتخاب و در صورتی که برخی سهامداران آورده غیر نقدی دارند باید گزارش کارشناس رسمی در خصوص تقویم آورده غیر نقدی و نام روزنامه کثیر الانتشاری که کلیه آگهی های شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر می گردد را طی صورتجلسه مجمع عمومی موسس به تصویب برسانند.

تشکیل شرکت سهامی خاص برخلاف شرکت سهامی عام به صورت یک مرحله ای است بدین معنا که اظهارنامه ای که حاوی نام شرکت ، محل شرکت ، میزان سرمایه ، تعداد شرکاء ، نوع فعالیت و مواردی که در قانون تجارت ذکر شده به همراه گواهینامه واریزی ، اساسنامه مصوب ، اعلام اسامی اولین مدیران و بازرسان و گزارش کارشناس رسمی در خصوص آورده های غیر نقدی و تقویم آن ها و اعلام نام روزنامه کثیر الانتشار جهت آگهی های شرکت که در مجمع عمومی موسس به تصویب رسیده است به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.

به موجب ماده 20 لایحه قانون تجارت، برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص علاوه بر اظهارنامه شرکت که باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم شود، تحویل چند مدرک دیگر نیز ضروری است :

  • اساسنامه
  • اظهارنامه بانکی
  • انتخاب اولین مدیران و بازرسان
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار

نکته :

تصمیمات تاسیس در شرکت سهامی خاص مانند انتخاب مدیران و بازرسان توسط کلیه موسسین است ، زیرا پذیره نویس در شرکت سهامی خاص وجود ندارد .
در شرکت سهامی عام تصمیمات تاسیس در مجمع عمومی موسس انجام می شود .

شرایط اختصاصی شرکت سهامی خاص :

  • در شرکت های سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست لیکن جلب نظر کارشناس مذکور در ماده 176 این قانون ضروری است و نمی توان آورده های غیر نقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود .
  • شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند ، مگر این که از مقررات مربوط به شرکت های سهامی عام به نحوی که در این قانون مذکور است تبعیت نمایند .
  • استفاده از وجوه تادیه شده به نام شرکت های سهامی در شرف تاسیس ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت و یا در مورد مذکور در ماده 19 .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره ثبت شرکت پرورش گل و گیاه

شما میتوانید جهت آشنایی با نحوه ثبت شرکت پرورش گل و گیاه و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .