خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص ، روش های افزایش سرمایه شرکت های سهامی ، لزوم ثبت افزایش سرمایه و موارد مربوط به آن بپردازیم .
جهت ثبت تغییرات شرکت مبنی بر افزایش سرمایه که امری ضروری است ، به طور کلی به دو روش قابل تحقق است که بیشتر توضیح خواهیم داد .

افزایش سرمایه به معنای بالا بردن سرمایه اسمی و ثبت شده شرکت است و با افزایش سرمایه مسئولیت صاحبان سهام در قبال دیون شرکت افزایش می یابد . شرکت به دلیل بهره مندی از مزایا افزایش سرمایه می دهد زیرا با افزایش سرمایه شرکت های دیگر ارزش و اعتبار خوبی برای شرکت قائل می شوند .

روش افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام و خاص

  1. افزایش مبلغ اسمی
  2. صدور سهام جدید ( افزایش تعداد سهام )

مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

به موجب ماده 183 لایحه ، مدارک ذیل برای ارائه به مرجع ثبت شرکت ها الزامی می باشد :

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که افزایش سرمایه را تصویب نموده یا اجازه آن را به هیئت مدیره داده است و در صورت اخیر ، صورتجلسه هیئت مدیره که افزایش سرمایه را مورد تصویب قرار داده است .
  • یک نسخه از روزنامه ای که آگهی مذکور در ماده 169 این قانون در آن نشر گردیده است .
  • اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید و در صورتی که سهام جدید امتیازاتی داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه قید شود .
  • در صورتی که قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام قسمت غیر نقد تحویل گردیده و با رعایت ماده 82 این قانون به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده باشد .
    مجمع عمومی فوق العاده در این مورد با حضور صاحبان سهام شرکت و پذیره نویسان سهام جدید تشکیل شده و رعایت مقررات مواد 77 لغایت 81 این قانون در آن قسمت که به آورده غیر نقد مربوط می شود ، الزامی خواهد بود و یک نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده باید به اظهارنامه مذکور در این ماده ضمیمه شود .

نکته : مانند زمان تاسیس آورده غیر نقد باید تماماً به شرکت تحویل داده شود و به ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری برسد و آورده غیر نقد را نمی توان به بیش از میزان ارزیابی کارشناسی رسمی دادگستری تصویب نمود .

به موجب ماده 175 لایحه ، مدارک لازم برای ثبت افزایش سرمایه عبارتند از :

طرح اعلامیه ی پذیره نویسی در خصوص سهام جدید
آخرین ترازنامه و حساب و سود و زیان نیز که به تصویب مجمع عمومی عادی رسیده پیوست طرح اعلامیه پذیره نویسی می گردد و اگر تصویب نشده این نکته باید در طرح اعلامیه پذیره نویسی قید شود.

چند نکته :

  • آخرین ترازنامه و حساب سود و زیان که به تصویب مجمع عمومی رسیده باید هم در مرجع ثبت شرکت ها و هم مرکز شرکت آماده باشد .
  • در شرکت سهامی عام با تصویب قانون بازار ، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی تنها پس از تایید سازمان بورس و پس از آن مرجع ثبت شرکت ها امکان پذیر است .
    مرجع ثبت شرکت ها و سازمان بورس پس از احراز اینکه طرح اعلامیه پذیره نویسی با قانون منطبق است مانند زمان تاسیس اجازه انتشار آن را صادر می نماید .

لزوم ارائه مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

الزامی بودن ثبت افزایش سرمایه و ضمانت اجرای عدم ثبت افزایش سرمایه

به موجب ماده 182 لایحه ، هر گاه از تاریخ تسلیم طرح اعلامیه ی پذیره نویسی 9 ماه گذشت و افزایش سرمایه ثبت نشد ، پذیره نویسان سهام جدید می توانند از مرجع ثبت شرکت ها گواهینامه ای مبنی بر عدم ثبت افزایش سرمایه دریافت و به بانک مراجعه و وجوهی را که بابت پذیره نویسی پرداخته اند پس بگیرند که در این صورت هزینه ها نیز با شرکت است .

لزوم پرداخت تمام مبلغ در هنگام افزایش سرمایه در سهامی خاص و عام

در زمان افزایش سرمایه بحث تعهد سرمایه برخلاف زمان تاسیس منتفی است و کلیه مبلغ باید به شرح ذیل پرداخت شود :

از طریق بالا بردن مبلغ اسمی : کلیه افزایش سرمایه باید نقداً پرداخت شود .
از طریق صدور سهام جدید : کلیه افزایش سرمایه نقداً پرداخته یا تهاتر شود .

نکته : در صورتی افزایش سرمایه امکان پذیر است که تمام سرمایه قبلی شرکت تماماً تادیه شده باشد .

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .