خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم تا شما متقاضیان را با دعاوی ثبت برند ، قوانین مربوط به سوء استفاده از برند ثبت شده ، انواع اعتراض به ثبت برند که به طور کلی به دو بخش قبل و بعد ثبت برند تقسیم می گردد و موارد مربوط به آن بیشتر آشنا کنیم .

پس از ثبت برند حق هرگونه استفاده از آن به صاحب یا همان ثبت کننده برند تعلق می گیرد .
ثبت علامت تجاری که همان ثبت برند تجاری می باشد در ایران کاملا اختیاری بوده و بنابر خواستگاه افراد صورت می پذیرد .

البته در مواردی که قانون گذار مشخص کرده است ، اشخاص در برخی کالا ها و خدمات ملزم به ثبت برند هستند به عنوان نمونه کالا های بهداشتی ، آرایشی و دارو ها که به طور مستقیم روی بدن مورد استعمال قرار می گیرند ، باید علامت تجاری یا برندی بر روی آن ها به صورت کاملا واضح درج گردد و در عین حال به ثبت قانونی نیز رسیده باشد .

بهتر است بدانید که ثبت برند برای آن است که جلوی سوء استفاده اشخاص دیگر از برند گرفته شود و یا اینکه از تأثیر به سزای علامت تجاری یا برند در تبلیغات و شناخته شدن کالا یا خدمات بر ذهن مشتری بهره بگیرید .

ممکن است در حین مراحل ثبت برند یا پس از آن با مشکلات متعددی مواجه شوید مانند سوء استفاده از برند مربوطه یا … که در این صورت می توانید نسبت به آن اعتراض یا به عبارتی به دعاوی ثبت برند اقدام نمایید که تمامی آن ها را در ذیل توضیح خواهیم داد.

انواع دعاوی ثبت برند

به طور کلی دعاوی ثبت برند به دو بخش اعتراض قبل از ثبت برند و اعتراض بعد از ثبت برند تقسیم می گردد که در این بخش بیشتر به جزئیات آن ها می پردازیم .

دعاوی ثبت برند

دعاوی ثبت برند پیش از ثبت

ثبت برند دارای شرایط و ضوابط خاص به خود می باشد که در طی این پروسه باید در نظر داشته باشید که پس از نشر آگهی اول ، 30 روز مهلت برای اعتراض وجود دارد و اگر نامه ای مبنی بر اعتراض ابلاغ نشد اداره مالکیت صنعتی ، علامت تجاری را به نام شما ثبت خواهد کرد .

نامه اعتراض باید در برگیرنده تمامی اطلاعات مربوط نام درخواست کننده ثبت ، شغل ، محل اقامت باشد و باید به اداره مربوطه تقدیم گردد .
پس از تحویل نامه ، اداره مالکیت صنعتی موظف است تا طی 10 روز نامه اعتراض را به فرد درخواست کننده ثبت برساند .
اداره مالکیت صنعتی اعتراض را طی عنوان اخطار اداری به ثبت برند مربوطه به متقاضی می رساند .

در این حالت فرد متقاضی مهلت دارد تا به مدت 10 روز پس از تاریخ رویت ابلاغیه وضعیت خود را نسبت به اعتراض وارده ، کتبا به اداره تقدیم نماید .
در ابلاغیه ای که برای درخواست کننده ثبت ارسال می گردد ، این موضوع را عنوان خواهند کرد که اگر شخص به اعتراض معترض تسلیم گردد باید درخواست خود مبنی بر ثبت علامت تجاری مربوطه را پس گیرد .

در این وضعیت شخص معترض می تواند نسبت به ثبت برند اقدام نماید که البته باید تمامی مراحل را طی کند .
در غیر این صورت یعنی اگر درخواست کننده ثبت اعتراض وارده را قبول نکند ، معترض ثبت برند از زمان ابلاغ نامه به درخواست کننده ثبت 60 روز مهلت دارد تا دادخواست خود را به دادگاه عمومی تقدیم نماید .

پس از آن دادگاه عمومی با در نظر گرفتن مفاد و وضعیت علامت تجاری ، نظر قطعی خود را صادر می کند .
توجه داشته باشید اگر شخص معترض طی این 60 روزی که مهلت دارد دادخواست خود را به دادگاه ارائه نکند ، اداره مالکیت صنعتی برند را به نام شخص درخواست کننده به ثبت خواهد رساند .

دعاوی ثبت برند پس از ثبت

ممکن است پس از ثبت برند شخص ذی نفع ( یعنی معترض به صاحب کنونی برند ) ، متوجه ثبت علامت تجاری نشده باشد .
این درحالی است که برند ثبت شده باعث گمراهی و یا به اشتباه افتادن مشتریان شخص ذی نفع شده باشد که در این صورت شخص مذکور به مدت 3 سال پس از ثبت برند مهلت خواهد داشت تا اعتراض خود را به مراجع مربوطه تقدیم نماید .

لازم به ذکر است که اگر 3 سال از ثبت برند مربوطه گذشته باشد و متقاضی اعتراضی نکرده باشد ، دیگر امکان اعتراض نخواهد داشت مگر در شرایطی خاص که آن ها بیشتر می پردازیم .
در شرایطی که معترض بتواند این را اثبات کند که شخص صاحب برند این موضوع را می دانسته که این برند توسط شخص دیگری مورد استفاده قرار می گرفته است ولی بدون در نظر گرفتن این موضوع اقدام به ثبت برند کرده است .

که البته اگر در مقابل ، صاحب برند بتواند اثبات کند که شخص معترض پیش از این سه سال می دانسته که برند مربوطه ثبت شده است ، در این صورت درخواست شخص معترض رد خواهد شد .

دعاوی ثبت علامت تجاری

در چه مواردی دعاوی ثبت برند جایز است ؟

اگر برند ثبت شده به اندازه ای با سایر برند ها شباهت داشته باشد که مشتریان را به اشتباه بکشاند در این صورت می توان نسبت به برند مربوطه اعتراض نمود .
همچنین در مواقعی که شخصی برند مربوطه را متعلق به خود بداند نیز اعتراض به آن جایز است .

رد تقاضای ثبت از سوی اداره مالکیت صنعتی

درخواست کننده ثبت به دلیل رد تقاضا از اداره مالکیت صنعتی می تواند ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغیه رد علامت ، دادخواست مروبطه را به دادگاه عمومی ارائه دهد .
توجه داشته باشید که دلایل رد علامت به طور کامل در ابلاغیه رد تقاضا شرح داده خواهد شد و دلایل متعدد و مختلفی دارند که برخی از آن ها را عنوان می کنیم .

واضح نبودن برند ، عدم رعایت مقررات و ضوابط در مراحل ثبت برند ، شباهت یا عینیت با برند های مشابه ، استفاده از طرح هایی که مغایر با هنجار ها و قوانین کشور هستند ، بهره گیری از طرح هایی که مربوط به سازمان ها و نهاد های دولتی می باشند بدون اخذ مجوز از مراجع ذیربط و … باشند .

در صورت رد تقاضا علامت تجاری و ارائه دادخواست در مهلت مذکور ، اداره مالکیت صنعتی پس از دریافت حکم دادگاه مبنی بر پذیرش ، نسبت به ثبت برند اقدام کرده و گواهی مربوطه را برای درخواست کننده ثبت صادر می نماید .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره دعاوی ثبت برند

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از دعاوی ثبت برند و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.