خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

اظهارنامه ثبت شرکت برای شرکت های سهامی خاص و عام الزامی می باشد که جزو اوراق اساسی و مهم یک شرکت به حساب می آید .
اظهارنامه ثبت یکی از اوراق بهادار شرکت می باشد که در آن اطلاعاتی من جمله لیست سهامداران شرکت با میزان سهام شان ، لیست تمامی اعضاء هیئت مدیره و … در آن عنوان شده است که به طور کامل توضیح می دهیم .

در این مقاله سعی بر آن است تا شما متقاضیان امور ثبتی را بیشتر با مفهوم اظهارنامه ثبت شرکت ها ، تفاوت میان اظهارنامه ، شرکت نامه ، تقاضانامه و مفادی که در اظهار نامه عنوان می شود ، آشنا کنیم .

در نظر داشته باشید در اظهارنامه ثبت شرکت لیست سهامداران فقط یکبار برای همیشه عنوان می شود و پس از آن هر گونه تغییراتی در شرکت من جمله نقل و انتقال سهام صورت بگیرد ، نیاز به قید شدن در اظهارنامه جدید نیست .

اظهارنامه ثبت شرکت ها از نظر کلی شباهت زیادی به اوراق شرکتنامه در شرکت های مسئولیت محدود دارد .
پس باید توجه داشته باشید تا بر اساس مستندات موجود و با دقت تمام نسبت به تنظیم اظهارنامه اقدام نمایید .
چنانچه به ترتیب مواردی که توضیح خواهیم داد پیش بروید ، براحتی اظهارنامه ثبتی تان را تنظیم می کنید .

مفهوم اظهارنامه ثبت شرکت و شرکت نامه و تقاضانامه

اظهارنامه ثبت شرکت

اظهارنامه ثبت شرکت مختص به شرکت های سهامی (سهامی عام و خاص ) می باشد اما شرکت نامه در شرکت های مسئولیت محدود ارائه می شود .
البته در گذشته شرکت های سهامی عام نیز شرکت نامه داشته اند ولی با تغییر قوانین مربوطه فقط اساسنامه و اظهارنامه برای ثبت شرکت های سهامی نیاز می باشد .

اظهارنامه در واقع سند ثبت شرکت های سهامی است که مفاد مندرج در آن باید بر حسب مواد قانون مربوطه در قانون تجارت در فرم و ترکیب خاصی می باشد .
اظهارنامه را باید به همراه سایر مدارک مربوطه که من جمله آنها اساسنامه و اعلامیه پذیره نویسی ( که البته مربوط به سهامی عام است ) می باشد را باید در انتها به اداره ثبت شرکت ها تقدیم نمایید .

در نظر داشته باشید که ذیل این اوراق باید به امضاء اعضاء هیئت مدیره ، بازرسین ( اصلی و علی البدل ) رسیده باشد .
شرکت نامه یکی از اسنادی است که قبل از تأسیس شرکت باید بنابر قانون تجارت تهیه و تنظیم گردد که در واقع شرکت نامه نوعی قرار داد کتبی است که وجود آن برای ثبت شرکت الزامی است .

بطور کلی می توان گفت در شرکت نامه هدف اصلی از ثبت شرکت ، لیست شرکاء و سمت و مسئولیت اعضاء هیئت مدیره قید می شود که البته مربوط به شرکت های مسئولیت محدود یا تضامنی می باشد که تهیه و تنظیم می گردد و شامل بخشی از اساسنامه است .

مواردی که در شرکت نامه قید می شوند بطور کلی عبارتند از نام شرکت ( که برای شرکت های مسئولیت محدود نباید در برگیرنده نام یکی از اعضاء باشد در غیر این صورت فردی که نام او در نام شرکت عنوان شده باشد ، حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را دارد .

هم چنین نوع شرکت ، محل اقامتگاه ، موضوع یا همان گستره فعالیتی شرکت ، میزان سهم الشرکه ، مشخصات شرکاء ، سمت و اختیارات مدیران ، نوع سرمایه شرکت (که برای شرکت های محدود نقدی و غیر نقدی است ) عنوان می شود .
توجه داشته باشید که تعداد اعضای شرکت محدود اگر از 12 نفر بیشتر باشد باید بازرسین نیز معرفی گردد که در این ورقه قید خواهد شد .

تقاضانامه نیز یکی از اوراق مهمی است که قبل از ثبت شرکت باید توسط مدیران شرکت تنظیم گردد که البته مفاد مندرج در تقاضانامه شباهت زیادی به شرکت نامه دارد .

ثبت شرکت در ایران

در اظهارنامه ثبت شرکت چه مواردی قید می گردد ؟

اظهارنامه ثبت شرکت ها شامل عناوینی است که در موارد قانونی عنوان شده اند به عبارتی دیگر در این ورقه نام شرکت ، هویت کامل اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه اقامتگاه موسسین ( که در برگیرنده تمامی اطلاعات هویتی فرد به همراه کدپستی و آدرس محل سکونت آنها باشد ، است . )

ممکن است اعضاء هیئت مدیره شرکت اشخاص حقوقی باشند که در این صورت اطلاعات هویتی نماینده شرکت به همراه نام شرکت ، شماره ثبت و شناسه ملی نیز در این بخش باید قید شود .
همچنین موضوع شرکت ، مبلغ سرمایه و تعیین میزان سهام بانام و بی نام ( در صورتی که دارای سهام ممتاز باشد باید در آن درج شود ) ، به همراه لیست کاملی از صاحبین سهام عنوان می شود .

مبلغ 35 درصد سرمایه تعهدی نیز که طی گواهی بانکی توسط موسسین به حساب شرکت پرداخت شده با ذکر نام بانک و شعبه و تاریخ آن قید می شود .
آدرس شرکت و مدت اعتبار شرکت های سهامی که دو سال می باشد به همراه لیست اعضاء هیئت مدیره و صاحبین حق امضاء و تعیین بازرسین اصلی و علی البدل در اظهارنامه ثبت شرکت مطرح می شود .

تعداد مواد و تبصره های اساسنامه که در جلسه موسسین شرکت تنظیم شده است نیز باید در اظهارنامه نوشته شود .
اساسنامه در شرکت های سهامی خاص دارای 64 ماده و 11 تبصره می باشد .
البته برحسب نیاز و توجه به موارد قانونی در تنظیم اساسنامه ثبت شرکت این تعداد مواد قابل تغییر می باشد اما تعداد مواد قانونی نباید به کمتر از 60 ماده برسد .

چگونگی ارائه اظهارنامه

مبنی بر ماده 20 قانون تجارت اظهارنامه ثبت شرکت ها باید به امضاء تمامی سهامداران برسد و این درحالی است که حد نساب برای تصمیم گیری در این شرکت ها از اکثریت عددی پیروی می کند و می تواند به یک سوم هم کاهش پیدا کند .

 

تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت

تمامی اطلاعات و مواردی که در بالا گفته شد باید بطور دقیق تکمیل گردد و به همراه سایر مدارک مربوطه به اداره ثبت شرکت ها تسلیم گردد .
چنانچه برای تهیه و تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت ها ، سایر اوراق و ثبت شرکت از صفر تا صد در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب سامانه ثبت نیک در ارتباط باشید .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره در زمینه اظهارنامه ثبت شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از اظهارنامه ثبت شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.