خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

جهت آشنایی شما عزیزان با چگونگی ثبت شرکت مهندسی مشاور، در این مقاله ضمن توضیح راجع به مهندسین مشاور و خدمات قابل ارائه از سوی آن ها، به شرایط و مدارک ثبت این شرکت پرداخته ایم.

  • معرفی مهندسین مشاور

مهندسین مشاور به تشکیلاتی اطلاق میشود که تخصص های لازم را جهت مطالعه و طراحی و ارائه و نظارت یک پروژه داشته باشد، و از هر لحاظ دارای صلاحیت بوده و مهندسین و متخصصین مورد نیاز پروژه را در اختیار داشته و یا به انها دسترسی داشته باشد.
مهندسین و متخصصین مورد نیاز مهندسین مشاور عبارتند از : معمار ساختمان (ارشیتکت)، محاسبه برای طراحی و محاسبه سازه، نقشه بردار، نقشه کش، مترور، برنامه ریزی و کنترل پروژه، کامپیوتر، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی.
مهندس مشاور خدماتی را به موجب شرایط و قرارداد انجام می دهد که درسه مرحله اساسی صورت می گیرد،  در ذیل به آن ها اشاره می کنیم :
مرحله اول : مطالعات مقدماتی
الف) شناسایی و بررسی های اولیه در رابطه با طرح
ب) تهیه و ارائه طرح های مقدماتی
مرحله دوم: تهیه طرح و نقشه های اجرایی
الف)  بررسی کامل و جامع درباره مصالح و سایر منابع محلی، مسائل مربوط به زمین شناسی، هواشناسی، اب آشامیدنی، آب های زیرزمینی، شبکه فاضلاب وسایر شرایط مهم عمومی و محلی که برای تهیه پروژه و اخذ تصمیم مراجع به ان ضروری میباشد
ب)  انجام محاسبات فنی و تهیه نقشه های تفضیلی اجرایی و نهایی
ج) تهیه مشخصات فنی و عمومی و خصوصی طبق نمونه های منصوب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که در اختیار مهندس مشاور قرار داده می‌شود
د) تهیه جدول مقادیر کارها به تفکیک نوع کار
ه) تهیه و ارائه گزارش نهایی مرحله دوم شامل کلیه اطلاعات، مدت زمان لازم برای انجام پروژه ها و برنامه مالی و اجرایی کار در مرحله سوم
ی) تهیه و تنظیم اسناد و مدارک مناقصه
مرحله سوم : انجام مناقصه و نظارت
الف) انجام مناقصه و تعیین پیمانکار یا پیمانکاران
ب) نظارت بر اجرای کار
ج) نظارت بر دوره نگهداری

  • نام شرکت مهندسی مشاور

نکته ی حائز اهمیت در نام شرکت مهندسی مشاور، استفاده از کلمه ” مهندسی ” می باشد. چنانچه در نام شرکت ، از این کلمه استفاده گردد، باید یکی از افراد دارای مدرک مهندسی باشد.
همچنین استفاده از واژه ” مهندسین ” در نام شرکت، مستلزم ارائه بیش از یک مدرک مهندسی و استفاده از واژه ” گروه مهندسین ” منوط به ارائه مدرک مهندسی تمامی اعضای شرکت می باشد.

شرکت مهندسی مشاور را می توان در قالب های شرکت بامسئولیت محدود ، شرکت سهامی خاص و یا تضامنی به ثبت رساند. در ادامه ضمن توضیح بیشتر راجع به شرکتهای سهامی خاص ، با مسئولیت محدود و تضامنی ، به شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکتهای مهندسی مشاور می پردازیم.
•  شرکت سهامی خاص :
شرکتی است که تمام سرمایه آن منحصرا توسط موسسین تامین گردیده وسرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام ،محدود به مبلغ اسمی آنهاست.تعداد سهامدار در این شرکت نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
•  شرکت با مسئولیت محدود:
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود.
•  شرکت تضامنی :
شرکت تضامنی شرکتی است که تحت نام مخصوص برای امور تجاری بین دویا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شوداگر دارایی شرکت برای تادیه (پرداخت)تمام قروض کافی نباشد،هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت هستند.هرقراری که بین شرکا برخلاف این، ترتیب داده شده باشد درمقابل اشخاص ثالث،کان لم یکن خواهد بود.درنام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی» ولااقل اسم یک نفرازشرکاءذکرشود.
•  شرایط ثبت شرکت مهندسی مشاور سهامی خاص :
– دارای حداقل ۳نفر عضو و ۲نفر بازرس(بازرسین نباید از اعضاء باشند)
– دارای حداقل صد هزارتومان سرمایه
– پرداخت حداقل ۳۵درصد از سرمایه به صورت نقدی
•  مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مهندسی مشاور سهامی خاص :
– تصویر مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
– اقرارنامه ی امضا شده
– اصل گواهی عدم سوءپیشینه
– دریافت مجوز در صورت نیاز به مجوز
• شرایط ومدارک شرکت مهندسی مشاور بامسئولیت محدود برای ثبت به شرح ذیل است:
شرایط لازم:
– حداقل سرمایه  اولیه صدهزارتومان
– وجود حداقل دو نفر شریک
– تعهد به پرداخت کل سرمایه
مدارک مورد نیاز:
– کپی مدارک شناسایی کلیه اعضاء(شناسنامه و کارت ملی)
– اصل گواهی عدم سو پیشینه(گواهی عدم سوءپیشینه ازمراکزپلیس +10تهیه شود)
– امضای اقرارنامه
– اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
 • شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مهندسی مشاور تضامنی :
شرایط لازم :
– حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت تضامنی 2 نفر و حداکثر بدون محدودیت می باشد.
– سرمایه ی شرکت تضامنی را به دو صورت نقدی و غیر نقدی پذیرفته است ،ولی به منظور تشکیل شرکت باید کل سرمایه ی نقدی تادیه شده و سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد. این تقویم سرمایه غیرنقد باید با رضایت تمام شرکا باشد (ماده 122 ق.ت) و چنانچه سهم الشرکه غیرنقدی کمتر از قیمت واقعی خودش تقدیم شود شرکا به ضرر خود اقدام کرده اند به این علت جزء رضایت شرکا شرط دیگری برای این تقویم وجود ندارد.
حداقل یک نفر مدیر از بین شرکا یا دیگران ( داشتن بازرس الزامی نمی باشد اما می تواند بازرس داشته باشد).
مدارک مورد نیاز :
– دونسخه شرکت نامه تکمیل شده
– دوبرگ تقاضانامه تکمیل شده
– دونسخه اساسنامه تکمیل شده
– تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی وهم چنین فیش واریزی
– اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط  درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
– تصویر برابراصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاءمدیران وهیات نظارت(درمواردی که تعداد شرکاءبیش از 12 نفر باشند)
– اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت اعضا هیات مدیره ،مدیرعامل
– دوبرگ صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
– دونسخه صورت جلسه هیات مدیره
– اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

  • اقدامات پس از ثبت شرکت مهندسی مشاور

  از اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت ، اخذ رتبه ( گرید ) است. هر شرکتی برای عقد قرارداد با شرکت ها و سازمان های دولتی به رتبه بندی نیاز دارد.به عبارت دیگر مراکز دولتی اجازه ندارند با شرکت هایی که رتبه ندارند قرارداد ببندند.
رتبه بندی با توجه به میزان توانایی شرکت ها بر اساس نفرات و سوابق آن ها،تجربه ی کاری و ارائه بیمه یا نامه از تامین اجتماعی مبنی بر صحت انجام قرارداد مربوطه، توان مالی  محاسبه شده شرکت بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال کاری انجام می گیرد.همچنین،برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی،امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
شرکت های مهندسی مشاور در سه پایه رتبه بندی می شوند که بالاترین رتبه،رتبه ی 1 و پایین ترین رتبه،رتبه ی 3 می باشد.برای شرکت های پیمانکاری،رتبه بندی شرکت ها در 11 رشته معرفی شده و در پایه های 1 و 2 و 3 و 4 و 5 تعریف می شود که بالاترین رتبه،رتبه ی 1 و پایین ترین رتبه،رتبه 5 می باشد.
رتبه بندی شرکت ها در بخش های ذیل انجام می گیرد:
_رتبه بندی پیمانکاری
_رتبه بندی مشاوران
_رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
_رتبه بندی شرکت های EPC
_رتبه بندی اندوه سازان
جهت مشاوره و اقدام به ثبت شرکت با ما  تماس حاصل فرمایید.  
ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم .