خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر، و گسترش کاربردهای آن در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی، موجب شکل گیری فصل نوینی از روابط متقابل بین افراد، نهادها، شرکت ها، و دولت ها شده است.مفاهیم جدیدی در ادبیات اقتصادی و تجارت، در حال ظهور هستند. روش های سنتی تجارت و کسب و کار، در حال بازنگری بوده و در پرتو این تحول، مشاغل و فعالیت های جدید اقتصادی در حال شکل گیری هستند.عده ای تحول مذکور در فناوری اطلاعات و ارتباطات را بزرگترین انقلاب تکنولوژیک بعد از انقلاب صنعتی ارزیابی کرده (Mokyr.1996) وعده ای دیگر از آن تحت عنوان اقتصاد نوین و یا اقتصاد دیجیتال یاد می کنند.

اینترنت به عنوان یک شبکه جهانی و نیز به عنوان پیش نیاز تجارت الکترونیکی به دلیل داشتن حضور فراگیر، هزینه دسترسی نسبتاَ پایین، سهولت کاربا آن، انعطاف پذیری و جذابیت، در حال تغییر روش های سنتی کسب و کار است. این فناوری، موجب دگرگونی در روش های تولید، توزیع، جست و جو و مبادله کالاها و خدمات، شده و می تواند سرعت عکس العمل موسسات و بنگاه ها را به علائم بازار و ارائه خدمات بهتر به مصرف کنندگان بیشتر کند.
• تجارت الکترونیک ( electronic-commerce) چیست؟
تجارت الکترونیکی به هر گونه معامله ای گفته می شود که در آن خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت (فروشگاه آنلاین یا…) صورت پذیرد و به واردات یا صادرات کالا یا خدمات منتهی می شود. تجارت الکترونیک معمولاَ کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه های فعالیت تجاری مانند خریداری، صورت پردازی از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می گیرد.البته مفهوم گسترده تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک نیز می باشد.
• انواع تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک را می توان از حیث تراکنش ها (transaction) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از:
ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاه ها هستند.
ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C) : به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان می باشد.
ارتباط مصرف کننده ها و شرکت ها (C2B): در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فرآورده ها یا خدمات خود را به شرکت ها می فروشند.
ارتباط انسان با انسان (H2H): تعبیر جدید مدلC2C
ارتباط بین بنگاه ها و سازمان های دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکت ها و سازمان های دولتی می باشد.پرداخت مالیات ها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب می شوند.
ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم می باشد که شامل بنگاه های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می باشد.این الگو یکی از مولفه های دولت الکترونیک می باشد.
ارتباط بین دولت ها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولت ها در زمینه هایی شبیه واردات و صادرات می باشد.
• مزایای تجارت الکترونیک :
تجارت الکترونیکی دارای مزایای بسیاری است از جمله :
افزایش فروش و درآمد و بهره وری، افزایش سطح رفاه زندگی مردم و دسترسی بیشتر و آسان تر به اطلاعات و همچنین محدودیت های ورود به بازار، دسترسی شبانه روزی به خدمات و تولیدات، صرفه جویی در هزینه های مبادلاتی، سرمایه گذاری Online، تجارت بدون کاغذ، عدم حضور واسطه ها، کاهش هزینه جستجو، خدمات الکترونیکی بانکی و بیمه ای، افزایش رقابت.
• تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیک
در موارد زیادی دیده شده که مبادله الکترونیکی داده ها را مترادف با تجارت الکترونیک دانسته و هر کدام را درجای دیگری به کار می برند. این دو تکنولوژی اصلا مشابه هم نبوده و کاملا مجزا می باشند.البته می توان اینطور گفت که تجارت الکترونیک مکمل مبادله الکترونیکی داده هاست؛مبادله الکترونیکی داده به صورت مکانیزمی تعریف می شود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری با ساختار و شکل تعریف شده و به کارگیری پیام های استاندارد شده بین المللی، توسط ابزارالکترونیکی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انجام می شود. در حالی که تجارت الکترونیک عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزاربه همراه پست الکترونیک، تابلوی اعلانات الکترونیک،انتقال الکترونیک وب و سایر فناوری های مبتنی بر شبکه استفاده می شود. به عبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک عمل می نماید. چنانچه از تعریف فوق بر می آید تجارت الکترونیک حیطه ای بسیار وسیع تراز مبادله الکترونیکی داده دارد.
ثبت شرکت تجارت الکترونیک :
جهت ورود به این دنیای کسب و کار، اولین قدمی که می بایست بردارید ثبت شرکت است. با ثبت شرکت تجارت الکترونیک می توانید فعالیت خود را به طور رسمی و قانونی آغاز کنید.
این شرکت را می توان در قالب سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت رساند. در ذیل، به بررسی شرایط و مدارک ثبت شرکت تجارت الکترونیک می پردازیم.
* ذکراین نکته حائز اهمیت است که برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک در صورتی که عبارت ” تجارت الکترونیک ” در موضوع فعالیت شرکت استفاده شود نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح خواهد بود. اما قید کردن واژه غیر هرمی وغیر شبکه ای در موضوع فعالیت شرکت نیازبه دریافت مجوز ازمراجع مربوطه ندارد.
شرایط ثبت شرکت تجارت الکترونیک سهامی خاص :
-دارای حداقل ۳نفر عضو و۲نفر بازرس (بازرسین نباید از اعضاء باشند)
– دارای حداقل صد هزار تومان سرمایه
-پرداخت حداقل ۳۵ درصد از سرمایه به صورت نقدی
•مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک سهامی خاص:
– فتوکپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
-اصل گواهی عدم سوء پیشینه
– اقرارنامه امضاء شده
– دریافت مجوز در صورت نیاز به مجوز
• شرایط و مدارک شرکت تجارت الکترونیک با مسئولیت محدود برای ثبت به شرح ذیل است :
شرایط لازم :
-وجود حداقل ۲نفر شریک
– حداقل سرمایه اولیه یک میلیون ریال
-تعهد به پرداخت کل سرمایه
مدارک مورد نیاز :
– تصویر مدارک شناسایی کلیه اعضاء (شناسنامه و کارت ملی)
-اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (گواهی عدم سوء پیشینه از مراکز پلیس+۱۰ تهیه شود.)
-امضاء اقرارنامه
-اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در ثبت شرکت نیک ، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.