خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

واژه “دلالی” از دلالت به معنی راهنمایی و مرتبط کردن دو امر مشتق شده و اصطلاحاً به کسی گفته می شود که تلاش می کند با دلیل و برهان، دو طرف یک معامله را راضی به انجام آن نماید.

قانون تجارت ، دلال را کسی می داند که در مقابل اجرت، واسطه انجام معاملاتی شده یا برای کسی که می خواهد معاملاتی نماید، طرف معامله پیدا کند”.
بنابراین، دلال خریدار و فروشنده یک کالا را برای انجام معامله در برابر هم قرار داده و باعث سهولت معامله می شود که به ازاء این عمل اجرتی هم دریافت می کند.

  • اهمیت شغل دلالی

با وجود آنکه در کشور ما، به غلط عده بسیار زیادی به دلیل عدم آشنایی کافی به شغل دلالی، آن را پدیده ای مزاحم و سربار تلقی نموده و بر همین اساس شخص دلال را فردی دروغگو، زبان باز که تنها در فکر منافع خویش است. فرض می نمایند؛ دلالی یک حرفه تجاری مفید و موثر می باشد.
اهمیت شغل دلالی از آن جهت است که دلال با در اختیار داشتن اطلاعات تخصصی و همچنین شناختن فروشندگان و خریداران، موجب تسهیل معاملات شده و از این طریق کمک ارزنده ای در امر تجارت محسوب می شود.
شغل دلالی در دو مرحله اهمیت بیشتری داشته است :
اول- در دوران گذر از زندگی فئودالی به زندگی شهری و شهرنشینی که دادوستد رونق و توسعه یافت.
دوم- در مرحله پیدایش بازرگانی بین المللی و نفوذ کشورهای استعمارگر از طریق در دست گرفتن بازار تجارت کشورهای عقب مانده و در حال توسعه .

  • انواع دلالی

مطابق قانون تجارت، دلال می تواند در 3 رشته مختلف ذیل فعالیت نماید :
الف- معاملات ملکی
ب- معاملات تجاری
ج- معاملات خواربار و سایر امور شهری.
تفکیک بالا به منظور تصدی و اخذ پروانه است، زیرا دلالان عملاَ به دلیل داشتن مهارت، تخصیص و سابقه در یک یا چند نوع معامله قادر به انجام کار می باشند. به عنوان مثال یک دلال ممکن است در زمینه چرم، پنبه ، پارچه و نظایر این ها فعالیت نماید.
علاوه بر آن، منع قانونی برای یک نفر که در هر سه رشته بالا فعالیت نماید، وجود ندارد و تنها کافی است که پروانه هر کدام را جداگانه از مراجع مربوطه اخذ نماید.

  • شرایط دلالی

در قانون تجارت، شرایط خاصی برای شغل دلالی پیش بینی نشده است ولی قانون دلالان مصوب سال 1317 شمسی، به هر نوع دلالی را منوط به داشتن ” پروانه ” نموده و برای اخذ پروانه دلالی نیز شرایط ذیل لازم است :
الف- داشتن 25 سال سن تمام و انجام خدمت نظام وظیفه یا داشتن معافیت یا گواهی آماده به خدمت
ب- تابعیت ایران
ج- داشتن اطلاعات فنی متناسب با اموری که قصد فعالیت دارد.
د- داشتن اطلاعات فنی متناسب با اموری که قصد فعالیت دارد.
ه- عدم اشتهار به نادرستی
و- نداشتن سابقه ارتکاب به جنایت، ورشکستگی به تقصیر ، کلاهبرداری و خیانت در امانت و سرقت.
ز- دادن وجه الضمان یا ضمانت نامه یا وثیقه
در قانون دلالان، مقامی که برای صدور پروانه و سایر وظایف مذکور در قانون صلاحیت دارد به نظر هیئت وزیران واگذار شده است. مقام صالح برای تایید و صدور پروانه کسب دلالانی که در امور ملکی فعالیت دارند سازمان ثبت اسناد و برای مابقی دلالان وزارت اقتصاد و دارایی می باشد. مطابق ماده 3 قانون دلالان، کسی که بخواهد تصدی به دلالی نماید برای جبران خسارتی که ممکن است از عملیات او متوجه اصحاب معامله شود باید به یکی از طرق ذیل تعهد نماید :
1- سپردن وجه الضمان
2- دادن وثیقه غیرمنقول و یا سهام
3- ضمانت یکی از تجار معتبر یا بانک
هر گاه وجه الضمان نقد باشد در بانک ملی تودیع می گردد و اگر دلال بخواهد باید اعتبار ضامن به وسیله یکی از بانک های معتبر تایید یا معادل 2 برابر وجهی که ضمانت می نماید اموال غیرمنقول ثبت شده باشد. مدت ضمانت 2 سال است و بعد از 2 سال باید ضمانت نامه تمدید شود.
شرکت دلالی و حق العمل کاری را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا بامسئولیت محدود به ثبت رساند.

– حداقل 3 نفر عضو+2 نفر بازرس
– حداقل 1.000.000 ریال سرمایه
– حداقل 35% سرمایه نقداَ پرداخت شود.

  • مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دلالی سهامی خاص:

1- کپی کارت ملی و شناسنامه همه اعضا
2- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
3- امضای اقرارنامه
4- اخذ مجوز در صورت نیاز به صدر مجوز
5- تنظیم کالتنامه رسمی جهت اخذ مجوز

  • شرایط ثبت شرکت دلالی با مسوولیت محدود:

– حداقل 2 نفر عضو
– حداقل 1.000.000 ریال سرمایه
– تعهد یا پرداخت کل سرمایه

  • مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دلالی با مسوولیت محدود:

1- کپی کارت ملی و شناسنامه همه اعضا
2- امضای اقرارنامه
3- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
مرکز تخصصی نیک ، با کادری متخصص و مجرب در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند، ثبت طرح صنعتی، ثبت اختراع و .. خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.