خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت ممکن است برای مدت نامحدود یا برای مدت معینی تشکیل گردد. در صورتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شده باشد، در پایان مدت باید منحل گردد و امور خود را تصفیه کند. البته اگر شرکت دارای منافع سرشار باشد اغلب شرکاء مایلند شرکت به کار خود ادامه دهد. در این صورت قانون اجازه داده است که صاحبان سهام بتوانند مدت شرکت را تمدید نمایند. هر نوع تغییرات در مدت شرکت ( کم یا زیاد کردن آن ) در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.
چنانچه تصمیم مجمع عمومی فوق العاده قبل از پایان مدت شرکت اتخاذ شود، تصمیم مزبور برای کلیه صاحبان سهام لازم الرعایه است و شرکت به کار خود ادامه می دهد. ولی آیا می توان بعد از انقضاء مدت شرکت تصمیم به افزایش مدت شرکت گرفت یا خیر ؟
ماده 93 قانون تجارت صراحتاَ یکی از موارد انحلال شرکت را انقضاء مدت شرکت می داند . طبق بند دو ماده 199 ل. ا. ق. ت در صورتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد، شرکت سهامی منحل می شود. مگر اینکه این مدت قبل از انقضاء ، تمدید شده باشد و در صورتیکه مدت شرکت سهامی ( عام و خاص ) منقضی شود، مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام باید تشکیل شود و به انحلال شرکت رای دهند، در غیر این صورت هر ذینفع می تواند برابر بند 4 از ماده 201 ل. ا. ق. ت انحلال شرکت را از دادگاه تقاضا نمایند.
بدین جهت اداره ثبت شرکت ها شرکتی را که مدت آن منقضی شده باشد به خودی خود منحل می داند و چون شرکت منحل شده دیگر جز برای تصفیه امور خود حق اقدام به عملیات دیگری ندارد و چنین حقی را برای صاحبان سهام قائل نیست و چنانچه صاحبان سهام مایل به ادامه عملیات شرکت باشند تشکیل شرکت جدیدی را لازم می داند، بنابراین تصمیم برای امتداد مدت شرکت حتماَ باید قبل از پایان مدت شرکت اتخاذ شود تا اعتبار داشته باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت تغییرات مدت شرکت :
– اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضاء هیات رئیسه ذیل مجمع
– لیست حاضرین در مجمع در جهت رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت به امضاء کلیه سهامداران
– برگ نمایندگی ، نمایندگان اشخاص حقوقی در صورتیکه سهامداران شرکت اشخاص حقوقی می باشند. ( رعایت ماده 2 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
– چنانچه مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد ارائه اصل آگهی دعوت ( ماده 97 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
– ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول و دوم ( چنانچه مجمع مذکور دو نوبتی می باشد)
– در صورت لزوم ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح
انحلال شرکت قبل از موعد مقرر
انحلال شرکت قبل از موعد منحصراَ در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است. ( ماده 83 ل. ا. ق. ت ) به تجویز ماده 106 ل. ا. ق. ت تصمیم مجمع مزبور به انحلال شرکت بایستی حتماَ صورتجلسه شود و یک نسخه از آن جهت ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارسال گردد تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد، آگهی شود. انحلال شرکت مادام که به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بلااثر است. ( مواد 209 و 210 ل. ا. ق. ت )
با توجه به آنچه آمد، صاحبان سهام شرکت سهامی هر موقع که مقتضی بدانند می توانند با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده شرکت را منحل کنند. بند 4 ماده 93 قانون تجارت یکی از موارد انحلال شرکت سهامی را تصمیم مجمع عمومی ذکر می کند و به این ترتیب چنانچه اکثریت صاحبان سهام مایل به ادامه عملیات شرکت نباشند، اقلیت نمی تواند آن ها را مجبور به ادامه مشارکت خود نماید.
ماده 58 قانون تجارت در یک مورد هیئت مدیره را مکلف می کند که مجمع عمومی فوق العاده را برای مذاکره درباره انحلال شرکت دعوت نماید. اگر به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین برود مدیران شرکت مکلفند تمام صاحبان سهام را برای انعقاد مجمع عمومی دعوت نمایند تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت به شور و رای گذاشته شود. تصمیم این مجمع در هر حال منتشر خواهد شد.
چنانچه بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده 6 این لایحه قانونی سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتیکه هیات مدیره مبادرت به دعوت مجمع مزبور ننماید یا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار درخواست نماید. ( ماده 141 ل. ا. ق. ت )
همچنین در این خصوص ماده 5 ل. ا. ق. ت مقرر می دارد : ” در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود باید مجمع عمومی فوق العاده ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آورد یا شرکت سهامی را به نوع دیگری از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل دهد وگرنه هر ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند. رئیس و اعضاء هیات مدیره هر شرکت سهامی که در صورت از میان رفتن بیش از نصف سرمایه شرکت بر اثر زیان های وارده حداکثر تا دو ماه مجمع عمومی فوق العاده را دعوت ننمایند تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت را مورد شور و رای واقع شود و حداکثر تا یک ماه نسبت به ثبت و آگهی تصمیم مجمع مذکور اقدام ننماید، حبس از دو ماه تا شش ماه یا به جزای نقدی از ده هزار تا یکصد هزار ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهند شد. ( ماده 265 ل. ا. ق. ت )
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.