خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

اساسنامه مهم ترین سند شکل گیری شرکت است چرا که در آن، هدف و نحوه فعالیت و وظایف هر یک از اعضای شرکت و هیئت مدیره و مجامع عمومی و بازرسان شرکت و تعداد مدیران و نحوه انتخاب و مدت ماموریت و چگونگی تعیین جانشین مدیرانی که فوت یا استعفاء نموده و یا محجور و معزول می شوند ، همچنین نحوه تداوم یا خاتمه فعالیت شرکت معین می گردد.
در طول حیات شرکت ممکن است قوانین حاکم بر اساسنامه شرکت تغییر کند ، بنابراین اساسنامه شرکت نیز به تبع آن تغییر می کند. یا برای آن که شرکت بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد، باید چهارچوب حقوقی اولیه ای را که برای فعالیت اقتصادی – تجاری خود در نظر گرفته است تغییر دهد ؛ این امر صرفاَ با تغییر اساسنامه تحقق می یابد. قانون گذار برای حفظ حقوق سهامداران ، دخالت مجمع عمومی فوق العاده را در تحقق این امر ضروری دانسته است. چون برای تشکیل این مجمع و تصمیم گیری در آن ، حد نصاب و اکثریت بیشتری لازم است. در این رابطه ماده 83 لایحه قانونی 1347 مقرر می دارد : هر گونه تغییر در مواد اساسنامه یا در سرمایه شرکت یا انحلال شرکت قبل از موعد منحصراَ در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است .
بنابراین مجمع عمومی فوق العاده می تواند در موارد ذیل اتخاذ تصمیم کند :
1. تغییر نام شرکت
2. تغییر موضوع شرکت
3. تغییر مرکز اصلی شرکت
4. تغییر مدت شرکت ( کم یا زیاد کردن آن )
5. تغییر سرمایه شرکت ( افزایش یا کاهش آن )
6. تاسیس سهام ممتاز
7. افزایش یا کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره و بازرس ها و همچنین افزایش یا کاهش مدت عضویت آنان ، مشروط بر اینکه بر خلاف مقررات قانون تجارت نباشد.
8. تغییر مقررات مربوط به مجامع عمومی
9. انحلال شرکت قبل از خاتمه مدت ( در صورتی که مدت محدود باشد ) و انحلال آن در صورت عدم محدودیت مدت
10. اتخاذ هر گونه تصمیمی که در صلاحیت مجمع عمومی موسس و مجمع عمومی عادی نبوده و از امور فوق العاده شرکت محسوب می گردد.
اما بر اصل اختیار مطلق مجمع عمومی فوق العاده در ایجاد هر گونه تغییر در مواد اساسنامه استثنایی به شرح ذیل وارد شده است :
از جمله : مجمع عمومی فوق العاده نمی تواند در حقوق بعضی از سهامداران تغییراتی به وجود آورد. منظور از حقوق بعضی از سهامداران حقوق و مزایایی است که برای سهام ممتاز در نظر گرفته شده است. مثل ؛ سهام موسس یا انتفاعی یا این که مجمع نمی تواند با هیچ اکثریتی بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید یا تابعیت شرکت را تغییر دهد. این گونه تغییرات در اساسنامه به موجب قانون ممنوع است.
لازم به ذکر است، نحوه تغییر اساسنامه را خود اساسنامه تشریح می کند.
هر گونه تغییر در مواد اساسنامه باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارسال شود. ثبت تغییرات شرکت ها نیاز به تنظیم و ارائه صورتجلسه متناسب با موضوع تغییرات و ارائه آن به مرجع ثبتی دارد. اداره ی کل شرکتها در صورت صحت صورتجلسه و رعایت کردن کلیه اصول و قواعد قانونی آن و مطابقت موارد آن با پرونده ی اصلی، آگهی تغییرات ثبتی را صادر نموده که در روزنامه رسمی و محلی اطلاع رسانی شود.
خدمات نیک را از شرکت نیک بخواهید …
” ثبت شرکت نیک ، پیشرو در امور ثبتی “