خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در این مقاله قصد داریم در مورد مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص ، روش های افزایش سرمایه شرکت های سهامی ، لزوم ثبت افزایش سرمایه و موارد مربوط به آن بپردازیم .
جهت ثبت تغییرات شرکت مبنی بر افزایش سرمایه که امری ضروری است ، به طور کلی به دو روش قابل تحقق است که بیشتر توضیح خواهیم داد .

افزایش سرمایه به معنای بالا بردن سرمایه اسمی و ثبت شده شرکت است و با افزایش سرمایه مسئولیت صاحبان سهام در قبال دیون شرکت افزایش می یابد . شرکت به دلیل بهره مندی از مزایا افزایش سرمایه می دهد زیرا با افزایش سرمایه شرکت های دیگر ارزش و اعتبار خوبی برای شرکت قائل می شوند .

روش افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام و خاص

  1. افزایش مبلغ اسمی
  2. صدور سهام جدید ( افزایش تعداد سهام )

مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

به موجب ماده 183 لایحه ، مدارک ذیل برای ارائه به مرجع ثبت شرکت ها الزامی می باشد :

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که افزایش سرمایه را تصویب نموده یا اجازه آن را به هیئت مدیره داده است و در صورت اخیر ، صورتجلسه هیئت مدیره که افزایش سرمایه را مورد تصویب قرار داده است .
  • یک نسخه از روزنامه ای که آگهی مذکور در ماده 169 این قانون در آن نشر گردیده است .
  • اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید و در صورتی که سهام جدید امتیازاتی داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه قید شود .
  • در صورتی که قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام قسمت غیر نقد تحویل گردیده و با رعایت ماده 82 این قانون به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده باشد .
    مجمع عمومی فوق العاده در این مورد با حضور صاحبان سهام شرکت و پذیره نویسان سهام جدید تشکیل شده و رعایت مقررات مواد 77 لغایت 81 این قانون در آن قسمت که به آورده غیر نقد مربوط می شود ، الزامی خواهد بود و یک نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده باید به اظهارنامه مذکور در این ماده ضمیمه شود .

نکته : مانند زمان تاسیس آورده غیر نقد باید تماماً به شرکت تحویل داده شود و به ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری برسد و آورده غیر نقد را نمی توان به بیش از میزان ارزیابی کارشناسی رسمی دادگستری تصویب نمود .

به موجب ماده 175 لایحه ، مدارک لازم برای ثبت افزایش سرمایه عبارتند از :

طرح اعلامیه ی پذیره نویسی در خصوص سهام جدید
آخرین ترازنامه و حساب و سود و زیان نیز که به تصویب مجمع عمومی عادی رسیده پیوست طرح اعلامیه پذیره نویسی می گردد و اگر تصویب نشده این نکته باید در طرح اعلامیه پذیره نویسی قید شود.

چند نکته :

  • آخرین ترازنامه و حساب سود و زیان که به تصویب مجمع عمومی رسیده باید هم در مرجع ثبت شرکت ها و هم مرکز شرکت آماده باشد .
  • در شرکت سهامی عام با تصویب قانون بازار ، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی تنها پس از تایید سازمان بورس و پس از آن مرجع ثبت شرکت ها امکان پذیر است .
    مرجع ثبت شرکت ها و سازمان بورس پس از احراز اینکه طرح اعلامیه پذیره نویسی با قانون منطبق است مانند زمان تاسیس اجازه انتشار آن را صادر می نماید .

لزوم ارائه مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

الزامی بودن ثبت افزایش سرمایه و ضمانت اجرای عدم ثبت افزایش سرمایه

به موجب ماده 182 لایحه ، هر گاه از تاریخ تسلیم طرح اعلامیه ی پذیره نویسی 9 ماه گذشت و افزایش سرمایه ثبت نشد ، پذیره نویسان سهام جدید می توانند از مرجع ثبت شرکت ها گواهینامه ای مبنی بر عدم ثبت افزایش سرمایه دریافت و به بانک مراجعه و وجوهی را که بابت پذیره نویسی پرداخته اند پس بگیرند که در این صورت هزینه ها نیز با شرکت است .

لزوم پرداخت تمام مبلغ در هنگام افزایش سرمایه در سهامی خاص و عام

در زمان افزایش سرمایه بحث تعهد سرمایه برخلاف زمان تاسیس منتفی است و کلیه مبلغ باید به شرح ذیل پرداخت شود :

از طریق بالا بردن مبلغ اسمی : کلیه افزایش سرمایه باید نقداً پرداخت شود .
از طریق صدور سهام جدید : کلیه افزایش سرمایه نقداً پرداخته یا تهاتر شود .

نکته : در صورتی افزایش سرمایه امکان پذیر است که تمام سرمایه قبلی شرکت تماماً تادیه شده باشد .

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام و خاص و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .