خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم به چگونگی اداره شرکت ، اختیارات شرکاء مدنی ، نقش مقامات قضایی در این راستا و موارد مربوط به آن بپردازیم .
اداره شرکت یعنی اقداماتی مانند انجام دادن تعهدات ، مدیریت شرکت مربوطه ، تعیین مدیر توسط شرکاء و اداره شرکت فقط  توسط او صورت می گیرد نه شرکاء ، چنانچه جهت تغییر در سمت و اختیارات شرکت باید اقدام به ثبت تغییرات شرکت نمایید .

اداره شرکت

اختیارات شرکاء مدنی در اداره شرکت

اداره هر شرکتی به مدیر اداره محول می شود و شرکاء غیر مدیر نقش مهمی در اداره شرکت دارند که به صورت دسته جمعی و یا به شکل تکی و یک نفری اداره خواهد شد

حقوق و تکالیف شرکاء در اداره شرکت عبارت است از :

۱) از حقوق شرکاء آن است که برای خودشان مدیری انتخاب کنند و اما برای عزل وی در قانون چیزی نگفته شده است زیرا طبق مقررات قانون مدنی حق عزل مدیر یعنی همان وکیل از حقوق اصلی شرکاء می باشد .

2) شرکاء حق تغییر اساسنامه شرکت را دارند یعنی ، اساسنامه شرکت نوعی قرارداد است که آن را پذیرفته اند و یا می توان آن را بر هم زد .

۳) شرکاء می توانند کار های غیر قانونی شرکت را که از اراده مدیر خارجه است را عنوان نمایند و انحلال شرکت را از دادگاه درخواست کنند و دلیل آنها باید موجه باشد .

۴) طبق قانون تجارت شرکاء حق نظارت بر شرکت های تضامنی را ندارند ولی این قانون برای شرکاء شرکت های با مسئولیت محدود و مختلط غیر سهامی صدق نمی کند و آنان حق نظارت بر اموری مثل وضعیت مالی شرکت را دارا می باشند .

تعیین مدیر و موارد اختیارات وی :

تعیین مدیر شرکت به وسیله شرکاء می باشد که از بیرون و هم از خود شرکاء است و قانون تجارت کشور مان ، مدیر شرکت را وکیل شرکاء خونده است ولی این طرز و روش درست نمی باشد و در کشور های پیشرفته این روش دنبال نمی شود .

عیب این روش آن است که  برای حقوق اشخاص ثالث یا همان عموم مردم مضرات متعددی به دنبال دارد ، مدیران شرکت ممکن است در کار هایی که به آن ها برگردانده شده  است ، خطایی کنند که به حقوق افراد و عموم مردم آسیب می رساند .
وقتی که مدیری از وظایف خود جلوتر رفته باشد و یا در انجام وظایفش تخلفی انجام داده باشد ، اشخاص ثالث این حق را ندارند که به شرکاء و شرکت رجوع کنند .

نقش مقامات قضایی در اداره شرکت

نقش مقامات قضایی در نظارت و اداره شرکت  

قانون تجارت درباره همین موضوع بالا سکوت کرده است زیرا قانون گذار به قراردادی بودن شرکت توجه زیادی داشته است و اداره و کنترل و نظارت بر آن را بر عهده خود شرکاء گذاشته است .
چنانچه دخالت دادگاه در اداره و امور شرکت این است که به تقاضا یکی از شرکاء روش اداره شرکت مورد بررسی همان دادگاه قرار می گیرد و درصورت وجود علت و دلایل قانع کننده از طرف کارشناس با دستور دادگاه ، شرکت منحل خواهد شد .

این دخالت در مواردی که تمامی شرکاء از طرز کار مدیر رضایت ندارن لازم نمی باشد چون در این حالت شرکاء می توانند به اتفاق آراء رای گیری با اکثریت ) آن مدیر را عزل کنند و دخالت دادگاه زمانی لازم است که همه شرکاء با اعمال مدیر مخالف نیستند ، بلکه در صورتی که فقط یک یا چند نفر از آن ها اعتراض داشته باشد .

سود و زیان حاصله از ادامه حیات و یا انحلال شرکت فقط متوجه شرکاء نمی شود بلکه شرکت به عنوان شخص حقوقی مستقل ، کارکنانی دارد که برای او کار می کنند و از او مزد دریافت می کنند ، مثلا هنگامی که به علت بروز اختلاف شدید بین شرکاء یا فشار بعضی از شرکاء بر دیگران یا سوء استفاده اکثریت شرکاء از حقوق خود ، امور شرکت مختل گردد که در این صورت دادگاه به جای این که حکم انحلال شرکت را بدهد مدیر قضایی معین می کند .

این فرد اداره امور شرکت را بر عهده می گیرد تا اختلافات میان مدیران و شرکاء را حل کند و باعث انحلال شرکت نشود که در نتیجه آن مدیر روال عادی که قبلا در شرکت بوده است را دوباره زنده می کند و کارمندان به روال عادی بر می گردند .

نتایج  تشکیل نشدن شرکت به علت باطل شدن شرکت :

بطلان شرکت در لغت یعنی  از دست رفتن و باطل شدن و باطل شدن شرکت ممکن است به دلیل عدم رعایت قوانینی که قانون گذار آن ها را برای تشکیل آن وضع کرده باشد و قرارداد شرکت مانند قرارداد های دیگر نمی باشد ، چه آن هایی که با شرکت باطل معامله و داد و ستد کرده باشند و نباید خسارت وارده از آن معامله را تحمل کنند .

مسئولیت مدنی شرکاء در مواقع باطل شدن شرکت و نتایج آن موارد زیر می باشد 

شرکت وقتی تشکیل میشه که قرارداد آن به درستی تنظیم شده و شرایط دیگری نیز برای تشکیل آن مثل پرداخت سرمایه نقدی و غیر نقدی که اگر این موارد رعایت نشد ، شرکتی ایجاد نمی شود و شرکت باطل خواهد بود که از جمله موارد عمده که باعث باطل شدن شرکت می شود :

  • غیر قانونی بودن موضوع فعالیت ثبت شرکت
  • غیر قانونی بودن جهت و سمت و سوی شرکت
  • عدم رضایت یک یا چند نفر از شرکاء هنگام انعقاد قرارداد
  • اهلیت نداشتن یکی از شرکاء
  • قید کردن شروط متعددی مثل حذف سود یا ضرر و زیان برای یکی از شرکاء
  • پرداخت نکردن کل سرمایه نقدی 

 تشکیل و تقسیم سرمایه غیر نقدی در شرکت های اشخاص 

هر کسی که از شرکت نفع و سودی می برد می تواند درخواست باطل شدن شرکت را در دادگاه بدهد و قواعد عام در مورد قرار داد ها مثل این است یکی از شرکاء اهلیت نداشته باشد یا فاقد قصد و رضا بوده باشد که ممکن است این باطل شدن به دلیل عدم رعایت یکی از شرایط عام تشکیل شرکت های تجاری باشد مثل این که تقسیم سود و زیان طبق مقررات درباره این نوع از شرکت ها نباشد .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره جهت اداره شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد اداره شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.