خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و برای اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. کد اقتصادی یک شناسه 12 رقمی است که برای شناسایی شرکت در واحد مالیاتی مربوط به خود از آن استفاده می شود.
این کد برای امور مهم تجاری نظیر اخذ کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایده ها ، اخذ قرارداد با شرکت های دولتی و صادر کردن فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک  باید وجود داشته باشد.
اشخاص حقیقی یا حقوقی که کد اقتصادی نداشته باشند روند مالیاتی آنها با مشکل روبه رو خواهد شد و در صورتی که پرونده مالیاتی تشکیل ندهند در مقابل ضوابط وقوانین سازمان امور مالیاتی کشور علی الراس شناخته می شوند.
اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی:
1- تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.
2- تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.
اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند و شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی داشته باشند.
اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی:
1- مساجد و تکایا
2- اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و فعالیت های مرتبط، طراحی ، خطاطی ، نقاشی ، نویسندگی ، ترجمه کتاب ، گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.
3- اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
4- اتحادیه های امور صنفی ( به موجب مواد 4 و 23 قانون نظام صنفی، اتحادیه های مجاز به فعالیت های اقتصادی نمی باشند.)
5- اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند (الف-2) این دستورالعمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

  • چگونگی اخذ کد اقتصادی

برای اخذ برگه ی کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی داد.
برای این منظورمی بایست با در دست داشتن معرفی نامه و یا وکالت نامه به اداره دارایی مستقر در محدوده فعالیت مراجعه نموده و جهت تعیین حوزه مالیاتی و اخذ شماره اقتصادی اقدام نمایید.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی :
1- کلیه مدارک ثبتی شرکت اعم از اساسنامه ، تقاضانامه و …
2- کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضای شرکت
3- اجاره نامه رسمی و دارای کد رهگیری از آدرس شرکت
4- گواهی امضاء از صاحبان امضاء شرکت
5- مهر شرکت
6- قبض تلفن که مربوط به مشخصات اجاره نامه باشد.
7- تکمیل دفترچه مخصوص کد

  • اخذ کد اقتصادی جدید

پیش از هر چیز لازم به توضیح است این  کد با کد اقتصادی 12 رقمی که در حال حاضر توسط اداره امور مالیاتی ارائه می شود متفاوت است.  جهت دریافت کد اقتصادی جدید حتماَ می بایست پرونده مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی تکمیل کرده و شماره واحد مالیاتی، کلاسه پرونده و کد اقتصادی 12 رقمی فعلی را اخذ نموده باشید.
پس از گذراندن این مراحل می بایست با مراجعه به سامانه امور مالیاتی به نشانی http://tax.gov.ir  و انتخاب گزینه ” ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی ” بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایید.
سپس اطلاعات خواسته شده را به طور کامل در سامانه وارد کنید.
پس از طی این مراحل، پاکت مربوط به نام کاربری و رمز ورود توسط سازمان امور مالیاتی به آدرس و کد پستی که در سامانه اعلام کرده بودید ارسال می گردد.
سپس باید با مراجعه به سامانه امور مالیاتی بر روی گزینه ی  ” ثبت نام شماره اقتصادی ” کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده را طبق مدارک ثبتی تکمیل نمایید.

  • نحوه ی پیگیری مراحل ثبت نام

جهت پیگیری از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی می توانید با مراجعه به سامانه امور مالیاتی و انتخاب گزینه ” پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی ” از آخرین وضعیت ثبت نام خود مطلع شوید.
هر آنچه از یک تیم زبده و متخصص حقوقی انتظار دارید را با متخصصان نیک تجربه کنید ..