خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت تجاری ، شکل تحول یافته شرکت مدنی است. وجه بارز این تحول آن است که شرکت تجاری شخصیت حقوقی مستقلی از شرکای آن می یابد. علیرغم فواید بسیار شخصیت حقوقی شرکت تجاری برای شرکا و اشخاص ثالث، خطرات مهمی نیز برای اشخاص ثالث متصور است . از همین روست که توافق شرکت برای تولد شرکت تجاری کافی نیست و مقنن ، تشریفات متعددی را برای تولد شخصیت حقوقی ناشی از توافق شرکا در نظر گرفته است که ثبت آن در مرجع ثبت شرکت ها ، از جمله آن هاست.
ثبت شرکت به عنوان اقدام نهایی در تاسیس شرکت به شمار می رود.با توجه به ماده ی 95 قانون تجارت که ثبت کلیه ی شرکت های تجاری را الزامی دانسته ، ثبت شرکت کامل کننده ی همه ی شرایط تشکیل و از جمله شرایط شکلی است. لذا ، هر گاه یکی از شرکت های تجارتی، مراحل ثبت شرکت را طی ننمایند و به ثبت نرسد رسمیت نداشته و بلکه بر خلاف قانون بوده و مراجع ذیصلاح می توانند از انجام فعالیت های آن جلوگیری نمایند.
با اجرای مقررات ثبت شرکت ها نتایج ذیل حاصل می شود:
1- شرکت بعنوان یک شخص قانونی واجد حقوق و تکالیف معرفی و شناخته می شود.
2- می تواند منشاء آثار و اعمال و مصدر معاملات و روابط مالی و اقتصادی بشود.
3- شرکاء و تشکیل دهندگان اطمینان و فراغت خاطر از رسمیت شرکت و مسئولیت اداره کنندگان و سایر نتایج حاصله از اعمال شرکت پیدا می کنند.
4- افراد دیگر و معامله کنندگان از وضع شرکت اطلاع پیدا می کنند و با اتکاء به رسمیت آن می توانند با آسودگی خیال روابط مالی و اقتصادی با شرکت برقرار دارند. در واقع ،  نفع اشخاص ثالث نیز در این است تا شرکت به ثبت برسد، چه در این صورت ، این اشخاص می توانند با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها ، از میزان مسئولیت شرکا ، نوع شرکت و اقامتگاه آن آگاه شوند.
5- رسمیت اساسنامه و شرکتنامه و سایر اسناد شرکت تسجیل می گردد و مثل اسناد عادی در معرض ایراد و تزلزل نیست.
6- قاعده الزامی بودن ثبت شرکت ها به دولت امکان می دهد که تحقیقات و رسیدگی های دقیقی نسبت به مقدمات تشکیل و کیفیت بوجود آمدن شرکت انجام گردد تا از تشکیل شرکت هایی که مقررات را رعایت نکرده اند جلوگیری به عمل آید.
7- در موقع انحلال یا ورشکستگی با مقررات خاصی به وضع مالی شرکت رسیدگی می شود.
مضاف بر موارد فوق، ثبت شرکت امتیازات و مزایای بسیاری را به همراه دارد که از جمله ی این امتیازات، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
_ امتیازات اعتبارات وام تسهیلات
_ با ثبت یک مجموعه می توانید از امکانات بیمه برای خود و کارمندانتان استفاده نمایید.
_ اخذ و اعطای نمایندگی رسمی
_ دریافت جوازها
_ امکان تبلیغات گسترده و پر بازده
_ بهره مندی از معافیت های دارایی با توجه به نوع فعالیت
_ امکان شرکت در مناقصات و مزایدات رسمی
_ امکان ورود به عرصه های بین المللی
در انتها ، لازم به توضیح است ثبت شرکت ها در تهران در اداره ای به نام ” اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ” انجام می شود که یکی از دوایر اداره کل ثبت اسناد و املاک است. در خارج از تهران ، به موجب ماده 2 نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه ( مصوب 1311) ، ثبت شرکت در اداره ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت به عمل می آید. در نقاطی که اداره یا دایره شعب ثبت اسناد وجود نداشته باشد، ثبت شرکت در دفتر اسناد رسمی و اگر دفتر اسناد رسمی، هم نباشد ، در دفتر دادگاه محل انجام خواهد گرفت. در صورت اخیر، شرکت باید در ظرف سه ماه از تاریخ تاسیس اداره یا دایره یا شعبه ثبت اسناد در محل استقرار دادگاه ، خود را در دفتر ثبت اسناد به ثبت برساند.
ثبت شرکت نیک
( مجری انواع ثبت شرکت )