خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت تضامنی را ماده 115 قانون تجارت چنین تعریف کرده است :
شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.
بنابراین مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی تضامنی است ، به این معنی که در برابر تعهدات شرکت همه شرکاء متضامناَ مسئولند و بستانکاران می توانند منفرداَ و مجتمعاَ یعنی به فرد فرد یا همه آن ها مراجعه و مطالبه کنند و درواقع سرمایه و دارایی شرکت به تنهایی وثیقه طلب بستانکاران نیست بلکه همه دارایی شرکاء مطالبات شرکت است و اگر دارائی شرکت تکافو نکرد از دارائی شرکاء وصول می شود.
مسئولیت تضامنی در شرکت تضامنی به قدری قوی است که شریک جدید حتی مسئول قروض و عملیاتی خواهد بود که شرکت قبل از ورود او داشته است. اعم از این که در اسم شرکت تغییری داده شده باشد یا نه
شرکت تضامنی از حیث استحکام و اعتبار در راس تمام شرکت ها قرار دارد و بیشتر شرکت خانوادگی است که بین اقرباء نزدیک تشکیل می گردد و معمولاَ هنگامی تاسیس می شود که صاحب تجارتخانه فوت می کند و ورثه وی برای جلوگیری از انحلال تجارتخانه و به منظور ادامه کار آن ، شرکت تضامنی تشکیل می دهند.
برای درک دقیق این شرکت ، در این مقاله به مهم ترین قواعد تشکیل و ثبت شرکت های تضامنی می پردازیم. خواهشمندیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی بفرمایید.
1- در اسم شرکت تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی و لااقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. در صورتیکه اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد یا بعد از اسم شرکت یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) یا ( و برادران ) قید شود.
2- از آن جا که اسم شرکت تضامنی مستلزم معرفی نام شریک یا شرکاء است بنابراین چنانچه شریک مندرج در اسم شرکت فوت نماید یا از جمع شرکاء خارج شود باید نام یکی دیگر از شرکاء در اسم شرکت قید شود. چنانچه شرکت در خصوص جایگزینی نام یکی از شرکاء به توافق نرسند شرکت منحل می شود.
3- برای تشکیل شرکت تضامنی، شرکا باید مطابق قانون شرکتنامه را تنظیم و امضا نمایند. در شرکتنامه ، حدود ، مشارکت ، وظایف ، اختیارات و حقوق هر یک از شرکا مشخص می شود.
4-  طبق ماده قانون 47 قانون ثبت ، شرکتنامه باید به ثبت برسد.
5- شرکت های تضامنی غالباَ احتیاج به اساسنامه ندارند ولی اگر قراری بین شرکا باشد که با تراضی قبلی بوده و محتاج به تعیین تکلیف باشد در اساسنامه قید می شود.
6- قانون گذار حداقل و حداکثری برای سرمایه شرکت تضامنی معین نکرده است. بنابراین سرمایه شرکت می تواند مبلغ ناچیزی باشد. این سرمایه اولیه و ذخیره های آتی شرکت ؛ در مجموع دارایی شرکت را تشکیل می دهند که تضمین پرداخت طلب طلبکاران شرکت است.
7- سرمایه شرکت باید تماماَ پرداخت شده باشد، اعم از نقدی و غیرنقدی. تقویم سهم الشرکه غیرنقدی، توسط خود شرکا به عمل می آید و تابع هیچ تشریفات خاصی نیست.
8- در شرکت تضامنی شرکاء باید لااقل یک نفر از میان خود یا خارج را به سمت مدیری معین نمایند.
9- مسئولیت مدیر یا مدیران شرکت تضامنی در مقابل شرکا همان مسئولیتی است که وکیل در مقابل موکل دارد.
10- در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود مگر آن که شرکتنامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد.
11- در شرکت تضامنی هیچ یک از شرکا ، نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر به رضایت تمام شرکا . چون شرکا مسئولیت تضامنی دارند و باید به شریک خود اعتماد داشته باشند و اعتبار او را تصدیق نمایند، تا اگر شرکت دچار زیان گردید و بستانکاران به او مراجعه نمودند، بتوانند از شریک جدید، سهم او را وصول نمایند. همچنین است اگر منقل الیه یکی از شرکا شرکت باشد.
12- به استناد ماده 132 اگر در نتیجه ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء کم شود مادام که این کمبود جبران نشده تادیه هر نوع منفعت به شرکاء ممنوع است.
13- طبق ماده 134 هیچ شریکی نمی تواند بدون رضایت سایر شرکاء ( به حساب شخص خود یا شخص ثالث ) تجارتی از نوع تجارت شرکت نموده و یا به عنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت محدود در شرکت دیگری که نظیر آن تجارت را دارد داخل شود.
14- طبق تجویز ماده 135 هر شرکت تضامنی می تواند با تصویب تمام شرکاء به شرکت سهامی مبدل گردد. در این صورت رعایت تمام مقررات مربوط به شرکت سهامی حتمی است.
15- شرکای شرکت تضامنی در مدت 5 سال از تاریخ جاری شدن مرور زمان هر کدام منفرداَ و منضامناَ در مورد تعهدات شرکت در مقابل اشخاص ثالث مسئول می باشند. مبدا مرور زمان از تاریخ ثبت انحلال شرکت یا کناره گیری شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت ، و اعلان در مجله رسمی شروع می شود.
جهت مشاوره و اقدام به ثبت شرکت با ما تماس حاصل فرمایید.
ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم .