خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

بعد از شرکت های سهامی، شرکت های با مسئولیت محدود از متداول ترین انواع شرکت های تجاری در ایران می باشند.
طبق ماده 94 قانون تجارت ، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.
طبق ماده 104 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که از بین شرکا یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدود معین می شوند اداره می گردد. لذا مدیر با مدیران شرکت با مسئولیت محدود می توانند چند حالت داشته باشند :
_ از بین شرکاء و حقوق بگیر شرکت
_ از بین شرکاء بدون اخذ حقوق
_ خارج از شرکا و حقوق بگیر
_ خارج از شرکاء بدون اخذ حقوق
ماده 105 قانون تجارت در مورد حدود اختیارات مدیران شرکت با مسئولیت محدود در قبال اشخاص ثالث مقرر داشته است : ” مدیران شرکت کلیه اختیارات لازمه را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهد داشت مگر این که در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده باشد. هر قراردادی راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است “.

  • هیئت نظار

در شرکت با مسئولیت محدود ، هر گاه عده شرکاء کم باشد انتخاب بازرس پیش بینی نشده ولی هر گاه عده شرکاء بیش از 12 نفر باشد تعیین هیئت نظار ( که به جای بازرس شرکت سهامی است ) ضروری است. عده آن ها سه نفر یا بیشتر خواهند بود و از طرف مجمع عمومی شرکاء تعیین می شوند. انتخاب آن ها به موجب شرایط مقرر در اساسنامه خواهد بود و مدت آن هم بسته به تعیین اساسنامه شرکت است. ولی ” در هر صورت اولین هیئت نظار فقط برای یک سال انتخاب خواهد شد “.
وظیفه اولین هیئت نظار پس از انتخاب شدن این است که تحقیق کرده اطمینان حاصل کنند که مقررات راجع به تادیه تمام سرمایه و تقویم سهم الشرکه های غیرنقدی به عمل آمده است. اعضاء هیات نظار دفاتر و صندوق و کلیه اسناد شرکت را باید به دقت بررسی نموده همه ساله گزارشی در این موضوع به مجمع عمومی بدهند، هر گاه در تنظیم صورت دارایی اشتباهی نمایند در گزارش خود ذکر و اگر مخالفتی با پیشنهادهای مدیر شرکت در تقسیم منافع و غیره داشته باشند دلائل خود را بیان می کنند . هیئت نظار لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکاء را باید تشکیل دهند و اگر مواردی لازم و فوری ایجاب نمود می توانند شرکاء را برای انعقاد مجمع عمومی فوق العاده دعوت نمایند.
هر چند در قانون تجارت برای هیئت نظار از جهت اعمال اداری و نتایج حاصله از آن مسئولیتی تصریح نشده ولی باید در انجام وظیفه خود دقت نموده و هیچ موردی را در ابهام باقی نگذارند، والا قصور در انجام وظیفه تقصیر خواهد بود و هر یک از آن ها در انجام ماموریت خود بر طبق قوانین معموله مملکتی مسئول اعمال و تقصیرات خود می باشند و در صورتی که از این تقصیر خسارتی متوجه صاحبان سهام یا اشخاص خارج شود مسئول جبران آن هستند.
ماده 115 مقرر می دارد : ” اشخاص ذیل کلاهبردار محسوب می شوند :
الف ) موسسین و مدیرانی که برخلاف واقع پرداخت تمام سهم الشرکه نقدی و تقویم و تسلیم سهم الشرکه غیرنقدی را در اوراق و اسنادی که باید برای ثبت شرکت بدهند اظهار کرده باشند.
ب) کسانی که به وسایل متقلبانه سهم الشرکه غیرنقدی را بیش از قیمت واقعی آن تقویم کرده باشند.
ج) مدیرانی که با نبودن صورت دارایی یا به استناد صورت دارایی مزور منافع مرهومی را بین شرکا تقسیم کنند.
ثبت شرکت نیک
” موسسه ای برای ثبت سریع و آسان  “