خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان، موافق اصولی که در قانون شرکت های تعاونی مصوب 9/ 4/ 1352 مصرح است، تشکیل می شود.
به طور کلی و برابر قانون تعاونی ها به دو گروه تقسیم گردیده اند که هر گروه دارای رشته های مختلفی می باشند.
الف: تعاونی های توزیع
در حقیقت، نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان اعضاء خود را با توجه به مصالح عمومی، جهت کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می نمایند.
ب: تعاونی های تولید
که شامل رشته های ذیل می باشد:
1- رشته کشاورزی  2- رشته دامداری  3- رشته دامپروری  4- پروزش و صید ماهی 5- شیلات  6- صنعت
7- معدن و غیره
شرکت های تعاونی برای اداره امور خود دارای ارکانی به شرح ذیل می باشند :
1- مجمع عمومی
2- هیئت مدیره
3- بازرسی

  • بازرسان در شرکت تعاونی

برای نظارت بر امر تعاونی و حسن جریان امور بازرس یا بازرسانی به وسیله مجمع عمومی عادی برای مدت دو سال انتخاب می گردد و انتخاب دوباره آن ها منعی ندارد.
در صورتی که یک یا چند نفر از بازرسان فوت نموده یا استعفا نمایند و یا ممنوعیت قانونی داشته باشند هیئت مدیره مکلف است که ظرف مدت ده روز بازرس یا بازرسان جدید را انتخاب نماید. حق الزحمه و پاداش بازرسان با تصویب مجمع عمومی تعیین و پرداخت می شود.
ماده 38 قانون بخش تعاونی شرایطی را برای اعضای هیئت مدیره ، مدیر عامل و بازرسان تعاونی ها لازم مقرر می دارد. این شرایط که می توان آن ها را به ایجابی و سلبی تقسیم کرد ، از این قرارند :
الف ) شرایط ایجابی
1. داشتن تابعیت ایران ؛
2. ایمان و تعهد عملی به اسلام ( در تعاونی های متشکل از اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی ، تعهد عملی به دین خود ) ؛
3. داشتن اطلاعات یا تجربه لازم برای عمل به وظایف ، متناسب با تعاونی مربوط ؛
ب) شرایط سلبی
1. عدم ممنوعیت قانونی و عدم حجر ؛
2. عدم عضویت در گروه های محارب؛
3. عدم سابقه محکومیت به ارتکاب جرایم بر ضد امنیت و جعل اسناد ؛
4. عدم سابقه محکومیت به سبب ارتشا ، اختلاس ، کلاهبرداری ، خیانت در امانت ، تدلیس، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر

  • وظایف بازرسان

وظایف بازرس یا بازرسان تعاونی به شرح ذیل است :
1- نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه
2- رسیدگی به حساب ها ، دفاتر اسناد صورت های مالی از قبیل ترازنامه و حساب های عملکرد و سود و زیان بودجه پیشنهادی و گزارشات هیئت مدیره برای مجمع عمومی
3- رسیدگی به شکایات اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذیربط
4- تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره تعاونی به هیئت مدیره و مدیر عامل و تقاضای رفع نقص
5- در صورتیکه بازرس یا بازرسان متوجه شوند که هیئت مدیره یا مدیر عامل مرتکب تخلفاتی شده اند و به تذکرات آن ها توجهی ندارند باید مراتب را به مجمع عمومی گزارش نمایند. لازم به ذکر است که بازرس یا بازرسان حق دخالت مستقیم در اداره امور تعاونی را نداشته ولی می توانند بدون حق رای در جلسات هیئت مدیره شرکت نموده و نظرات خود را در امور تعاونی اعلام نمایند.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.