خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

سرمایه شرکت با مسئولیت محدود می تواند به صورت نقدی و یا غیرنقدی باشد. لیکن طبق ماده 96 قانون تجارت موسسین این گونه شرکت ها موظفند که کل سرمایه نقدی را تادیه و کل سرمایه غیرنقدی را نیز تقویم و تسلیم کنند.
نظر به این که میزان سهم هر یک از شرکا در این گونه شرکت ها توسط برگ سهام مشخص نمی شود، لذا ماده 97 ضروری کرده است که در شرکتنامه صراحتاَ میزان سهم الشرکه غیرنقدی هر یک از شرکا قید شود.

  • نقل و انتقال سرمایه

ماده 102 قانون تجارت مقرر می دارد ” سهم الشرکه نمی تواند به شکل اوراق تجاری قابل انتقال اعم از با اسم یا بی اسم و غیره درآید – سهم الشرکه را نمی توان منتقل به غیر نمود مگر با رضایت عده ای از شرکاء که لااقل سه ریع سرمایه متعلق به آن ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند “. به عبارت دیگر چنانچه یکی از شرکا 80 درصد از سرمایه شرکت را در اختیار داشته باشد بدون رضایت اقلیت شرکا نمی تواند سهم الشرکه خود را واگذار کند.
با ملاحظه ماده فوق و ماده 103 قانون معلوم می شود شرکت با مسئولیت محدود در سهم الشرکه سه تفاوت با شرکت های سهامی دارد :
1. سهم الشرکه نباید به شکل اوراق تجاری قابل انتقال بیرون بیاید.
2. سهم الشرکه را به غیر نمی توان منتقل نمود مگر شرکایی که اقلاَ سه ربع سرمایه شرکت متعلق به آن ها باشد و علاوه بر آن اکثریت عددی نیز داشته باشند و با انتقال موافقت نمایند و فلسفه وضع آن هم این است که شخصیت شرکاء در نظر یکدیگر موثر بوده و ممکن است شرکا حاضر نباشند با هر کسی شرکت داشته باشند.
3. به شرح ماده 103 قانون ” انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی ” برخلاف شرکت های سهامی که در سهام بی نام انتقال به قبض و اقباض و در سهام بانام با ثبت در دفتر شرکت به عمل می آید در این شرکت ها حتماَ باید به موجب سند رسمی باشد والا انتقال قانونی نخواهد بود.

  • روند نقل و انتقال سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

طبق ماده 103 قانون تجارت ، انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود باید به موجب ” سند رسمی ” صورت گیرد. ماده 1287 قانون مدنی ” سند رسمی ” را این چنین تعریف کرده است :
” اسنادی که در اداره اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانون تنظیم شده باشد، رسمی است “.
برای این منظور ابتدا می بایست با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ، صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت
بامسئولیت محدود، تنظیم گردد.
کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضاء اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه گردد.
تمام صفحات صورتجلسه بایستی به امضاء شرکاء با رعایت ماده 102 قانون تجارت و مخصوصاً خریدار و فروشنده برسد.
در صورتیکه جلسه با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد  رعایت دعوت شرکاء وفق اساسنامه شرکت یا قانون تجارت با ارائه مستندات الزامی است.
در صورتیکه تعداد شرکاء از 12 نفر بیشتر باشد انتخاب هیأت نظار مرکب از سه نفرالزامی و درابتدا صورتجلسه نام اعضای هیأت نظار نوشته شود و  ذیل  صورتجلسه را امضاء نمایند.
در صورتی که شریکی که سهم الشرکه خود را منتقل نموده است و عضو هیئت مدیره بوده بایستی بعد از جلسه مجمع عمومی عادی یا عادی به طور فوق العاده تشکیل  و نسبت به تعیین عضو جدید هیئت مدیره اقدام شود.
صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه به یکی از دفاتر اسناد رسمی ارائه و تقاضای  صدور سند رسمی  دراجرای ماده 103 قانون تجارت شود .
صورتجلسه در سه نسخه تهیه و  تمام آنها امضاء و یک نسخه از آن را به همراه اصل سند رسمی یا تصویر برابر اصل شده وفتوکپی  شناسنامه و کارت ملی شریک جدید (منتقل الیه) ظرف مدت 3 روز پس از پذیرش نهایی در سامانه از طربق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال و سپس بارکد پستی در سیستم درج گردد.
کلیه اقدامات پذیرش صورتجلسات ازطریق سامانه  اداره ثبت شرکت ها صورت می گیرد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت نیک ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.