خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

نام یک شرکت معرف شخصیت وهویت آن است. ذی نفعان فعالان وطرفین قرارداد یا شرکت، در نگاه اول با نام شرکت مواجه می شوند وسپس با فعالیت و خدمات آن آشنا می شوند.لذا اگر نام شرکت مصطلح، زیبا ومعنادار باشد موجب نفوذ بیشتر در کسب وکار می شود.

ملازمه ایجاد شرکت با تعیین نام به سادگی از مواد متعددی از قانون تجارت و لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت قابل استنباط است. از جمله می توان به بند 1 ماده 8 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و مواد 37، 95 و 116 قانون تجارت اشاره نمود.
اسم شرکت، گاه به فعالیت شرکت بستگی دارد، گاه صرفاً اسم خاص  است وگاه ممکن است از اسم یک یا چند نفر از شرکاء تشکیل شده باشد والزاماً اسم تجاری آن نیست، ولی چون شرکت تحت این عنوان تجارت می کند، در برخی از انواع شرکت های تجارتی واسم شرکت اسم تجارتی او نیز محسوب می گردد واز این نظر دارای ارزش اقتصادی بوده وقسمتی از دارایی شرکت را نیز تشکیل می دهد؛ به جز در موارد شرکت تضامنی ( ماده ۱۱۷ق.ت) اگر اسم شرکت اسم یکی از شرکاء باشد پس از خروجش از شرکت ، نمی تواند بدون انتخاب نام جدید، تغییر اسم شرکت را تقاضا بکند، زیرا اسم مزبورمتعلق به شرکت است وجزء دارایی او محسوب می شود.
از طرفی ممکن است اسم شرکت، شاخصی از فعالیت شرکت باشد؛ به طور مثال خدمات برق سپهر نصب آسانسور البرز ویا اسامی با عناوین کلی همچون کشاورزی ، صنعتی ، پزشکی ، بیمارستانی، تجاری، اقتصادی که به نحوی با موضوع فعالیت شرکت مرتبط است.
یکی از مشکلات اساسی مربوط به تعیین نام در سال های گذشته مخصوصاً قبل از انقلاب اسلامی ، عدم بانک اطلاعاتی تعیین نام اشخاص حقوقی بود.
به موجب بخشنامه های صادره وبر طبق دستور العمل شماره ۷۵۸۱/۲_۵۱ تاریخ_22/10/ 63 سازمان ثبت اسناد و املاک مقرر گردید، به منظور پیشگیری از ثبت نام تکراری وحفظ حقوق صاحبان نام شرکت های ثبت شده ونیز در اختیارداشتن اطلاعات دقیق ومطمئن از شرکت های که در مرکز و شهرستان ها به ثبت می رسند از کاربرد کامپیوتر در تنظیم و گرد آوری این اطلاعات استفاده وعلاوه بر آنکه مشخصات کلیه شرکت های ثبت شده همگی به حافظه کامپیوتر سپرده شده، تا اطلاعات مربوط به نام های شرکت ها به روز نگهداری شود.
لذا جهت تأیید نام شرکت ها، ساختارهای اداری از سوی سازمان ثبت اسناد واملاک اختصاص یافته که در آخرین تغییرات چارت سازمانی، اداره تعیین نام اشخاص حقوقی در اداره کل ثبت شرکت ها وموسسات غیر تجاری به امور تعیین نام می پردازد.

  • شرایط راجع به نام

اصولاَ شرکا در انتخاب نام شرکت آزادند معذلک پاره ای مصالح، خصوصاَ حفظ حقوق اشخاص ثالث برقراری شرایطی برای انتخاب نام را اجتناب ناپذیر می سازد. در ذیل به برخی از مهم ترین این موارد می پردازیم.
– نام های انتخابی باید دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
– در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.
– حداقل تعداد سیلاب ها در نام شرکت 3 سیلاب است.
– نام انتخابی نباید لاتین باشد.
– نام های پیشنهای نباید تکراری بوده و قبلاَ به ثبت رسیده باشند. چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ون،ین،ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.
– چنانچه  نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
– اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

  • اسامی ذیل برای نام شرکت قابل تایید نمی باشند :

– اخلاق حسنه باشند مورد قبول نمی باشند.
– نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران،ملی ،  ملت،  کشور، ناجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی .
–  نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
–  نام هایی که در آن از اسامی ،عناوین و اصطلاحات بیگانه و خارجی استفاده شده باشد.
–  هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
– نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف
–  واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.
–  اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
–   از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
–  استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
–  نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.
–  از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود .
–  برداشتن کلمات قبلی ثبت شده و افزودن عدد به آن مورد قبول نمی باشد.
–  استفاده از کلمات قبلی ثبت شده و اضافه کردن یک کلمه توصیفی به آن مورد قبول نیست.
–  اگر نام انتخابی با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند شبیه به کلمات ثبت شده قبلی باشد نام مورد قبول نیست.
–  چنانچه نام اشخاص حقیقی ثبت شده باشد نمی توان مشتق آن نام را برای یک نفر دیگر ثبت کرد.
–  از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود، بلکه بصورت حروف نوشته شود .
–  کلمه هایی که به شکلی باعث گمراهی و شباهت به اسامی دیگر که ثبت شده باشند مورد قبول نمی باشند.
  از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است، استفاده نشود .
–  نامهای زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود :
انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، آزاده، تکنو، فامیلی، فیلتر، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = كاشانه، تکنیک و تکنو معادل آن = فن، تکنولــوژی معادل آن= فن آوری یا فن آوران، کلینیک معادل آن =درمانگاه، دکوراسیون معادل آن= آرایه، سیستم معادل آن= چرخه .
ثبت شرکت نیک
انتخابی نیک و ماندگار ..