خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه انتخاب مدیر عامل شرکت سهامی ، حق الزحمه مدیرعامل و موارد مربوط به ثبت شرکت و انتخاب مدیران بپردازیم .
شرکت های سهامی به وسیله هیئت مدیره اداره می شوند ولی برای امور جاری تجارت و کار شرکت باید یک نفر متصدی عمل باشد و مراجعین به شرکت نمی توانند برای انجام کارهای روزمره به تمام افراد هیئت مدیره مراجعه نمایند .

هر گاه همه اعضا هیئت مدیره بخواهند به کلیه کارها رسیدگی کنند ، این شیوه باعث کندی کار و از دست دادن منفعت خواهد شد ، بنابراین یکی از آن ها یا شخصی خارج از هیئت مدیره به سمت مدیر عامل انتخاب می شود که اختیار خرید و فروش یا حق امضاء اوراق تجاری را خواهد داشت .

شعبه شرکت خارجی

آشنایی با نحوه انتخاب مدیر عامل شرکت سهامی

طبق ماده ( 124 ) لایحه قانونی ، هیئت مدیره باید یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت انتخاب کنند و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق الزحمه او را تعیین کنند .
در صورتی که مدیر عامل عضو هیئت مدیره باشد ؛ دوره مدیر عاملی او از مدت عضویت او در هیئت مدیره بیشتر نخواهد بود و مدیر عامل شرکت نمی تواند در عین حال رئیس هیئت مدیره همان شرکت باشد ؛ مگر این که مجمع عمومی با اکثریت سه چهارم آراء حاضرین در جلسه ، آن را تصویب کند .

هیئت مدیره می تواند هر موقع که بخواهد ، مدیر عامل را عزل کند و هیچکس نمی تواند در عین حال مدیریت بیش از یک شرکت را داشته باشد .
ضمناً مدیر عامل ممکن است شخصی غیر از شرکاء و از خارج از شرکت باشد و کسی که به عنوان مدیر عامل انتخاب می شود ، نباید هیچگونه سوء سابقه ای که شرح آن بر اساس ماده ( 111 ) قانون تجارت است ، باشد .

علاوه بر موارد مندرج در ماده ( 111 ) قانون تجارت ، هیچ شخصی نمی تواند همزمان مدیر عامل شرکت دیگری نیز باشد و این مطلب از محدودیت هایی است که علاوه بر محدودیت های مندرج در ماده ( 111) قانون تجارت ، در مورد مدیران عامل مطرح است .
به موجب ماده 125 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 : مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیئت مدیره به او تفویض شده است ، نماینده شرکت محسوب و از طرف شرکت حق امضا دارد . در نتیجه ، مبادرت به هرگونه اقدامی که صراحتاً به وی تفویض نگردیده خروج از اختیار و بی اثر تلقی می گردد .

طبق ماده ( 128 ) لایحه قانونی : نام ، مشخصات و حدود اختیارات مدیر عامل باید با ارسال نسخه ای از صورتجلسه هیئت مدیره به مرجع ثبت شرکت ها اعلام گردد و تا پس از ثبت در مرجع مذکور در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت ، آگهی شود .
در نتیجه ، اشخاص ثالث که با اعتماد به ظاهر با مدیر عامل به عنوان نماینده شرکت معاملاتی انجام داده اند و بعداً شرکت از اجرای آن معاملات ، به علت خروج مدیر عامل از چهارچوب اختیارات خود سرباز می زند ، نمی توانند نسبت به شرکت ادعایی مطرح سازند .

چرا که در غیر این صورت ، ذکر تعیین حدود اختیار در ماده 124 و تاکید بر اینکه مدیر عامل تنها در حدود اختیارات تفویضی نماینده شرکت محسوب شده و از طرف آن حق امضاء دارد ، در ماده 125 و سرانجام الزام به اعلام حدود اختیار مدیر عامل به اداره ثبت شرکت ها جهت آگهی برای عموم در ماده 128 ، احکامی بیهوده خواهند بود .

حق الزحمه شعبه شرکت خارجی

تعیین حق الزحمه برای مدیر عامل

برخلاف مقررات مربوط به هیئت مدیره ، در ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 ، تعیین حق الزحمه مدیر عامل بر عهده هیئت مدیره گذاشته شده است ، زیرا که انتخاب مدیر عامل بر اساس تشخیص صلاحیت های وی از سوی هیئت مدیره انجام می پذیرد .
لذا مرجع اخیر نیز بایستی جهت تعیین حق الزحمه مدیر عامل صلاحیتدار شناخته شود و البته ، با توجه به تبعیت هیئت مدیره از مجمع عمومی ، معمولاً تعیین حق الزحمه مدیر عامل به وسیله هیئت مدیره بر اساس رهنمود های دیکته شده از سوی مجمع صورت می گیرد .

با این حال ، بایستی این نکته بسیار مهم را در نظر داشت که قانون کار و مقررات آمره حاکم بر روابط کارگر و کارفرما در سال 1347 که لایحه اصلاحی قانون تجارت به تصویب رسید هنوز وجود نداشت .

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای نحوه انتخاب مدیر عامل شرکت سهامی

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب مدیر عامل شرکت سهامی و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .