خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله می خواهیم متقاضیان را با مفهوم سود و تقسیم آن میان شرکا ، تقسیم سود و زیان ، تفاوت های شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری و موارد مربوط به آن آشنا کنیم .
چنانچه جهت انجام تغییراتی در اشخاص حقوقی باید به طور رسمی و طبق مواد قانونی اقدام به ثبت تغییرات شرکت نمایید که در این مقاله توضیح داده ایم .

مفهوم سود و تقسیم آن میان شرکا

از ویژگی های میان شرکت این است که هدف از تشکیل آن جستجوی سود و تقسیم آن بین شرکاء می باشد و برخی وقت ها همیشه سود بدست نمی آید و شرکاء نیز ممکن است از شرکت زیان ببینند که باید در ضرر آن هم سهیم باشند .

سود و تقسیم آن میان شرکا

مفهوم سود

سود چیزی است که حاصل تقسیم در زمانی معین است که امکان دارد سال به سال باشد یا در پایان مدت شرکت که مبلغی به سرمایه شریک اضافه می شود .
سود مادی لازم نیست مبلغ پول باشد بلکه ممکن است هر چیزی مثل تقسیم سود میان شرکاء که بر افزایش ثروت می انجامد ، باشد .
سود فقط چیزی نیست که بر افزایش ثروت شریک باشد و هر چیزی که باعث صرفه جویی و کاهش هزینه های شرکاء شود ، سود محسوب می شود .

مثال آن این است که چند تا تاجر به جای استفاده کردن از خدمات شرکت حمل و نقل ، یک شرکت حمل و نقل را تشکیل می دهند و با استفاده از خدمات آن در هزینه های خود صرفه جویی می کنند . فقط با پرداخت قیمت و هزینه خدمات مبالغی را صرفه جویی می کند که از آن به عنوان سود یاد می شود .

در فرانسه تاکید بر این است که سود حتما باید مادی و مهم باشد چون سود مادی ملاک اصلی معین کردن شرکت تجاری از شرکت غیر تجاری می باشد .
در فرانسه موسسه ای که هدفش نفع بردن سود مادی و تقسیم آن بین اعضا نباشد و هدفی انسان دوستانه فرهنگی یا ورزشی داشته باشد ، حتی اگر به اعضا هم سود مادی به صورت غیر مستقیم برسد ، موسسه غیر تجاری گفته می شود .
در حقوق ایران این طور نیست و ملاک فرق آن بین شرکت تجاری و غیر تجاری ، سود نمی باشد .

تعریف موسسات غیر تجاری :

در ماده 584 ق . ت مجامعی است که به منظوری غیر از بردن سود و تقسیم منافع آن میان شرکا می باشد ولی در ماده 14 آیین نامه مصوب 1337 این است که همه موسسات که به جهت مقاصد غیر تجاری از جمله امور علمی یا ادبی یا امور خیریه تشکیل می شود و موسسین یا تشکیل دهندگان شرکت قصد انتفاع و نفعی داشته باشند یا که نه .
در ماده 2 آیین نامه این تشکیلات را می توان عناوینی مثل انجمن کانون و غیره در نظر گرفت که دارای دو قسمت زیر می باشد .

  • موسساتی که قصدشان جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا باشد .
  • موسساتی که مقصود از تشکیل آن جذب منافع مادی و تقسیم منافع بین اعضا خود یا دیگران باشد .

در نتیجه این صحبتها تعریف موسسات غیر تجاری این است که موسسه ای که قصدش فقط جلب منافع و تقسیم آن میان اعضا خودش نباشد باید عنوان تشکیلات غیر تجاری ( کانون – بنگاه و غیره) ثبت شود .

مفهوم سود و تقسیم آن میان شرکا

فرق میان شرکت تجاری و موسسات غیر تجاری

در حقوق ایران تشکیلات تجاری و غیر تجاری رد نفع سود و تقسیم بین اعضا ملاک نمی باشد ولی آنچه که ملاک جدا بودن این دو است موضوع آن است و اگر گروهی جنبه علمی و ادبی یا جنبه معنوی داشته  باشند .
گروه یک موسسه غیر تجاری تشکیل می دهد و برخلاف آن اگر فعالیت گروهی علمی ادبی و امور خیریه نباشد می تواند تشکیلات تجاری ایجاد کند و فقط هدفش سود و تقسیم آن میان اعضا گروه می باشد مانند : اعضا یک مدرسه غیر انتفاعی که گروه خود را با تشکیلات غیر تجاری ثبت می کنند و سود را مثل شرکت تجاری میان شرکاء تقسیم می کنند .

طرز تقسیم سود و ضرر

در ماده 575 قانون مدنی هر یک از شرکاء به نسبت سهم خود در نفع و ضرر مشارکت دارد و هر شریکی موقع ورود به شرکت باید خطر فعالیت آن را در سهم خود تحمل کند و هر شریک هر آنچه که آورده را در سود و زیان به همان میزانی که سهم دارد متحمل می شود .

آیا شرکاء می توانند شرط کنند که سود فقط به یک یا چند نفر برسد ؟

خیر ، به دلیل این که بنابر ماده 575 ق . مدنی شرکاء در نفع و ضرر سهیم می باشند ، مگر این که برای چند نفر از آن ها سهم بیشتری مدنظر گرفته شده باشد .
شرکاء را نمی توان به صورت ثابت از بردن سود محروم یا از تحمل آن از زیان معافش کرد و فقط می توان میزان سود و زیان را کاهش یا افزایش داد .

طرفین عقد می توانند برعکس مراتب در قرارداد را اجرا کنند و حتی یک یا چند شریک انجام بدهد و در قرارداد قید شود که سهم زیادی از سود یا سهم کمی از ضرر را متحمل شود .
همچنین بنابر ماده 108 اگر در اساسنامه درباره سود و زیان قانون خاصی نباشد ، همان میزان که شرکاء سرمایه دارند سود تقسیم می شود .
در ماده 42 لایحه قانون1347 اگر هر شرکت سهامی توسط اساسنامه و تا وقتی که شرکت منحل نشود ، سهام ممتاز یعنی سود کامل ، از طرف شرکت باید پرداخت گردد .

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای سود و تقسیم آن میان شرکا

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد سود و تقسیم آن میان شرکا و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .