خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم متقاضیان را با مراحل و مدارک ثبت علائم تجاری ، شرایط ثبت علامت تجاری و هر آنچه که پیش از ثبت برند تجاری باید بدانید ، آشنا کنیم .
در بند 1 ماده 15 موافقت نامه تریپس علامت تجاری این گونه تعریف شده است : هرگونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالا ها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد .
چنین علامتی به ویژه کلمات ، شامل اسامی مشخص ، حروف ، اعداد ، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگ ها و همین طور هرگونه ترکیبی از این علائم برای ثبت به عنوان علائم تجاری خواهند بود .

مراحل و مدارک ثبت علائم تجاری

آشنایی با مراحل و مدارک ثبت علائم تجاری

در بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت تجاری این گونه تعریف شده است : علامت تجاری یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاهای اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد .
علامت تجاری موجب متمایز شدن کالا های ارائه شده و خدمات یک شرکت از کالا و خدمات شرکت های دیگر می شود ، بدین ترتیب مصرف کننده این فرصت را دارد که از بین انواع متنوع کالاهای رقیب نوع دلخواه را انتخاب کرده و یک محصول را از محصول دیگر متمایز سازد .

در ایران برای اولین بار در سال 1304 قانونی برای ثبت و حمایت علایم تجاری و صنعتی تصویب گردید که بعدا در سال 1310 مورد تجدید نظر قرار گرفت و علاوه بر قانون مزبور و آیین نامه اجرایی آن ، ماده 249 قانون مجازات عمومی نیز مواردی را برای حمایت علایم تجاری ثبت شده پیش بینی نموده است .

ثبت علائم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد.
ماده 6 قانون ثبت علایم تجاری اداره ثبت علایم را شعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران می شمارد و به این ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی قادر است تصمیماتی راجع به قبول یا رد علایم به عنوان شعبه دادگاه شهرستان اتخاذ کند .

شرایط ثبت علامت تجاری

علائم تجاری باید واجد شرایط ذیل باشند :

الف) موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.
ب) باید جدید بوده ، وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.

نکته :

به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام برند پیشنهادی خود می توانید به پایگاه های اینترنتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir مراجعه فرمایید .
این سامانه از معتبرترین روش ها جهت استعلام برند می باشد ، بدین ترتیب که در قسمت آگهی های قانونی ، با انتخاب علامت تجاری به عنوان نوع آگهی ، اسامی مورد نظر را وارد نموده و از برند مورد نظر استعلام نمایید .

مراحل و مدارک ثبت علائم تجاری

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری ( برند )

  • اظهارنامه ثبت علامت تجاری
  • نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
  • ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد ، اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد ، ارائه خواهد شد .
    درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید و نمونه سوم در موقع ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود .
  • علاماتی که برجسته یا گود لودن را در روی چیزی نشان مب دهند بر روی کاغذ نقش خواهد شد و ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند .
    بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر برروی صفحه قرار گیرد.
    چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد ، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید و در هر حال ، علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد .
  • در صورت سه بعدی بودن علامت ، ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند ، الزامی است .
  • مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
  • ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.
  • نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار ، اتحادیه یا دستگاه مرتبط ، در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.
  • مدارک مثبت هویت متقاضی
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
  • مدارک نمایندگی قانونی ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید .

 

مراحل و مدارک ثبت علائم تجاری

مراحل ثبت علامت تجاری ( برند )

حق استعمال انحصاری علامت تجاری در قانون ایران از ثبت آن ها منشاء می گیرد و علامت ثبت شده از تاریخ تسلیم اظهارنامه حمایت می شود.
ثبت علامت تجاری ، مستلزم مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir  و تکمیل اطلاعات خواسته شده می باشد .

مراحل اینترنتی ثبت برند عبارت است از :

– انتخاب نوع اظهار نامه ( بررسی اظهارنامه ها بر اساس اولویت زمانی ثبت آنها در سازمان است و نیازی به حضور متقاضی نیست) .

– وارد نمودن مشخصات کامل صاحب برند.

–  بارگذاری مدارک

– تأیید اطلاعات در صورت عدم نقص و ایراد

– پرداخت هزینه اولیه ثبت به صورت اینترنتی

–  دریافت شماره اظهارنامه پس از تکمیل اطلاعات در سامانه پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص /  رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد که در حالت آگهی نوبت اول یعنی اشکالی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید .

پس از ارسال مدارک و در هنگام بررسی اظهارنامه ممکن است نتایج متفاوتی حاصل گردد :

  • در مدارک ارسالی یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقص و یا ایراد وجود داشته باشد . ( ابلاغیه رفع نقص)
  • الزامات قانونی در عنوان یا تصویر علامت رعایت نشده باشد یا قبلاَ برند به نام دیگری ثبت شده باشد. ( ابلاغیه رد اظهارنامه)
  • بخشی از کالاها و خدمات به دلایلی قابل ثبت نباشند. (ابلاغیه رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه)
  • اداره با توجه به رعایت الزامات قانونی و عدم هرگونه ایرادی علامت را قابل ثبت دانسته و آن را به ثبت رساند. ( آگهی ثبت )

بدین معنا که برای ثبت علامت ، اداره مالکیت صنعتی بررسی هایی را انجام می دهد تا اگر علامت مخالف قانون نبوده و یا تعلق به دیگری نداشته و شباهت آن با علامت ثبت پیشین احراز نشد ، مبادرت به ثبت آن نماید و چنانچه در بررسی های مقدماتی برخلاف موارد یاد شده نتیجه ای حاصل نماید در این صورت اداره مالکیت صنعتی تقاضا را رد کرده و رد تقاضا را با ذکر علل آن به متقاضی ثبت ابلاغ می نماید.

تقاضا کننده ظرف ده روز فرصت دارد تا مراتب اعتراض خود را با تقدیم دادخواست در شعبه اول دادگاه عمومی تهران مطرح سازد.
این احتمال وجود دارد کسانی که حقوقی نسبت به علامت تجاری تحصیل نموده اند تقاضای ثبت علامت تجاری به حقوق مکتوب آنان لطمه وارد سازد که در این صورت دارندگان حقوق مزبور ظرف 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت ، اعتراض خود را به منظور ابلاغ به متقاضی به اداره مالکیت صنعتی ارسال می دارد.

اداره مذکور ظرف 10 روز پس از دریافت اعتراض نامه مراتب را به متقاضی ابلاغ می نماید تا در صورتی که تمکین نماید درخواست خود را مسترد کند و چنانچه تمکین ننمود معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض به متقاضی ثبت می تواند به دادگاه عمومی تهران مراجعه و طرح دعوی نماید.

در صورت مراجعه به دادگاه و تکمیل دادخواست و دلایل آن متقاضی حق دارد از دادگاه تقاضای مهلت نماید که دادگاه مهلتی که از 6 ماه تجاوز ننماید ، در صورت اقتضاء به وی خواهد داد.
متقاضی ثبت نیز حق استفاده از مهلت مزبور را با تقاضای خود و تشخیص دادگاه خواهد داشت و چنانچه معترض ظرف 60 روز مقرر دعوی خود را در دادگاه عنوان ننماید ، اداره مالکیت صنعتی بعد از ملاحظه گواهی عدم طرح دعوی مطرح شده باشد ، منتظر صدور حکم قطعی خواهد ماند تا بر مبنای آن اقدام نماید .

در صورتی که تا سی روز پس از انتشار آگهی نسبت به علامت مورد تقاضا اعتراضی به عمل نیاید می توان نسبت به آگهی نوبت دوم اقدام نمود.
اداره ثبت شرکت ها مکلف است علامت را به ثبت رسانیده و تصدیقی حاکم از ثبت علامت به صاحب علامت یا نماینده او تسلیم کند . ( ماده 9 آیین نامه ثبت علائم )

ثبت علامت ، در دفتر مخصوصی ، با قید مراتب ذیل به عمل می آید :

  1. تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
  2. تاریخ و شماره ثبت علامت
  3. اسم و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه او
  4. اسم و اقامتگاه وکیل او در تهران در صورتی که اظهارنامه توسط وکیل داده شده باشد.
  5. رشته تجارت یا نوع صنعت صاحب علامت
  6. اسامی و اوصاف محصول یا طبقات محصولاتی که علامت برای تشخیص و امتیاز آن اختیار شده است.
  7. تعریف علامت به طور اجمال، با تعیین اجزایی که تقاضا کننده می خواهد حق استعمال انحصاری آن را برای خود تخصیص دهد.
  8. حق الثبتی که دریافت می شود.
  9. امضای درخواست کننده با قائم مقام او به طریقی که قسمتی از امضای او در روی صفحه و قسمتی در روی علامت باشد.
  10. امضای رئیس اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی یا قائم مقام او .

نکته :

ثبت علامت مستلزم استفاده از آن می باشد و کسی نمی تواند علامتی را ثبت کند که یا خود از آن استفاده نکند یا مانع استفاده دیگران شود .
هرگاه علامت ثبت شده ، ظرف سه سال از تاریخ ثبت آن ، از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، بدون عذر موجه مورد استفاده تجاری در ایران یا در خارجه قرار نگیرد ، هر ذی نفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره مراحل و مدارک ثبت علائم تجاری و برند

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از مراحل و مدارک ثبت علائم تجاری و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .