خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

به موجب ماده 141 قانون تجارت : ” شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که برای امور تجاری، تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود ، بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن، مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذاشته و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط ) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.
شرکت مختلط غیرسهامی ترکیبی از ساختار یک شرکت سرمایه ای به نام شرکت با مسئولیت محدود و ساختار یک شرکت تضامنی که شرکتی شخص است می باشد یعنی عده ای ار شرکا شریک ضامن که مسئولیت کلیه قروض شرکت را به عهده دارند و عده ای از شرکاء با مسئولیت محدود که به میزان سرمایه ای که در شرکت دارند نیز دارای مسئولیت می باشند. با این وصف حقوق و مسئولیت شرکاء ضامن که به مانند شرکت تضامنی عمل می کنند با حقوق و مسئولیت شرکاء ضامن که به مانند شرکت تضامنی عمل می کنند متفاوت است. در شرکت های تضامنی شرکاء ضامن که در حقیقت می توانند موسسین شرکت هم باشند شرکت را اداره می کنند و شرکای دیگر اداری حق اداره کردن شرکت یا حق دخالت در اداره شرکت نمی باشند اما می توانند با روش های پیش بینی شده در قانون تجارت عملکرد مالی و غیرمالی شرکاء ضامن را نظارت کنند.
این شرکت به طور همزمان و توامان از یک سو و برای عده ای ، برخی از اوصاف و مزیت های شرکت های تضامنی را دارا است و از سوی دیگر و برای عده ای دیگر، از اوصاف و مزیت های شرکت با مسئولیت محدود را دارا می باشد. شاید بهتر بود نام شرکت عاملیت نامیده شود یعنی شرکت هایی که عده ای سرمایه گذاری می کنند و عده ای عمل می کنند که به این ترتیب شرکت مختلط غیرسهامی شبیه به عقد مضاربه می شود. این نوع شرکت از قدیم الایام برای کسانی که صاحب سرمایه بودند اما نمی توانستند رسماَ تجارت کنند و سرمایه خود را در اختیار کسانی که هم رسماَ می توانستند تجارت کنند و هم بصیر و مطلع بودند رایج بوده است تا حاصل منافع بین آن ها تقسیم گردد. شرکت مختلط غبرسهامی از ماهیتی دوگانه با اوصاف و آثار خاص خود برخوردار است که در حقیقت ویژگی های شرکت های سرمایه و شخص در این شرکت ها گرد آمده اند این ماهیت دوگانه نه تنها در رابطه با مسئولیت شرکا اثر گذار است بلکه ممکن است بر نحوه سرمایه گذاری در شرکت نیز موثر باشد. پس این شرکت این مزیت را دارد که اشخاص از معاملات ربوی رو برگردانند و به جای وام دادن پول خود در مقابل بهره که حرام تلقی می شود در سود حاصل از معامله که با پول واگذاری انجام می شود به همان مقصود یعنی افزایش دارایی خود برسند و سرمایه گذار بدون دخالت در امر تجارت بتواند در فعالیت اقتصادی شریک شود زیرا اگر سرمایه گذار وارد معاملات تجاری گردد نه تنها به مقصود خود نمی رسد بلکه موجب ضرر سایرین شرکاء می گردد. توجیه دیگر این که علت بنیادین در منع دخالت شرکای غیرضامن در مدیریت شرکت های مختلط آن است که شرکاء سهامدار در اداره شرکت غبطه شرکت را مراعات ننموده و موجبات تحمیل بار مسئولیت تضامنی و نامحدود بر شرکاء را ضامن و همه گروه های ذینفع و ادامه فعالیت شرکت و از جمله کل جامعه را فراهم آورند.

  • شرایط انتخاب اسم شرکت

وفق بند سوم ماده 141 قانون تجارت انتخاب نام شرکت دو شرط دارد :
1. در اسم شرکت باید عبارت شرکت مختلط ذکر شود.
2. در اسم شرکت باید لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.
نام گذاری شرکت از چند جهت حائز اهمیت است :
اولاَ نام شرکت معرف نوع فعاالیت شرکت است و هرکسی با شنیدن نام شرکت می تواند حدس بزند شرکت چه نوع فعالیتی را تعریف کرده است.
ثانیاَ از نام شرکت که علی القاده همراه نوع شرکت است می توان به شکل تشکیل یافته شرکت پی برد.
ثالثاَ از نام شرکت و متعلقات آن می توان پی برد چه کسانی دارای مسئولیت هستند.
نکته : هر یک از شرکای با مسئولیت محدود که اسمش جزء اسم شرکت باشد در مقابل طلبکاران شرکت شریک ضامن محسوب خواهد شد. هر قراری که برخلاف این ترتیب بین شرکاء داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث بی اثر است.

  • مدارک ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

1- دو نسخه اظهارنامه به امضای شرکا
2- دو نسخه شرکتنامه به امضای کلیه شرکا
3- دو نسخه اساسنامه به امضای شرکا
4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین به امضای کلیه شرکا ( با معرفی شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند )
5- فتوکپی شناسنامه شرکا و پایان خدمت در صورت مشمولی
6- اخذ مجوز از شورای مرکزی اصناف یا موافقت اصولی از وزارتخانه مربوطه در صورت نیاز
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت نیک ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.