خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد فرآیند ثبت شرکت در گیلان ، شرکت سهامی ، تضامنی ، مختلط سهامی ، تعاونی ، مدارک و مراحل مربوط به ثبت شرکت در گیلان را به طور کامل توضیح دهیم .
استان گیلان ،  از استان های شمالی ایران به مرکزیت شهر رشت است که این استان از شمال به دریای خزر متصل بوده و دارای مرز آبی با کشورهای حاشیه دریا می باشد و از طریق آستارا نیز دارای مرز خاکی با جمهوری آذربایجان است .

از غرب به استان اردبیل از جنوب به استان زنجان و از شرق به استان مازندران محدود می شود. مساحت گیلان 14,044 کیلومتر مربع و جمعیت آن طبق سر شماری در سال ۱۳۹۱، 2 میلیون و ۴۸0 هزار و ۸۷۴ نفر است .
از نظر تراکم نسبی جمعیت ، استان گیلان پس از استان تهران در مقام دوم قرار دارد و عوامل متعددی مانند آب و هوای مساعد ، خاک رطوبتی و حاصلخیز ، وجود شبکه‌ های آب روان دائمی و امکانات کشاورزی فراوان و متنوع و گسترش راه های ارتباطی ، سبب ایجاد تراکم شدید در این استان گردیده است .

فرآیند ثبت شرکت در گیلان

آشنایی با فرآیند ثبت شرکت در گیلان

استان گیلان بر پایه کشاورزی ، دامداری ، صید ماهی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم استوار است و مهمترین محصولات کشاورزی، شامل برنج و چای می باشد، که در شهرهای مختلف گیلان از جمله آستانه اشرفیه ، لاهیجان و رودسر کشت می‌شود .
زیتون نیز از دیگر فرآورده‌ های زراعی است که کشت آن در شهرستان رودبار رایج است و از مراکز مهم صید ماهی می توان به بندر آستارا ، بندر کیاشهر ، بندرانزلی اشاره کرد ، همچنین مهمترین مراکز پرورش زنبور عسل عبارتند از آستارا ، تالش و …

دامداری نیز در مناطق کوهپایه ای انجام می شود ، گندم و جو، بادام زمینی، توتون و فندق نیز از دیگر محصولات زراعی گیلان می‌ باشند ، که هنوز نیز به صورت انبوه در نقاط مختلف استان کشت می‌شوند .
از صنایع دستی، می‌ توان ابریشم یا چادر شب، قلاب دوزی، حصیر بافی ، شامل سفره، سبد، کلاه و سایر مصنوعات چوبی نام برد.

ثبت شرکت در گیلان

مطابق ماده 20 قانون تجارت شرکت های تجاری به هفت نوع تقسیم می شود که از این بین شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود با استقبال بیشتری نسبت به سایر شرکت ها مواجه می باشند .
از این رو درادامه بحث ، ابتدا تعاریف شرکت های هفت گانه سپس شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود در گیلان و نهایتا مراحل ثبت شرکت در این استان را مورد بررسی قرار می دهیم .

شرکت سهامی

مطابق ماده 2 قانون تجارت ، شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود حتی اگر موضوع عملیات آن بازرگانی نباشد و طبق ماده 3 قانون تجارت ، در شرکت سهامی تعداد شرکاء نباید از3 نفر کمتر باشد .
براساس ماده 1 قانون تجارت ، سرمایه شرکت های سهامی به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آن ها است .

شرکت با مسئولیت محدود

طبق ماده 94 قانون تجارت ، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می شود و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول پرداخت بدهی ها و تعهدات شرکت است .

 شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.
اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمام بدهی ها کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت بدهی ها شرکت می باشد و هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکتی که برای امور تجاری در تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود و شریک ضامن مسئول کلیه بدهی ها است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود ، شریک مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه است که در شرکت آورده است .

شرکت مختلط سهامی

به موجب ماده 162 ق . ت ، شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین عده شرکاء سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود .
شرکاء سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی « قیمت » درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند .

شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه بدهی ها است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود و در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آنها در مقابل طلب کاران و روابط آن ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود .

شرکت نسبی

مطابق ماده 183 قانون تجارت ، شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری تحت نام مشخصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هریک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند .

شرکت تعاونی

یک شرکت تعاونی یک انجمن ثبت شده مستقل و وظیفه مند متشکل از افراد است با یک پیوستگی معمول از علایق است که به طور داوطلبانه با یکدیگر برای رسیدن به نیازهای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی خود و استفاده از مشارکت مساوی از سرمایه مورد نیاز مشتری شدن محصولات و خدمات شان و پذیرش سهم منصفانه ای از ریسک و منافعی که براساس اصول پذیرفته شده اند ، تشکیل شده است .

شرایط تأسیس شرکت سهامی خاص در گیلان

وفق ماده 20 قانون تجارت، برای تأسیس و ثبت شرکت های سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک زیر به مرجع ثبت شرکت ها کافی خواهد بود :

  1. اساسنامه شرکت که باید به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.
  2. اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از پرداخت قسمت نقدی که نباید کمتر از 35% کل سهام باشد و اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد .
    هرگاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام آن پرداخت شود و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و درصورتی که سهام ممتازه وجود داشته باشد شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد .
  3. انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورتجلسه ای قید و به امضاء کلیه سهام داران رسیده باشد .
  4. قبول سمت مدیریت و بازرسی
  5. ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد .
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص در گیلان
  1. پرداخت مبلغ تعیین شده به نام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  2. تکمیل فرم تعیین نام
  3. دو برگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص
  4. دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص و امضاء زیر تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
  5. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد
  6. دو جلد صورتجلسه هیأت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد
  7. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران
  8. تصویر شناسنامه و کارت ملی بازرسین (نیازی به برابر اصل شدن ندارد)
  9. معرفی نامه نمایندگان ، درصورتی که سهام داران و اعضاء هیأت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی ، آگهی تأسیس با آخرین تغییرات آن .
  10. تأییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهام دار ، مبنی بر غیر دولتی بودن آن
  11. گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تأسیس در آنجا افتتاح شده است .
    تذکر: در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد « اموال منقول و غیر منقول » ارائه گزارش کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی که اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت قرارداده شود ارائه مستندات مربوطه ضروری است
  12. اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها .
شرایط و فرآیند ثبت شرکت در گیلان
شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در گیلان

1ـ ماده 94 قانون تجارت حداقل تعداد شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود دو نفر خواهد بود.
2ـ سرمایه شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص با توجه به رویه و حداقل مبلغ دریافت حق الثبت یک میلیون ریال می باشد.
3ـ شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی و سهم الشرکه غیر نقدی نیز نوشته و داده شده باشد و مدیرعامل اقرار به دریافت کلیه سرمایه نقدی وسهم الشرکه غیر نقدی، نماید و هر شرکت که برخلاف این ماده تشکیل شود باطل و از درجه اعتبار ساقط است.(ماده 96 قانون تجارت)

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در گیلان
  1. پرداخت مبلغ تعیین شده به نام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تعیین نام
  2. تکمیل فرم تعیین نام
  3. دو برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه شرکاء
  4. دو نسخه شرکت نامه با مسئولیت محدود و تکمیل و امضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
  5. دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
  6. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره که به امضاء سهام داران و بازرسین رسیده باشد .
  7. دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد .
  8. تصویر شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهام داران و در صورتی که مدیرعامل خارج از اعضاء هیأت مدیره باشد .
  9. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
  10. معرفی نمایندگان ، در صورتی که سهام داران و اعضاء هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی و آگهی تأسیس با آخرین تغییرات آن
  11. تأییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهام دار ، مبنی بر غیر دولتی بودن آن
    تذکر: در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد « اموال منقول و غیر منقول » ارائه گزارش کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی که اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت قرار داده شود ارائه مستندات مربوطه الزامی است .

 

مراحل و فرآیند ثبت شرکت در گیلان
مراحل ثبت شرکت در گیلان
  1. ورود به سامانه ثبت شرکت ها  :
    پس از مشخص کردن قالب ثبتی شرکت خود ، ابتدا باید به سامانه ثبت شرکت به آدرس irsherkat.ssaa.ir مراجعه فرمایید که در این سامانه به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید . فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل کنید و اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم ها باید بنویسید ، مشخصات اولیه خود را در فرم تکمیل کنید .
  2. انتخاب نام شرکت :
    نام شرکت خود را در فرم « نام و نوع شخص حقوقی » وارد کنید و در این قسمت باید به ترتیب اولویت 5 نام برای شرکت انتخاب کنید که از بین آنها یکی تأیید شود .
    انتخاب نام برای شرکت باید ها و نباید های خاص خود را دارد ، اول اینکه این اسم نباید تکراری باشد ، استفاده از اسامی مخفف شده که مربوط به اداره های دولتی و … است تنها با کسب مجوز از آن ها امکان پذیر است و در این مرحله یک کد رهگیری به شما داده می شود .
  3. موضوع فعالیت خود را وارد کنید :
    مدت و موضوع فعالیت ، اطلاعات مورد نیاز در مرحله بعدی است که برای مشخص کردن مدت فعالیت شرکت یکی از دو گزینه (محدود) یا (نامحدود) را باید انتخاب نمایید ، اما برای راحتی در انتخاب موضوع فعالیت ، سامانه فهرستی را در اختیار شما قرار می دهد .
  4. نشانی شرکت را مشخص نمایید :
    این قسمت با ( مشخصات مرکز اصلی ) در سایت معرفی شده است.
    در اینجا لازم است یک نشانی برای محل دفتر شرکت ارائه بدهید ، همچنین شماره تماس و کدپستی .
  5. سرمایه شرکت را تأمین کنید :
    در بخش ( سرمایه شخص حقوقی ) سایت اداره ثبت شرکت ها باید تکلیف میزان سرمایه شرکت را مشخص کنید .
    در شرکت های سهامی ، تعداد سهم و ارزش اسمی آن هم در این فرم وارد می شود و برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه مورد نیاز 100 هزار تومان است که با این حال مبلغ سرمایه اولیه تا حدودی نشانه ای از اعتبار شرکت است .
  6. شرکای خود را معرفی کنید :
    حالا باید در فرمی که پیش روی شما قرار می گیرد مشخصات سهام داران و اعضای اصلی شرکت را وارد کنید و اگر تعداد این افراد بیش از 150 نفر باشد باید فرمی را که از پیش در سایت بارگذاری شده است  را دریافت و اسامی و مشخصات افراد را در آن وارد کنید .
    در این بخش اطلاعات شناسنامه ای و همچنین آدرس پستی و شماره تماس این افراد ثبت و ذخیره می شود .
  7.  مشخص کردن سهام شرکاء :
    گام بعدی پر کردن اطلاعات مربوط به سهام و سرمایه شرکاء است که با انتخاب نام هر یک از اعضاء مشخص می کنید که این فرد چه تعداد سهام دارد .
    ( نوع سهام ) در حقیقت گزینه ای است که در آن نقدی یا غیر نقدی بودن سرمایه مشخص می شود .
  8. معرفی شعبه های شرکت :
    اگر قرار است که شرکت شما شعبه هایی هم داشته باشد لازم است در فرم مربوط به این قسمت مشخصات این شعب وارد شود که البته در صورتی که هنوز تکلیفی برای این موضوع از طرف سهامداران روشن نشده باشد می توان معرفی شعب را به زمان دیگری موکول کرد و در فرم قسمت شعب ، گزینه مربوط به نداشتن شعب را انتخاب نمایید .
    بعد از روشن کردن تکلیف شعب شرکت و سمت اشخاص در آن ، باید به سراغ تعیین سال مالی شرکت بروید و در مرحله بعد فرم مربوط به صورتجلسه را تکمیل نمایید .
  9. اساسنامه را ارائه دهید :
    پس از تأیید اطلاعات ، از شما خواسته می شود که اساسنامه و شرکتنامه را در سایت بارگذاری کنید.
    اساسنامه و شرکت نامه شرکت ها، فرم های پیش فرض دارند که باید آن ها را پر کنید و درنهایت اگر خواستید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را به آن اضافه کنید . حالا باید تصویری برابر اصل شده از اساسنامه خود را در سایت اداره ثبت شرکت ها بارگذاری کنید .
  10. گام آخر چاپ آگهی در روزنامه رسمی :
    بعد از تأیید تمام مدارک ، شماره ثبت شرکت به شما داده می شود . حالا باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی چاپ کنید در آگهی که چاپ می کنید اطلاعاتی درمورد نام شرکت ، نوع فعالیت و اطلاعاتی از این قبیل را مطرح می کنید .
    حدود دو هفته بعد از مراجعه شما به دفتر روزنامه رسمی ، آگهی ثبت شرکت در آن درج می شود و کار ثبت شرکت شما به پایان می رسد .

 

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره فرآیند ثبت شرکت در گیلان

شما میتوانید جهت آگاهی بیشتر در مورد فرآیند ثبت شرکت در گیلان و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .