خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

 در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه ثبت شرکت کارگزاری ، الزامات این گونه از شرکت ها ، شرایط فعالیت آن ها و هر آنچه که باید در این مورد بدانید توضیح دهیم .
چنانچه برای ثبت شرکت کارگزاری بهتر است با قوانین و قواعد آن آشنایی داشته باشید که در این مطلب شرح داده شده است .
کارگزار در معنای لغوی به مفهوم عامل و مامور است ، با توجه به تعریفی که قانون بازار اوراق بهادار از کارگزار ارائه نموده است ، به نظر می رسد که معنای اصطلاحی کارگزار از معنای لغوی آن دور نمی باشد .

موارد مربوط به نحوه ثبت شرکت کارگزاری

 

آشنایی یا نحوه ثبت شرکت کارگزاری

کارگزاران بورس در قانون سال ۱۳۴۵، به دو دسته تقسیم شده بودند :

دسته اول اشخاص حقیقی که مطابق مقررات به کارگزاری بورس پذیرفته می شدند و دسته دوم موسسات مالی و اعتباری (اشخاص حقوقی) ایرانی که صلاحیتشان مورد تایید بانک مرکزی قرار می گرفت .
ماموریت شرکت های کارگزاری در بازار سرمایه ایران را می توان بر اساس ماده 3 اساسنامه نمونه شرکت های کارگزاری که به تصویب سازمان بورس رسیده است به شرح زیر برشمرد:

الف)  خدمات کارگزاری ، کارگزار ، معامله گری و بازار گردانی شامل معامله اوراق بهادار از قبیل سهام ، اوراق مشارکت ، حق تقدم خرید سهام ، اختیار معامله و قراردادهای آتی برای دیگران و به حساب آن ها یا به نام و حساب خود، معاملات کالاهای پذیرفته شده برای دیگران و به حساب آن ها و بازار سازی و بازار گردانی اوراق بهادار و کالاهای پذیرفته شده .

ب) خدمات مالی و مشاوره ای شامل مدیریت صندوق های سرمایه گذاری ، نمایندگی ناشر برای ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه، بازاریابی برای فروش اوراق بهادار، سبد گردانی اوراق بهادار، مشاوره و انجام کلیه امور اجرایی برای بورس ها و بازارهای خارج از بورس به نمایندگی از ناشر یا عرضه کننده کالاها، ارائه مشاوره در زمینه های قیمت گذاری اوراق بهادار، خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار، طراحی و تشکیل نهادهای مالی .
شرکت های کارگزاری می توانند به هر یک از فعالیت های فوق مشروط به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص برخی از موارد مبادرت ورزند .

الزامات حرفه ای کارگزار :

شرکت های کارگزاری اولین و قدیمی ترین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه هستند از این رو مقررات زیادی در خصوص آن ها به تصویب رسیده است. مقررات مربوط به اخذ مجوز فعالیت، تایید صلاحیت اعضای هیات مدیره و مدیر عامل، ضوابط حاکم بر تبلیغات آن ها، سبد گردانی، عضویت در کانون کارگزاران و شرایط فعالیت در بورس از جمله مقررات حاکم بر کارگزار هستند .
همه شرکت های کارگزاری دارای اساسنامه مدون مشابه هستند که به تصویب سازمان بورس رسیده است .

 

نحوه ثبت شرکت کارگزاری

شرایط فعالیت کارگزاران در بورس :

نحوه تاسیس شرکت های کارگزاری :

طبق دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس ، سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد مجوزهای قابل صدور برای تاسیس شرکت کارگزاری را تعیین و طب اعلان فراخوان از متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری یا دریافت مجوز فعالیت در بورس مورد نظر دعوت به عمل می آورد تا مدارک و اطلاعات خود را ارائه دهند.

در فراخوان مذکور حدود خدمات قابل ارائه ، بورس مورد نظر و سایر شرایط قید می گردد که با توجه به نیاز بازار سرمایه به خدمات کارگزاران جدید ، سازمان بورس هر زمان که لازم تشخیص دهد نسبت به فراخوان عمومی مزبور جهت پذیرش کارگزاران جدید در هر یک از بورس ها اقدام نموده و شرایط لازم از نظر حداقل سرمایه ، صلاحیت های لازم جهت سهامداران و اعضای هیئت مدیره آنان ، شرایط فضای کاری و نرم افزارهای مورد نیاز و پرسنل لازم را برآورد نموده و از متقاضیان ثبت نام می نماید .

پس از پایان مهلت فراخوان مدارک متقاضیان بررسی و بر اساس امکانات رتبه بندی می شوند و برای متقاضیان دارای بیشترین امتیاز موافقت اصولی صادر می گردد و به آن ها طبق بند الف ماده سه حداکثر چهار ماه از تاریخ ابلاغ اولیه مهلت تاسیس و احراز شرایط شروع فعالیت و شروع عملی فعالیت بر اساس مجوز صادره اعطاء می گردد .

مقررات حاکم بر کارگزاری ها :

مطابق ماده ۳۴ قانون بازار فعالیت کارگزاران در هر بورس موکول به پذیرش در آن بورس ، طبق دستورالعملی است که به پیشنهاد بورس به تایید سازمان می رسد ، البته شروع به فعالیت کارگزاری ، منوط به عضویت در کانون مربوط و رعایت مقررات است .

در ذیل به صورت مختصر به مفاد با اهمیت احکام اشاره می کنیم :

  • به موجب ماده ۲۹ قانون بازار ، صلاحیت حرفه ای اعضای هیئت مدیره و مدیران ، حداقل سرمایه ، موضوع فعالیت در اساسنامه ، نحوه گزارش دهی و نوع گزارش های ویژه حسابرسی کارگزاران ، باید به تایید سازمان برسد .
  • بر اساس ماده ۳۸ قانون بازار در صورتی که کارگزار ، درخواست کناره گیری موقت یا دائم از فعالیت خود را داشته باشد ، باید مراتب را به سازمان ، کانون و نیز بورس مربوطه اعلام نموده و مجوز فعالیت خود را نزد کانون تودیع نماید .
  • مطابق ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی معاملات ، سفارشاتی که توسط کارگزار به سامانه معاملات وارد می شوند ، حداقل باید شامل این موارد باشند : نماد معاملاتی ، تعیین خرید یا فروش ، نوع سفارش ، حجم سفارش ، شرایط قیمتی ، کد معاملاتی و اعتبار زمانی سفارش .

شرایط دریافت و نحوه ثبت شرکت کارگزاری

شرایط دریافت و اجرای سفارش مشتریان :

دسترسی کارگزار به سیستم معاملات و امکان فروش سهام اشخاص موجب شده است تا وظیفه احراز هویت مشتری بر عهده کارگزار باشد.
کارگزاران مطابق مقررات نسبت به احراز هویت و شناسایی مشتریان اقدام می نمایند و تصویب قانون پول شویی و آیین نامه آن ، این مسئولیت را دو چندان نموده است و کارگزاران مکلف به ثبت و نگهداری مدارک مربوط به سوابق شناسایی مشتریان و اطلاعات ، مستندات و سوابق مربوط به معاملات می باشند.

ثبت شرکت کارگزاری :

شرکت های کارگزاری را می توان در دو قالب سهامی خاص و با مسئولیت محدود به ثبت رساند که برای آشنایی بیشتر به شرح مختصری درباره این دو شرکت و سپس به ارائه شرایط و مدارک لازم جهت ثبت این شرکت ها می پردازیم .

شرکت سهامی خاص :

شرکت هایی هستند که سرمایه آنها به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آن ها است ، توجه داشته باشید که حتما باید عبارت سهامی خاص قبل یا بعد از نام شرکت به صورت واضح قید گردد .

شرایط لازم جهت ثبت شرکت کارگزاری سهامی خاص :

  • وجود ۳ نفر عضو به همراه ۲ نفر بازرس ( بازرسین نباید از اعضاء باشند )
  • پرداخت ۳۵ درصد از سرمایه به صورت نقدی
  • حداقل سرمایه لازم یک میلیون ریال

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت کارگزای سهامی خاص :

  • تصویر کارت ملی اعضاء
  • تصویر شناسنامه کلیه اعضاء
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • اقرارنامه امضاء شده
  • اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع ( تنظیم وکالتنامه به نام وکیل در صورتی که امور توسط وکیل انجام پذیرد. )

نکات قابل توجه در رابطه با ثبت شرکت سهامی خاص :

– شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند مگر این که از مقررات مربوط به شرکت های سهامی عام ، به نحوی که در لایحه اصلاح قانون تجارت مقرر است ، تبعیت نمایند.

– سرمایه شرکت صرفا توسط موسسین تامین می شود و موسسین شرکت ، نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند ، مسئولیت تضامنی دارند .
تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده است ، صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است و در صورت تخلف امضاء کنندگان آن ها ، مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود.

– هر کس قبل از به ثبت رسیدن شرکت به صدور سهام مبادرت کند به مجازات محکوم خواهد شد .

– هزینه های تاسیس شرکت باید در گزارشی که موسسین به مجمع عمومی موسس می دهند ، قید شود .
این هزینه ها در صورتی که ضمن رسیدگی و تصویب گزارش مزبور تصویب شود ، بر عهده شرکت خواهد بود و به تصریح قانون لازم است که هزینه های تاسیس شرکت قبل از تقسیم هرگونه سود مستهلک شود .
در مواردی که گواهینامه عدم ثبت شرکت صادر شود ، هرگونه هزینه ای که برای تاسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد ، به عهده موسسین خواهد بود .

– اظهارنامه که به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد ، به انضمام رسید واریز وجه و صورت اقلام غیر نقد و با امضای سهامداران به همراه صورت جلسه مجمع عمومی موسس مشعر بر رسیدگی به سهام و انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان و اعلام قبولی آنان و ذکر روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد ، به مرجع ثبت تسلیم و رسید دریافت گردد .

– در شرکت سهامی خاص ، انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت ( اصلی و علی البدل ) ، باید در صورتجلسه ای قید و به امضاء کلیه سهامداران برسد.
توضیح اینکه مدیران و بازرس یا بازرسان بعدی به وسیله مجمع عمومی عادی شرکت انتخاب خواهند شد و مدیران بازرس یا بازرسان انتخاب شده ، باید کتبا قبول سمت نمایند که قبول سمت به خودی خود دلیل بر این است که اشخاص مزبور با علم به تکالیف و مسئولیت های سمت خود ، عهده دار آن گردیده اند .
از این تاریخ شرکت سهامی خاص تشکیل شده محسوب می شود .

– هر گاه مقررات قانونی در مورد تشکیل شرکت سهامی رعایت نشود ، به درخواست هر ذی نفع ، دادگاه حکم بطلان شرکت را صادر خواهد کرد . لیکن موسسین و مدیران و بازرسان شرکت نمی توانند در مقابل اشخاص ثالث به این بطلان استناد نمایند و در مقابل آن ها مسئول خواهند بود .

شرکت با مسئولیت محدود :

شرکتی است که از دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

شرایط لازم جهت ثبت شرکت کارگزاری با مسئولیت محدود:
  • وجود حداقل ۲نفر عضو
  • حداقل سرمایه لازم یک میلیون ریال
  • تعهد با پرداخت کل سرمایه
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت کارگزاری با مسئولیت محدود:
  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • امضاء اقرارنامه
  • مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع بنابر اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها
نکات قابل توجه در رابطه با ثبت شرکت با مسئولیت محدود :

– مسئولیت شرکاء در برابر قروض و تعهدات شرکت فقط تا میزان سرمایه ای است که پرداخته اند و نه بیشتر.

– در این شرکت سرمایه به سهام تقسیم نمی شود بلکه شرکاء هر یک سهم الشرکه ای دارند که مجموع آن سرمایه شرکت را تشکیل می دهد.
البته هر یک از شرکاء بدون این که قید تساوی در بین باشد ، صدی چند از کل سرمایه را می پردازند.

– به موجب ماده ( 95 ) قانون تجارت که مقرر می دارد : در اسم شرکت باید عبارت ( با مسئولیت محدود ) قید شود مثلا شرکت با مسئولیت محدود ، اگر این جمله ذکر نشود شرکت مزبور در برابر اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.

– در شرکت با مسئولیت محدود هر شریک به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای رای خواهد بود ، مگر آنکه اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد .

– مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده در شرکت های با مسئولیت محدود وجود داشته ولی انتخاب بازرس پیش بینی نشده است ، بلکه چنانچه تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند، هیئتی مرکب از 3 نفر یا بیشتر تحت عنوان هیئت نظارت یا هیئت نظار، از طرف مجمع عمومی عادی انتخاب شده که اولین وظیفه آن، بررسی و حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات مربوط به تادیه سرمایه و ارزیابی سهم الشرکه های غیر نقدی می باشد.

این هیئت می بایست دفاتر ، صندوق و کلیه اسناد شرکت را زیر نظارت خود داشته و همه ساله گزارشی در این خصوص به مجمع عمومی عادی تسلیم نماید .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره نحوه ثبت شرکت کارگزاری

شما میتوانید جهت آشنایی با نحوه ثبت شرکت کارگزاری و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .