خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط و مدارک لازم جهت انتقال سهم الشرکه ، ضوابط و قوانین و موارد مربوط به آن بپردازیم .
چنانچه پیش از ثبت تغییرات شرکت مبنی بر انتقال سهم در شرکت های مسئولیت محدود این مقاله را مطالعه نمایید .
طبق ماده 94 قانون تجارت : شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است .

شرایط و مدارک لازم جهت انتقال سهم الشرکه

شرایط و مدارک لازم جهت انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود

برخی از نکات حائز اهمیت در مورد انتقال سهم الشرکه در شرکت های سهامی خاص عبارتند از : 

  • مجموع سرمایه شرکت را اعم از نقدی و غیر نقدی سهم الشرکه می گویند و سرمایه به سهام تبدیل نمی شود .
  • سهم الشرکه مال منقول است و تعیین منقول و یا غیر منقول بودن سهم الشرکه به خصوص از نظر تعیین صلاحیت دادگاه مفید است .
  • سهم الشرکه حق شخصی است .
  • سهم الشرکه قابل توثیق نیست .
    توضیح آنکه در حقوق ایران از آن جا که طلب قابل توثیق نیست ، مسلم است که حق شریک در شرکت نیز قابل توثیق نیست که در این رابطه ماده 744 مقرر می دارد : مال مرهون باید عین معین باشد و رهن دین و منفعت باطل است .
  • سهم الشرکه قابل تقویم است .
    تقویم سهم الشرکه در ابتدای تشکیل شرکت کار مشکلی نیست و در واقع ارزش پولی سهم هر شریک مساوی است با ارزش پولی حصه ای که به شرکت آورده است .

شرایط انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود

شرایط انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود

به موجب ماده 103 ق . ت ، انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی که به عقیده دکتر اسکینی ، تنظیم سند رسمی از شرایط اساسی انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود است یعنی اگر سند رسمی تنظیم نشود مطلقاً هیچ انتقالی رخ نمی دهد ، چه بین طرفین و چه در مقابل اشخاص ثالث .
اما طبق نظر دیگر ، انتقال بین طرفین صحیح اما در مقابل دیگران فاقد اعتبار است .

در شرکت سهامی نقل و انتقال سهام تشریفات خاصی ندارد و به موجب ماده 40 لایحه فقط در خصوص سهام با نام قید در دفتر ثبت سهام شرکت الزامی می باشد .
هم چنین به موجب ماده 102 ق. ت ، سهم الشرکه را نمی توان منتقل به غیر نمود مگر با رضایت عده ای از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آن ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند .

ماده 102 ق . ت قاعده آمره است و اگر در انتقال سهم الشرکه به غیر شرکاء اکثریت عددی ( اکثریت مطلق ) شرکاء به همراه حداقل سه ربع سرمایه رعایت نشود ، به عقیده دکتر اسکینی این انتقال نا معتبر است و فرقی نمی کند انتقال معوض باشد یا مجانی .
البته به عقیده دکتر پاسبان این انتقال قابل ابطال است مثلاً اگر تعداد شرکای شرکت 10 نفر و سرمایه شرکت 100 میلیون باشد برای انتقال سهم الشرکه باید حداقل 6 نفر با داشتن حداقل 75 میلیون اعلام رضایت نمایند .

در انتقال به سایر شرکا به عقیده غالب حقوقدانان ، چنین اکثریتی ملاک نیست و بدون رضایت شرکاء نیز می توان سهم الشرکه را به سایر شرکاء انتقال داد  اما در اساسنامه می توان انتقال سهم الشرکه را محدود نمود .
با وجود آن که شرکت با مسئولیت محدود شرکت سرمایه ای محسوب می شود مقررات انتقال سهم الشرکه از شرکت سهامی دشوارتر است زیرا به موجب ماده 41 لایحه ، نمی توان نقل و انتقال سرمایه در شرکت سهامی عام را محدود نمود اما در سهامی خاص می توان نقل و انتقال را منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی نمود .

مدارک مورد نیاز جهت انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود

ارائه مدارک مثبته دعوت وفق اساسنامه شرکت و قانون تجارت در صورت تشکیل مجمع با اکثریت شرکاء

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

فتوکپی شناسنامه افرادی که به عنوان شریک جدید وارد شرکت سهامی می شوند ضروری است .

اخذ و ارائه مفاصا حساب مالیاتی از اداره کل مالیات بر شرکت ها ( سازمان امور مالیاتی کشور )

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای شرایط و مدارک لازم جهت انتقال سهم الشرکه

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با شرایط و مدارک لازم جهت انتقال سهم الشرکه و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .