خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

پیش از ثبت علائم باید با شرایط ثبت علامت تجاری به اندازه کافی آشنایی داشته باشید تا بتوانید به راحتی اظهارنامه علامت تجاری مورد نظرتان را اخذ نمایید .
افزایش رقبا در بازار های کسب و کار امروزی سبب شد تا کارفرمایان به فکر به خاطر سپردن محصول یا کالای خود در ذهن مشتریان و متمایز کردن محصول خود بیافتند که به همین دلیل به ثبت علامت تجاری رو آوردند .

با اطلاعات کامل از شرایط ثبت علامت تجاری می توانید برند خود را به آسانی به ثبت برسانید و از این رو هم در ذهن مشتری خواهد ماند و هم نشان دهنده وجه تفاوت آن کالا یا خدمت در مقابل سایرین باشد .
علامت تجاری بهتر است به گونه ای باشد که در حافظه تصویری مشتریان برای همیشه بماند ، مانند بسیاری از شرکت های الکترونیکی و تجاری بزرگ جهانی که تصویر علامت تجاری شان از کلمه آن بیشتر جلب توجه می کند .

طراحی و ساخت علامت تجاری بسیار ساده صورت می گیرد و در آن از حروف ، اشکال ، خطوط و کلمات به کار گرفته می شود .
علامت تجاری نشانگر ویژگی ها ، وجه تمایز ، ارزش و اعتبار یک کالا یا خدمت است لذا با توجه به شرایط ثبت علامت تجاری باید اقدام به انتخاب طرح و یا لوگویی منحصر به فرد نمایید .

در این مطلب قصد داریم به طور مفصل درباره شرایط ثبت علامت تجاری ، مفهوم علامت تجاری ، مراحل ، مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری و هر آنچه که باید در مورد ثبت علامت تجاری بدانید توضیح دهیم .
چنانچه جهت آگاهی از شرایط ثبت علامت تجاری و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب موسسه از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید .

شرایط ثبت علامت تجاری

علامت تجاری عبارت است از هرگونه تصویر ، نقش ، عبارت  و … که به عنوانی برای تشخیص یک محصول ، خدمت با سایرین به کار گرفته می شود چنانچه ممکن است علامت تجاری نشان دهنده کالا چندین نفر یا یک شهر و منطقه باشد .
من جمله مهم ترین اهداف از ثبت علامت تجاری استفاده از آن در فعالیت های تجاری است که ممکن است به صورت فارسی یا لاتین به ثبت رسیده باشند .

قوانین و شرایط ثبت علامت تجاری

علامت تجاری دارای شرایط و ضوابط متعددی است که با در نظر گرفتن و درک کامل از آن ها به راحتی می توانید علامت تجاری مورد نظرتان را به ثبت برسانید .
این ویژگی ها و شرایط عبارتند از :

بدیع و جدید بودن علامت

از جمله مهم ترین شرایط ثبت علامت تجاری بدیع بودن آن است چنانچه یک علامت باید خلاقانه و نتیجه آفریدن اثری نو باشد که قبلا مثل آن وجود نداشته است یا به عبارتی دیگر نباید تکراری باشد .
اضافه کردن یک حرف ، اشکال یا خطوط به علامت تجاری که قبلا ثبت شده است ، جدید نمی باشد و قابلیت ثبت شدن نخواهد داشت به این دلیل که مشابه علامت ثبت شده است و از دید مشتریان و افراد غیر متخصص ممکن است به اشتباه بیافتند و محصولی را به اشتباه خریداری نمایند .

لذا تغییرات کوچک و نه چندان در علامت هایی که قبلا به ثبت رسیده باشد مورد قبول واقع نمی شود و ثبت نخواهد شد چراکه باید کاملا متفاوت باشد و نباید شباهات در علامت تجاری به گونه ای باشد که مشتریان آن دسته از محصول گمراه شوند .

علامت برخلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد

اسامی و عناوینی که در علامت تجاری به ثبت می رسند نباید بر خلاف موازین شرعی و عرف جامعه باشد ، در غیر این صورت قابلیت ثبت نخواهد داشت .

نشان تجاری

علامت متمایز و متفاوت از دیگر علائم تجاری باشد  

من جمله دیگر شرایط ثبت علامت تجاری که بسیار قابل توجه است تمایز و عدم شباهت آن با سایر علائم است که اگر بر خلاف شریط مذکور علامت به ثبت برسد ، هر ذی نفعی می تواند تقاضا ابطال علامت تجاری را بدهد که مراحل قانونی مختص به خود را دارد .

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

  • ارائه مدارک هویتی ( شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقوقی و اگر شخصیت حقیقی باشد آخرین روزنامه تغییرات شرکت به همراه مدارک هویتی صاحبین حق امضاء )
  • 10 نمونه کپی از تصویر علامت تجاری در ابعاد 10*10 و در صورتی که علامت تجاری سه بعدی باشد باید از شش جهت متفاوت تهیه گردد .
  • ارائه جواز یا پروانه کسب در زمینه فعالیتی مربوطه
  • آدرس ، کدپستی ، شماره تماس ، پست الکترونیک
  • سایر مدارک درخواستی

اصولی ترین شرایط ثبت علامت تجاری

  • اسامی نامی و مشهور غیرقابل ثبت هستند .
  • استفاده از علامات ، الگو ها ، کلماتی که برخلاف شریعت و غیر معقول باشند موجب رد اظهارنامه برند خواهد شد .
  • عناوین و اسامی عام قابل ثبت نمی باشند ( البته اگر قبل یا بعد اسامی عام ، اسم خاصی قرار بگیرد قابل ثبت خواهد بود)
  • از دیگر مواردی که در علائم تجاری قابلیت ثبت ندارد ، اعداد می باشد که چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین غیر قابل ثبت است .
  • اگر قصد ثبت برند لاتینی داشته باشید و کلمه مربوطه ریشه فارسی نداشته باشد علاوه بر ارائه جواز در رشته مربوطه ملزم به ارائه کارت بازرگانی نیز می باشید .
  • لازم به ذکر است یکی از مواردی که احتمال ثبت برند را افزایش می دهد ، استفاده از چند سیلاب است و کلمات خلاقانه است .
    همچنین ثبت برند در طبقات مواد غذایی و وسایل خانه به دلیل ثبت بسیار زیاد علائم در این دسته از محصولات نیازمند دقت و آگاهی کامل از اسامی خاص و بی همتا است .

علامت هایی که قابل ثبت نمی باشند

  • علائم و نشان های آرم های دولتی مانند هلال احمر و …
  • پرچم های دولتی من جمله ایران و کشور هایی که منع شده باشند .
  • کلمات و اصفاتی که توصیف کننده یک کالا یا چیزی هستند به تنهایی قابل ثبت نمی باشند و حتما باید در کنار آن ها از کلمات خاص نیز به کار گرفته شود .
  • علائم رسمی و دولتی ، سازمان های بین الملل نیز قابلیت ثبت ندارند ( البته در صورتی که از سازمان و نهاد مربوطه مجوز های لازم اخذ گردد ، امکان پذیر است )

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره شرایط ثبت علامت تجاری

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد شرایط ثبت علامت تجاری و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری و ثبت تغییرات شرکت دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین میتوانید صفحه لیست اسامی خاص برای برند را برای دیدن نامهای اصیل و خاص بیشتر ، دنبال کنید.

همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.