خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

همان طور که می دانید نخستین گام برای انجام فعالیت های حقوقی در عرصه های گوناگون اقتصادی، صنعتی و خدماتی ، ثبت شرکت یا موسسه از طریق اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه است.

قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
• شرایط اساسی صحت قرار داد به شرح زیر است:
1_قصد و رضای شرکاء: چون تشکیل شرکت تجاری امری اختیاری است از آن جهت شرکاء باید قصد و رضایت برای ورود در شرکت داشته باشند.بنابراین اگر کسی در عقد قرارداد مکره بوده و یا اشتباه کرده باشد و رضایت و یا قصد ورود در این شرکت را نداشته باشد این عقد باطل است.
2_اهلیت شرکاء: شرکای موسس باید برای معامله و عقد قرارداد اهلیت داشته باشند بنابراین صغیر و مجنون و امثال آن ها نمی توانند شرکت تاسیس نمایند مگر آن که مطابق قانون مدنی، ولی و قیم از طرف اعضا اقدام نماید و الا شراکت باطل است.باید در نظر داشت پس از تشکیل شرکت مطابق مقررات قانونی خرید و فروش سهام یا سهم الشرکه بین اشخاصی که اهلیت ندارند و یا قصد و رضایت نداشته اند باعث بطلان قرارداد نبوده و فقط در معامله سهام موثر است.
3_مشروع بودن موضوع : موضوعی که شرکت به آن اشتغال خواهد داشت باید مشروع باشد و همچنین جهت شرکت یعنی نتیجه ای که شرکت برای آن تشکیل می شود (که ایجاد منفعت است) باید هم مشروع و هم عقلایی باشد.
شرایط اختصاصی ثبت شرکت :
علاوه بر شرایط عمومی، شرایط اختصاصی شرکت عبارت است از :
_ وجود شرکاء و همکاری میان آنها: شرکت به عنوان یک عمل حقوقی،همکاری میان دو یا چند شخص را لازم میداند این همکاری صرف قراردادی نیست که طرفین عقد آن را منعقد کرده اند بلکه تابع مکانیسمی است که که قانون گذار در اختیار شرکا قرار داده است تا سرمایه های خود را برای رسیدن به هدف خاصی که در نظر آنهاست و آن هم بردن سود است به سرمایه جمعی تبدیل کنند.
_سرمایه گذاری: هر یک از شرکا حصه ای به شرکت می آورند که به آن آورده گفته می شود و همان سرمایه فردی هر یک از شرکای شرکت است که از جمع آن با آورده های دیگر شرکا سرمایه شرکت تشکیل می شود.
_اقدام به معاملات تجاری: پایه و اساس شرکت تجاری بر انجام معاملات تجاری است و معاملاتی که برای حوائج شخصی اگر چه از طرف شرکت تجاری باشد،تجارت محسوب نمی شود.
_تقسیم سود و زیان میان شرکاء:همانطور که می دانید هدف از تشکیل شرکت ها رسیدن به سود و تقسیم آن بین شرکا است،که البته جستجوی سود همیشه به سود نمی انجامد و ممکن است به ضرر برسند که در این صورت باید در زیان نیز سهیم باشند.
چه کسانی می توانند شرکت ثبت کنند؟
به موجب قوانین ایران ، کسانی که می توانند در ایران ثبت انواع شرکت را انجام دهند به قرار ذیل می باشند:
هر شخص حقیقی یا حقوقی (اعم از ایرانی یا خارجی) می تواند به ثبت شرکت اقدام نماید. _
_اشخاص خارجی می توانند در ایران به صورت مالکیت 100درصد و بدون شریک ایرانی شرکت ثبت نمایند.
چند شرکت با هم می توانند بدون وجود اشخاص حقیقی،شرکتی مستقل ثبت نمایند. _
⃰ نکته: دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی برای ثبت شرکت نمی باشد ؛ فقط نمی توانند جزء هیئت مدیره ،مدیر عامل ویا بازرسین شرکت باشند.
جهت ثبت انواع شرکت های تجاری با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در ثبت شرکت نیک ، در کوتاه ترین زمان ممکن شما را در رسیدن به اهدافتان یاری خواهند کرد.