خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

ماده 141 قانون تجارت در تعریف شرکت های مختلط غیرسهامی چنین مقرر می دارد :
شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که برای امور تجاری در تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول کلیه ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط ) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود”.
ماده 142 قانون تجارت اشاره دارد که روابط بین شرکاء با رعایت مقررات ذیل تابع شرکت نامه است که از این ماده چنین کاشف می گردد که مقررات این شرکت هم به واسطه وجود شرکت نامه نمی بایست دور از شرکت های شخصی باشد چرا که از شرایط شکلی آن ها وجود شرکت نامه است از جهت دیگر در این شرکت که ترکیبی از شرکت با مسئولیت محدود و تضامنی است یک نکته مشترک وجود دارد و آن این است که در هر دوی آن ها شرکت وقتی تشکیل می گردد که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شود. اگرچه در مقررات شرکت مختلط نحوه تشکیل را تصریح ننموده است.
در این شرکت تنظیم اساسنامه جداگانه لازم نیست ولی هیچگونه مانعی ندارد که شرکاء علاوه بر شرکت نامه ، اساسنامه نیز تنظیم نمایند. بعد از تنظیم شرکت نامه که به امضاء کلیه شرکاء می رسد شرکت نامه مزبور به انضمام یک نسخه مصدق اساسنامه ( در صورتی که جداگانه تنظیم شده ) به اداره ثبت شرکت ها تسلیم می گردد. زیرا شرکت های مختلط دربرگیرنده همه ویژگی های شرکت تضامنی ، سهامی و مسئولیت محدود هستند.
در ثبت شرکت مختلط غیرسهامی ، توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است :

  • حداقل تعداد سهامداران

حداقل 2 شریک ضامن یا غیرضامن و حداکثر بدون محدودیت می باشد.

  • حدقل سرمایه مختلط غیرسهامی

حداقل سرمایه شرکت برابر با میزان سرمایه ای است که در شرکت سرمایه گذاری کرده یا خواهد کرد.

  • حداقل تعداد مدیران و بازرسین

اداره امور شرکت مختلط غیرسهامی به عهده شریک یا شرکا ضامن بوده و قلمرو اختیارات آنان از مقررات شرکت تضامنی تبعیت می نماید. به این ترتیب شریک ضامن مسئول تادیه قروضی است که شرکت مختلط غیرسهامی بر اثر فعالیت خود به دیگران پیدا می نماید.

  • نام شرکت

همان طور که گفته شد، وفق بند سوم ماده 141 قانون تجارت ، انتخاب نام شرکت دو شرط دارد :
1. در اسم شرکت باید عبارت شرکت مختلط ذکر شود.
2. در اسم شرکت باید لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود .
نام گذاری شرکت از چند جهت حائز اهمیت است اولاَ نام شرکت معرف نوع فعالیت شرکت است و هر کسی با شنیدن نام شرکت می تواند حدس بزند شرکت چه نوع فعالیتی را تعریف کرده است . ثانیاَ از نام شرکت که علی القاعده به همراه نوع شرکت است می توان به شکل تشکیل یافته شرکت پی برد. ثالثاَ از نام شرکت و متعلقات نام آن می توان پی برد چه کسانی دارای مسئولیت هستند. در شرکت مختلط غیرسهامی نام شرکاء ضامن که دارای مسئولیت تضامنی می باشند یالااقل نام یکی از شرکاء باید ذکر گردد و با اضافه نمودن ” و شرکاء ” معلوم می گردد که سایر شرکاء ضامن هم مسئول پرداخت خسارات می باشند.

  • ساختار مدیریتی شرکت

در صورت زیاد بودن شرکا کلیه آنان حق مداخله در امور شرکت را به یک یا چند نفر مدیر منتخب واگذار نموده و نحوه مدیریت مدیر یا مدیران را تعیین کرده و قلمرو و حدود اختیارات آنان را ترسیم نماید.

  • دوره انتخاب مدیران

در قانون تجارت ایران تشکیل مجامع عمومی عادی یا فوق العاده برای شرکت مختلط غیرسهامی پیش بینی نشده است ولی این مانع از آن نیست که شرکا به هنگام تاسیس شرکت مجامع مزبور را در اساسنامه پیش بینی نمایند.
ثبت شرکت نیک
( مجری انواع ثبت شرکت )