خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

پیش از آن که به شرایط تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی بپردازیم ، ابتدا توضیحاتی راجع به شرکت تضامنی و سهامی ارائه می کنیم  و سپس به کلیه موارد مربوط به آن و ثبت تغییرات شرکت با تصمیم تبدیل شرکت ها می پردازیم .

تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

معرفی شرکت تضامنی و شرکت سهامی

شرکت تضامنی :

برابر ماده 116 قانون تجارت شرکت تضامنی شرکتی است که بین دو یا چند نفر تحت اسم مخصوصی برای امور تجاری با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و در صورتی که دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض آن کافی نباشد ، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت خواهد بود و منظور از مسئولیت تضامنی همین است و به این جهت گفته می شود ، در شرکت تضامنی اعتبار و شخصیت شرکاء در تشکیل شرکت دخالت دارد و تادیه دیون و تعهدات شرکت به عهده آن ها است .

شرکت سهامی :

شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است .
به موجب ماده 2 لایحه مزبور شرکت سهامی ، شرکت بازرگانی محسوب می شود ، ولو این که موضوع عملیات آن ، بازرگانی نباشد ، بنابراین ، شرکت سهامی به محض تشکیل و  ثبت ، در زمره شرکت های تجاری قرار می گیرد .

هر چند که برای انجام امور غیر تجاری ، مانند خرید و فروش آپارتمان ، تاسیس شده باشد ، با توجه به اینکه موضوع شرکت های تجاری دیگر ، باید حتماً امور تجاری باشد ، تا شرکت بازرگانی محسوب گردند .
لذا می توان گفت که لایحه اصلاح قانون تجارت ، در مورد شرکت های عام و خاص ، قائل به استثناء شده و به این طریق خواسته است با وسعت بخشیدن به زمینه های فعالیت ، موجبات بیشتر تشکیل آن ها ، بخصوص تشکیل شرکت سهامی عام را که در آن سرمایه های کوچک از راه خرید سهام ، امکان مشارکت و جریان پیدا می کند ، فراهم آورد .

شرایط تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

منظور از تبدیل این است که بدون محو شخصیت حقوقی قبلی شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی جدیدی برای آن ، شرکت شکل و قالبی نو پیدا کند ، مثل این که شرکت تضامنی به شرکت سهامی خاص یا عام تبدیل شود .

به موجب ماده ( 135 ) قانون تجارت : 

شرکت تضامنی می تواند با تصویب تمام شرکاء به شرکت سهامی مبدل گردد و در این صورت رعایت تمام مقررات راجع به شرکت سهامی حتمی است .

بنابراین :

  1. باید کلیه مقررات مربوط به شرکت سهامی رعایت شود ، من جمله اساسنامه آن بر طبق و مبنای شرکت سهامی باید تنظیم شود و در ضمن در شرکت سهامی محدود بودن مسئولیت شرکاء اجرا خواهد شد که انجام این عمل با رضایت تمام شرکاء باید صورت گیرد .
    البته نسبت به دیونی که مربوط به زمان تضامنی بودن شرکت می باشد ، قاعده تضامنی شرکاء به جای خود باقی است .
  2. شرکت نسبت به دوره عمل شرکت تضامنی به تصفیه حساب یا بستانکاران و ارباب معاملات اقدام کند و در واقع اصل تضامن را از بین ببرد .
  3. این اقدام با رضایت همه شرکاء باشد .

شایان ذکر است ، چون در شرکت تضامنی شخصیت شرکاء بسیار حائز اهمیت است ؛ هر گاه یکی از شرکاء فوت نماید وراث او می توانند از ورود در شرکت خودداری نمایند و نمی توان آن ها را مجبور کرد که در شرکت باقی بمانند .
زیرا برای پرداخت قروض شرکت با سایر شرکاء مسئولیت تضامنی خواهند داشت و امکان دارد دارایی موروث کفاف پرداخت آن را ندهد و به ناچار می بایستی از دارایی خودشان بپردازند ، بنابراین وراث هرگز راضی به ادامه کار چنین شریکی نیستند و چون تمایل ندارند و قانوناً مردود است ، ممکن است فوت شریک باعث انحلال شرکت شود .

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با شرایط تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .