خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت های سهامی یکی از بزرگترین و محبوب ترین انواع شرکت های تجاری در جهان می باشند که خود به دو نوع تقسیم می شوند. شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام
مطابق بند دوم ماده 2 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 شرکت سهامی خاص عبارت است از شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین می گردد. در شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت و یا بعد از آن بدون فاصله عبارت شرکت سهامی خاص در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
یادآوری می گردد که :
1- سرمایه شرکت به هنگام تاسیس نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد
2- تعداد مدیران حداقل 3 نفر باشند.
3- تعداد سهامداران 3 نفر باشند.
4- سهام شرکت قابل معامله در بازار بورس نمی باشد و نقل و انتقال سهام شرکت مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است ضمنا این شرکت نمی تواند مبادرت به صدور اوراق قرضه نماید
5- در شرکت سهامی خاص، مسئولیت سهامداران محدود به مقدار سهام آن هاست، چیزی که در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز صادق است.
6- در شرکت سهامی خاص، موسسان شرکت، یعنی شرکای اولیه آن ، نمی توانند با پذیره نویسی ، یعنی با مراجعه به عموم مردم ، سرمایه شرکت را تامین کنند و آورندگان سرمایه فقط خود موسسان هستند.
7- در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست

  • مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت سهامی خاص مطابق ماده 20 ل. ا. ق. ت مدارک ذیل باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم گردد:
1-  اساسنامه شرکت سهامی خاص که باید به امضای سهامداران رسیده باشد. ( دو جلد )
2- اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کم تر از سی و پنج درصد کل سهام باشد. اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد. هرگاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد باید تمام آن تادیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی که سهام ممتازه موجود باشد باید شرح موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد.
3- صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد.  ( دو نسخه )
4- صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد. ( دو نسخه )
5- ارائه گواهی پرداخت حداقل ۳۵ % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرق تاسیس در آنجا باز شده است
6- ذکر روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.
7- ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها
8- تنظیم اقرار نامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی به شرح ذیل  :
– مدیر عامل شرکت در شرف تاسیس همزمان مدیرعامل شرکت دیگری را بعهده ندارد. (ماده ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت)
– اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل اشتغال به هیچگونه شغل دولتی و ممنوعیت قانونی جهت عضویت در شرکت را ندارند (اصل ۱۴ قانون اساسی)
– بازرسین هیچگونه نسبت فامیلی نسبی و سببی با مدیران شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم را ندارند و یا خود و یا همسرشان از مدیر عامل یا مدیران شرکت حقوقی مقرری دریافت نمی‌کنند. (ماده ۱۴۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت)
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص :

  • مرحله اول :

تهیه و تنظیم مدارک

  • مرحله دوم :

مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها و انتخاب 5 نام به ترتیب اولویت ( لازم به یادآوری است کلیه ی مراحل ثبت الکترونیکی ، در مقاله ی ” مراحل ثبت اینترنتی شرکت ” به طور کامل توضیح داده شده است. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به این مقاله در پورتال مراجعه نمایند.)
در هنگام انتخاب نام ، به نکات ذیل توجه داشته باشید.
1- از شرایط تعیین نام شرکت ، داشتن اسم خاص است. اسم خاص اسمی است که تنها به یک فرد و شئ اشاره دارد و همه را شامل نمی شود .مانند . فرزام
2- اسامی برای شرکت باید دارای سه سیلاب {اسم خاص} باشد .
3- نام شرکت باید دارای ریشه فارسی بوده و در آن نباید از کلمات یا عبارات انگلیسی استفاده شود.
4-  اسامی اتنخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد .برای مثال کلماتی مانند . سپنتا .کاسپین .سپهر و.. شایان ذکر است که برخی اسامی در فرهنگ دهخدا معنادار هستند اما قابل ثبت نیستند .مانند .برنیس . رویال .پرشین .از طرفی دیگر کلماتی مانند ایران قابلیت ثبت را ندارند .
5- نام شرکت نباید با شئونات و قوانین اسلامی در تضاد باشد.
6- از به کار بردن نام های تکراری بپرهیزید. ( لازم به توضیح است اداره ثبت جهت حمایت از حقوق اسامی شرکت های ثبت شده، از ثبت نام هایی که قبلاَ به ثبت رسیده اند خودداری به عمل می آورد).
7-  در نام گذاری از اعداد ریاضی استفاده نشود و در صورت استفاده ذکر آن به صورت حروف مانعی ندارد. به عنوان مثال 20 نوشته نشود باید بیست نوشته شود.
8- نمی توان از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف بهره گرفت. این قانون شامل استفاده ترکیبی از چند حرف نیز می شود.
9- در نام شرکت نمی توان از حروف اول بعضی از کلمات مانند جی وی سی و … استفاده کرد.
10- نمی توان از عنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان معاصر استفاده شود.
11- عناوین ایثارگران ، شاهد و نظایر آن تحت نظارت بنیاد محترم شهید و امور ایثارگران است ، لذا استفاده از آن مغایر با قوانین می باشد.
12- مواردی وجود دارد که نباید جزء اسامی اضافه شده به عناوین شرکت باشد از جمله موارد ذیل :
بنیاد، سازمان ، مرکز، ملت ، ایران ، ملی ، بهزیست ، بانک ، بسیج، جهاد، کشور، انتظام ، نظام ، دادگستر، پتروشیمی ، نفت ، تست ، آسانسور، میکروبرد، آژانس، ایثار، باور، نیک ، ایثارگران ، کارواش، امنیت ، جانبازان ، تکنو، فتمیلی، فیلتر، آزاده ، شهید ، شاهد ، پیک ، مدرن ، تک ، استار، جوانان ، ایمان ، دکوراسیون، هدف، سپاه ، میهن ، اقتصاد ، شهروند ، فانتزی ، متریک ، کنترل، بیو ، ونوس، دفتر ، مترلوژی، مونتاژ، اورست ، تکنولوژی، تک نو ، دیتا ، تکنیک

  • مرحله سوم :

پس از طی تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک خواسته شده در سامانه ، کارشناس مربوطه اطلاعات وارد شده در سامانه را بررسی می کند و در صورت عدم ایراد در اطلاعات  از شما می خواهد تا مدارک را از طریق پست برایشان ارسال نمایید. اوراق قابل چاپ در شرکت سهامی خاص شامل برگه تعیین نام ، اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه موسسین و رسید پذیرش اینترنتی می باشد. همان طورکه گفته شد، این اوراق  می بایست در دو نسخه چاپ گردد و ذیل تمام صفحات آن توسط اعضاء شرکت به امضاء برسد .
مدارک لازم می بایست از طریق باجه های پستی و به وسیله ی پاکت های مخصوص توسط پست پیشتاز به اداره ثبت شرکتهای مربوطه ارسال گردد. با ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها ،بارکدی از طرف اداره پست به شخص ارائه می گردد . این بارکد می بایست در قسمت مربوطه در سامانه وارد شود. ( لازم به ذکر است، در صورتی که تا حداکثر 24 ساعت پس از پست مدارک بارکد پستی در سامانه درج نگردد پرونده عیناَ عودت می گردد .)
پس از ارسال مدارک ، کارشناس مربوطه، مدارک را مورد بررسی قرار می دهد. این وضعیت برای پرونده ممکن است تا دو هفته و یا بیشتر به طول انجامد . ( بستگی به حوزه ی ثبتی مربوطه و تعداد پرونده در کارتابل کارشناس دارد )

  • مرحله چهارم :

پس از بررسی ممکن است 3 اتفاق بیفتد :
1- رد پرونده ثبت شرکت
در این صورت پرونده ثبت شرکت دارای ایرادی است که قابل حل نمی باشد و کلیه مراحل ثبتی می بایست از ابتدا تکرار شود.
2- نقص پرونده ثبت شرکت
در این صورت پرونده دارای ایرادی است که ممکن است قابل رفع باشد . لذا می بایست ایرادات پرونده را به طور کامل و دقیق رفع نمود و توسط پاکت های مخصوص رفع نقص به اداره ثبت شرکتها فرستاد تا پس از طی مراحل مخصوص به خود رفع نقص انجام گیرد و پرونده ثبت گردد .
3- ارسال شده برای صدور آگهی
این وضعیت همان وضعیتی است که در صورت ایراد نداشتن مدارک  رخ می دهد. در صورت کامل بودن مدارک ارسال شده ، کارشناس مربوطه نسبت به تهیه پیش نویس آگهی ثبت اقدام نموده و پس از تایید مسئولین مربوطه تایپ و در روز مراجعه به متقاضی تحویل داده می شود.

  • مرحله پنجم :

– درج آگهی در روزنامه رسمی کشور
دارندگان آگهی پس از انجام مراحل قانونی ثبت آگهی و صدور آن در مراجع ثبتی، می بایست با مراجعه به پورتال http://rrk.ir   نسبت به پرداخت هزینه حق الدرج آگهی اقدام نمایند.
برای این امر لازم است با ورود به سامانه و  کلیک بر روی گزینه ” ثبت نام کاربر جدید ” ، در پورتال ثبت نام نموده و با ایمیل و کلمه عبور وارد سیستم شده و با ورود به صفحه شخصی من، بر روی گزینه پرداخت هزینه آگهی کلیک نمایید.
در انتها لازم به توضیح است، چنانچه، مدیران شرکت تا شش ماه از تاریخ تشکیل شرکت آن را به ثبت نرسانند، شرکت را باید منحل شده تلقی کرد و سهامداران محق خواهند بود مطابق مقررات ماده 19 لایحه قانونی 1347 وجوه پرداختی خود را دریافت کنند.البته،دریافت وجوه از طرف آنان،بدین معنا نیست که در مقابل اشخاص ثالث مسئولیتی ندارند.در واقع،مقررات ماده 23 لایحه قانونی 1347 در مورد سهامداران شرکت سهامی خاص نیز لازم الرعایه است.به موجب این ماده:”موسسین شرکت نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند مسئولیت تضامنی دارند”.در شرکت های سهامی خاص،سهامداران اولیه شرکت موسسان شرکت تلقی می شوند.
سوالات خود را از ما بپرسید.
مشاورین ثبت نیک ، از نخستین گام های ثبت شرکت همراه و مشاور شما خواهند بود.