خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد مجازات تقلب در استعمال علامت تجاری و موارد مربوط به آن بپردازیم ، چنانچه بهتر است پیش از ثبت برند تجاری با این موارد آشنایی داشته باشید که به طور دقیق توضیح خواهیم داد .
دسیسه به معنای مکر ، حیله و توطئه و تقلب به معنای نادرستی و دغلکاری است و در کسب و تجارت عبارت است از اعمال متقلبانه اسباب چینی هایی که موجب گمراهی خریداران گشته و اسباب انحراف مشتریان را از اجناس و محصولاتی معین فراهم آورد .

این اعمال توام با سوء نیت و مزور ، در حقوق تجارت ، ” رقابت مکارانه ” نامیده شده است و تقلید اسم تجاری ، تقلید و جعل علامت تجاری ، قلمداد کردن کردن جنسی به جای جنس دیگر ، اسباب چینی برای لطمه زدن به شهرت و معروفیت تجاری دیگران و غیره در زمره و ردیف این اعمال قرار دارند .
دسیسه و تقلب در کسب و تجارت ، دامنه ای وسیع تر از رقابت مکارانه دارد .

در قانون تجارت راجع به رقابت مکارانه و دسیسه و تقلب در تجارت ، بیانی مشاهده نمی شود و این قبیل اعمال چون موجب وارد شدن ضرر به دیگران می شود ممنوع بودن آن ها مستنداً به قاعده لاضرر و بنا به منع اضرار به غیر مصرح در قانون اساسی ، محرز است .

مجازات تقلب در استعمال علامت تجاری

مجازات تقلب در استعمال علامت تجاری بر مبنای قانون مجازات اسلامی

1 . هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را ، عالماً جعل کند یا با علم به مجعول بودن ، استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن ، به معرض فروش گذاشته یا به فروش برساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن ، تقلید کند ، به نحوی که موجب فریب مشتری شود ، به مجازات شلاق تا 74 ضربه ، محکوم خواهد شد .

2 . هر کس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده یا دارای علامتی است که من غیر حق استعمال شده است ، از ایران صادر و یا به مملکت وارد کند ، به حبس از سه ماه تا سه سال ، محکوم می شود .

3 . کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراٌ باید دارای آن علامت باشد ، استعمال نکنند و کسانی که عالماٌ محصولی را به معرض فروش گذاشته یا بفروشند که دارای علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است ، به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد .

بدین ترتیب با التفات به قاعده لاضرر و منع اضرار به غیر مقرر در قانون اساسی ، مقررات جزایی قانون مجازات اسلامی و مقررات قانون مسئولیت مدنی به شرح فوق الاشعار ، باید گفت که دسیسه و تقلب در کسب و تجارت و رقابت مکارانه دارای دو جنبه حقوقی و کیفری است .
از جنبه حقوقی کسی که اقدام به دسیسه و تقلب یا رقابت مکارانه نموده و سبب تضرر دیگری شده و در مقابل آن مسئول است و لذا ملزم می باشد که ضرر وارده را جبران کند .

زیان دیده ، حق دارد جبران ضرر خود را از وی بخواهد و به این منظور ، می تواند علیه وی در دادگاه اقامه دعوی کند و از جنبه جزایی ، انجام دهنده دسیسه و تقلب یا رقابت مکارانه ، اصولاً دارای سوء نیت بوده و از لحاظ کیفری ، مسئول شناخته شده و مستحق مجازات ، حبس یا شلاق یا هر دو خواهد بود .
ضرر ممکن است مادی باشد، مانند این که در اثر کم کردن مشتری و نقصان فروش، به منافع و سرمایه شخص لطمه وارد آید یا معنوی باشد، مثل این که شهرت و اعتبار وی، صدمه ببیند .

ضرر معنوی قابل تقویم به پول است و تعیین میزان آن مانند تعیین میزان ضرر مادی با دادگاه است .
لازم به ذکر است که جنبه جزایی جرم دسیسه و تقلب در کسب و تجارت و رقابت مکارانه ، در مواردی از قبیل ترقی یا تنزل دادن قیمت اجناس و امتعه زیاده بر نرخ عادله یا کم فروشی یا صادر و وارد کردن محصولی با علامت مجعول یا تقلیدی و غیره ، دارای حیثیت و اعتبار عمومی بوده و راساً و بدون شکایت افراد ، از طرف مقامات قضایی و انتظامی قابل تعقیب می باشد .

چون حق الله محسوب می گردد با گذشت مدعی خصوصی ، ساقط نمی شود ولی در مقابل ، از لحاظ ضرر وارده که جنبه خصوصی داشته و حق الناس یا ” حق عبد ” به شمار می رود ، موضوع بدون شکایت افراد قابل رسیدگی نبوده و با گذشت مدعی خصوصی ، رسیدگی حقوقی موقوف می شود .

مجازات تقلب در استعمال علامت تجاری مواد خوردنی

مجازات تقلب در استعمال علامت تجاری ( مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی  ، مصوب 1346 )

در مورد عرضه یا فروش جنسی دیگر ، مخلوط کردن مواد خارجی به جنس منظور سوء استفاده ، عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده ، فروش و عرضه جنس فاسد یا فروش و عرضه جنسی که موعد مصرف آن گذشته ، به کار بردن رنگ ها و اسانس ها و سایر مواد اضافی غیرمجاز سه ماه تا پانزده سال حبس ، نسبت به مورد و نسبت به صدمه وارده مقرر شده است . هر گاه مصرف مواد مذکور منجر به فوت مصرف کننده گردد ، مجازات سازنده یا تهیه کننده یا مخلوط کننده ، اعدام است .

 

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره در مورد مجازات تقلب در استعمال علامت تجاری

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با مجازات تقلب در استعمال علامت تجاری و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .