خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

به موجب اصل 81 قانون اساسی ، ” دادن امتیاز تشکیل شرکت ها و موسسات ، در امور تجاری و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان ، ممنوع است “.
شورای نگهبان در تاریخ 18 / 1/ 1360، در رابطه با اصل مزبور چنین نظر داده است : ” شرکت های خارجی که با دستگاه های دولتی ایران قرارداد قانونی منعقد نموده اند، می توانند در جهت انجام امور قانونی و فعالیت خود، در حدود قرارداد منعقده طبق ماده 3 قانون ثبت شرکت ها ، به ثبت شعبه خود در ایران مبادرت نماید. این امر با اصل 81 قانون اساسی، مغایرتی ندارد ” .
ماده 3 ” قانون راجع به ثبت شرکت ها ” که مورد بیان شورای نگهبان می باشد، می گوید :”شرکت خارجی، برای اینکه بتواند به وسیله شعبه یا نماینده به امور تجاری یا صنعتی یا مالی، در ایران مبادرت نماید، باید در مملکت اصلی خود ، شرکت قانونی شناخته شده و در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد “.
بنابراین، تشکیل و ثبت ” شرکت خارجی ” در ایران ممنوع است. ولی شرکت خارجی در صورتی که با یک دستگاه دولتی، قراردادی در زمینه امور تجاری و صنعتی در ایران اقدام کند می تواند نسبت به ثبت شعبه خود در ایران مبادرت نماید.
شایان ذکر است، ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مشروط به عمل متقابل کشور متبوع شرکت خارجی می باشد ، یعنی اگر در کشور متبوع شرکت خارجی ثبت شعب یا نمایندگی های شرکت های ایرانی تجویز شده باشد. شرکت های آن کشور نیز می توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند.
شركتهاي خارجی در ایران می توانند با رعایت شرایط فوق، در زمینه های ذیل نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند :
1- ارائه خدمات بعد از فروش كالاها يا خدمات شركت خارجي .
2- انجام عمليات اجرايي  قراردادهايي كه بين اشخاص ايراني و شركت خارجي منعقد مي شود.
3- بررسي و زمينه سازي براي سرمايه گذاري شركت خارجي در ايران .
4- همكاري با شركتهاي فني و مهندسي ايراني براي انجام كار در كشورهاي ثالث.
5- افزايش صادرات غيرنفتي جمهوری ُاسلامي ايران.
6- ارايه خدمات فني و مهندسي و انتقال دانش فني و فناوري.
7- انجام فعاليتهايي كه مجوز آن توسط دستگاه هاي دولتي  كه به طور قانوني مجاز به صدور مجوز هستند، صادر مي گردد. از قبيل ارايه خدمات در زمينه هاي حمل و نقل ،  بيمه و بازرسي كالا، بانكي، بازاريابي و غيره .
یادآوری می شود که اولاَ ، شعبه مزبور فقط در حدود موضوع قرارداد مربوط و اختیارات ناشی از آن می تواند در ایران فعالیت کند. ثانیاَ ، مدت آن برابر مدت قرارداد بوده و به محض پایان مدت مذکور، فعالیت شعبه نیز در ایران خاتمه خواهد یافت. مگر اینکه مدت قرارداد تمدید شود. علاوه بر آن هر گاه قبل از خاتمه مدت قرارداد، شعبه شرکت خارجی ، موضوع قرارداد را انجام دهد یا قرارداد در اثر اختیار فسخ پیش بینی شده، فسخ گردد ، فعالیت شعبه شرکت خارجی در ایران خاتمه پیدا خواهد کرد. مرجع ثبت ، ” اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ” واقع در تهران می باشد.

  • اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شعبه شرکت خارجی

1- در زمان ارائه درخواست از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها در قسمت اشخاص می بایست نسبت به درج کد فراگیرملی و سایر اطلاعات اقدام گردد. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که به عنوان مدیر شعبه تعیین میگردند بایستی نسبت به ارسال تصویری از رسید اینترنتی درخواست کد فراگیر ملی که از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir  قابل پیگیری و وصول بوده و متضمن شماره کد فراگیر ملی باشد ، اقدام نمایند.
2- درخواست کتبی شرکت مادر
3- اساسنامه، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده و اختیارنامه نماینده یا نمایندگان شرکت خارجی که اصل مدارک فوق بایستی به تائید سفارت، نمایندگی یا کنسولگری ایران در آن کشور رسیده و نیز یک نسخه ترجمه رسمی مدارک فوق که بایستی توسط مترجمان رسمی ترجمه شده و به تائید اداره اسناد و امور مترجمان رسمی (فنی) قوه قضائیه رسیده باشد.
4- گزارش توجیهی مدیرشعبه در ایران که بایستی حاوی اطلاعات ذیل باشد:
– اطلاعات مربوط به فعالیتهای شرکت
– تبیین دلایل و ضرورت تاسیس شعبه در ایران
– تبیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت شعبه
– برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز
– نحوه تامین منابع وجوه ارزی و ریالی برای ادراه امور شعبه
5- ارائه تعهدنامه دائر بر اینکه چنانچه مجوز فعالیت آنها از سوی مراجع ذیصلاح لغو شود در ظرف مدت معینی که توسط اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ابلاغ می شود نسبت به لغو مجوز و انحلال شعبه و براساس تشریفات قانونی اقدام نماید .
6- تصویرمصدق گذرنامه و ترجمه آن در مواردی که شخص حقیقی خارجی به عنوان نماینده معرفی شده باشد.
7- چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به عنوان مدیر شعبه تعیین گردیده باشند ارایه مدارک و مستنداتی که جهت ثبت شرکتها ضروریست به پیوست سایر مدارک ارسال گردد.
8- آخرین گزارش مالی تائید شده
اتباع خارجی می بایست کلیه مدارک مورد نیاز را به تائید وزارت خارجی کشور متبوع و سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران مستقر در آن کشور رسانده و پس از ترجمه رسمي به فارسي و تأييد اداره فني دادگستري اصل و ترجمه آن را به اداره ثبت شركتها ارائه نمایند.
وفق ماده 38 قانون آیین دادرسی مدنی ، اگر شرکت دارای شعب متعدد در جاهای مختلف باشد دعاوی ناشی از تعهدات هر شعبه با اشخاص خارج باید در دادگاه محلی که شعبه طرف معامله در آن واقع است اقامه شود، مگر آنکه شعبه نامبرده برچیده شده باشد که در این صورت دعاوی نامبرده نیز در مرکز اصلی شرکت اقامه خواهد شد.
شعبه شركتهاي خارجي كه نسبت به ثبت شعبه خود در ايران اقدام نموده و به فعاليت مي پردازند موظفند ، هر سال گزارش سالانه شركت اصلي مشتمل بر گزارشهاي مالي حسابرسي شده توسط حسابرسان مستقل مقيم در كشور متبوع را به دستگاه ذيربط ارايه نمايند.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت نیک ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.