خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

• نساجی :
نساجی، دانشی است که درباره موارد زیر به تحقیق می پردازد :
1. الیاف کاربردی در صنایع نساجی،

2. نخ های کاربردی در صنایع نساجی،
3. پارچه های بافته شده،
4. منسوجات بی بافت،
5. پوشاک،
6. کاربردهای غیر پوشاک از تولیدات نساجی،
7. روش های تولیدی و کنترل کیفی مرتبط.
• پیشینه صنعت نساجی :
بافتن و دوختن تن پوش از جمله نیازهای نخستین بشر بوده است، ولی اینکه در چه زمانی تن پوش گیاهی و سود جستن از پوست نباتات و حیوانات برای پوشش بدن، به صورت تن پوش پارچه ای درآمده و بشر پیروز به فراگرفتن فن بافندگی شده است به درستی روشن نیست. در فلات ایران همواره با دیرینه ترین نشان های زندگی بشر، نشانه ها و ابزارهایی از فن بافندگی به دست آمده که می رساند از چندین هزار سال پیش، تیره های ایران باستان، با فن ریسندگی و بافندگی آشنایی داشته اند.
گیرشمن می نویسد: شمار شایان نگرش، چنبره های دوک که از گل رس یا از سنگ ساخته شده، در سیالک کاشان، نشان آن است که انسان قدیم، مبادی صنعت بافندگی را می شناخته است.
ایرانیان باستان، رفته رفته در صنعت ریسندگی و بافندگی چیرگی یافتند، به گونه ای که در روزگار پیشدادیان و پیش از آنها به پارچه بافی دست یافته و پارچه های رنگارنگ زیبایی می بافتند( در مرز ۱۲۰۰۰سال پیش). در روزگار مادها این صنعت پرارزش، خود دانشی را برپا می کرده است، زیرا در روزگار مادها، پارچه و پوشش های گوناگون علفی، پوستی و پشمی، چه از دیدگاه جنس و مواد نخستین آن و چه از دیدگاه رنگ آمیزی و نقش و نگار، دریافت و طرح پدیدار بوده است. مادها در بافندگی، پشم، کتان و دیگرالیاف گیاهی را به کار برده و از پشم علاوه بر ریسندگی و ساختن نخ و پارچه های پشمی به وسیله مالیدن آن، نمدهای بسیار خوب می ساختند و از نمد گونه های تن پوش، از جمله کلاه درست می کردند.
• روش های تکمیل کالای نساجی :
عملیات و کارهای تکمیل در نساجی برای افزایش نرمی زیردست، درخشندگی و به طور کلی افزایش مرغوبیت پارچه می باشد. عملیات تکمیل بستگی به چند عامل مهم دارد که عبارتند از:
نوع الیاف، ویژگی فیزیکی الیاف، ابلیت جذب مواد گوناگون شیمیایی، حساسیت الیاف نسبت به مواد تکمیل. عملیات تکمیل در مجاورت رطوبت، دما و فشار معمولا به سه روش انجام می گیرد:
1_ روش های مکانیکی : مانند: تراش پارچه، خارزدن، اطو کردن، پرس کردن و …
2_ روشهای شیمیایی: مانند: تکمیل رزین، سفید کردن و مقاوم کردن پارچه در برابر آتش وغیره.
دراین روش معمولا در اثر فعل و انفعالات شیمیایی حاصل بین لیف و ماده شیمیایی مصرف شده عمل تکمیل بدست می آید و یا اینکه ماده شیمیایی مصرف شده در اثر رسوب کردن و یا اضافه شدن در روی پارچه، باعث تغییر در خواص پارچه می شود، مانند آهار دادن پارچه پنبه ای با محلول مواد پلیمری.
3_ روش های مکانیکی _ شیمیایی : دراین حالت از روشهای مکانیکی و شیمیایی به طور توأم بهره گرفته می شود، مانند: بشور و بپوش کردن پارچه و یا تثبیت حرارتی پارچه.
• ثبت شرکت نساجی :
این شرکت ها نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح می باشند و همچون سایر شرکت ها باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند؛ ثبت شرکت بافندگی در دو قالب شرکت بازرگانی سهامی خاص و شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود امکان پذیر می باشد که در ادامه ضمن توضیح مختصر راجع به این شرکت ها به شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت نساجی سهامی خاص و با مسئولیت محدود می پردازیم:
• شرکت سهامی خاص :
شرکتی است که تمام سرمایه آن منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی آنهاست،تعداد سهام داران در این شرکت نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان « شرکت سهامی خاص » باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
• شرکت با مسئولیت محدود :
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد،فقط به میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است، در نام شرکت باید عبارت « با مسئولیت محدود» قید شود.
• در ذیل به بررسی شرایط و مدارک ثبت این شرکت ها می پردازیم:
شرایط لازم جهت ثبت شرکت نساجی سهامی خاص عبارتند از:
– داشتن حداقل سرمایه 100,000تومان
– پرداخت حداقل 35% از سرمایه به طور نقدی
– داشتن حداقل سه نفر عضو به همراه دو نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضاء باشند.
• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نساجی سهامی خاص :
– امضاء اقرارنامه
– اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای تمامی اعضاء
– کپی مدارک شناسایی اعضاء شامل (کارت ملی و شناسنامه)
– اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع ثبت
• شرایط ثبت شرکت ریسندگی و بافندگی با مسئولیت محدود:
– حداقل دو نفر شریک بالای 18سال
– سرمایه اولیه شرکت یک میلیون ریال می باشد.
– اقرار مدیر عامل مبنی بر دریافت کل سرمایه
• مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت ریسندگی و بافندگی با مسئولیت محدود:
– فتوکپی کارت ملی و شناسنامه
– اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس+10
– اقرار نامه امضاء شده
– دریافت مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع