خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

دردنیای رقابتی امروز دیگر تنها میزان کمی تجارت خارجی ملاک ارزیابی توفیق یک نظام تجاری نیست ،بلکه سنجش پویایی نظام های تجاری ازطریق ارزیابی شاخص های سهولت کسب وکار ازجمله سنجش چگونگی شروع یک کسب وکار،شفافیت قوانین ومقررات تجاری حاکم ،میزان مالکیت بخش خصوصی ،نحوه حمایت وشیوه های استفاده از سرمایه گذاری خارجی ،زمان،هزینه وتعداد اسناد تجاری جایگاه هر کشور را در ساختار نظام تجاری جهان مشخص میکند.
بی شک بهبود وارتقاء هرکدام از این معیارها ،جریانی از اصطلاحات اقتصادی رابه دنبال دارد که ثمره آن نه تنها رشد اقتصادی وبهبود معیشت مردم ،بلکه چرخشی رااز تجارت کالاهای ساخته شده خارجی به سوی تکنیک های پویا ،جذب مشارکت وسرمایه گذاری تولیدی وصنعتی به وجود خواهد آورد.
با توجه به آنچه آمد، در این مطلب، برآنیم تا ضمن توضیح راجع به صادرات و واردات، به نحوه ی ثبت شرکت صادرات واردات بپردازیم. خواهشمندیم تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

  • مفهوم و تعریف صادرات :

صادرات عبارتست از ارتباط و کارکردن با بازارهای حرفه ای و حرفه ای های بازار در آن سوی مرزها .
صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است . صادرات برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است که از فروش تولیدات یا خدمات به کشورهای دیگر برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری وایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می نماید.
*صادرات یعنی بازاریابی فرامرزی یعنی حرکت در آنسوی مرزهای ملی که از نظر فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و اقلیمی با ما فرق دارند و لذا شیوه های برخورد ما هم باید متناسب با آن باشد.

*صادرات نیازمند حرفه ای شدن است چون کل صادرات شکارگاهی است که به قدرت فرصتهایی بدست می آید برای شکار ، در بازارهای جهانی فرصتها به ندرت بدست می آید و به سرعت از بین می رود .
اولین شرط صادرات ، تسلط بر مهارتهای ارتباطی با انسانها و گروههای خارجی است .
دومین شرط صادرات کار کردن است – کار به مفهوم جهانی یعنی هدف گرا کار کردن .
سومین شرط صادرات ، پیکار نمودن در میدان رقابت است .
چهارمین شرط صادرات ، پشتکار داشتن در امر صادرات است .
•واردات:
واردات به کالاهایی که درکشور یا کشورهایی ساخته ویا فراهم شده واز راه تجاری به یک کشور دیگر وارد گردد ،واردات گفته میشود.معمولا چون تهیه پاره ای کالا دربرخی کشورها امکان پذیر نبوده ویا ازنظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد ،لذا آنان با استفاده از کالاهای وارداتی نیازمندی های خود را تامین میکنند.مسئله تخصص،کارگروقابلیت زمین وهم چنین شرایط جوی ووضع آب وهوا ازجمله عوامل مؤثر درمیزان واردات است درمورد شرایط جوی به عنوان مثال میتوان اشاره کرد به رشد ونمو گیاهان ومیو های گرمسیری یا استوائی  برای کشورهای معتدله ویا سرسیر امکان پذیر نیست ،بنابراین با وارد کردن این گونه میوها،نیازمندی ساکنان این کشورها را تأمین میکنند.ودراین باره غالب کشورها سعی میکنند تامیان واردات وصادرات حداقل ،تعادل مناسبی برقرارکنند.و می کوشند صادراتشان بر وارداتشان فزونی گیرد.
کشورهای که دارای بیشترین  واردات در جهان (تخمین سال 2011)هستند:
1) ایالات متحده آمریکا 2) چین 3) آلمان 4) ژاپن 5) فرانسه 6) بریتانیا 7) ایتالیا 8) کره جنوبی
9) هلند 10) هنگ کنگ
وهم چنین ده کالایی که بیشترین واردات به کشور ایران را دارند: (شش ماهه نخست سال 1393)
1-گندم 2-وسایل نقلیه باحجم سیلندربیشتر از 1500سانتی متر مکعب اما از 3000سانتی متر مکعب بیشتر نباشد.3- برنج های هندی وپاکستانی 4-دانه ذرت5-گنجاله سویا(این محصول بازمانده جامدی است که پس از روغن کشی از دانه های روغنی به جا می ماند که عمدتاً به عنوان خوراک دام مصرف میشود.6-محصولات آهنی7-دستگا ه های گیرنده ،فرستنده تلفن همراه8-شکر تصفیه شده9-گوشت یخ زده10-نمایشگر متشکل از صفحه LCDیا LED.
*طبق ماده2قانون صادرات و واردات مصوب1372 كالاهاي صادراتي ووارداتي به سه گروه زيرتقسيم ميشوند:
-9 كالاي مجاز: كالايي است كه صدورياورودآن بارعايت ضوابط نيازبه كسب مجوزندارد.
-2 كالاي مشروط: كالايي است كه صدورياورودآن باكسب مجوزامكانپذيراست.
-3 كالاي ممنوع: كالايي است كه صدورياورودآن به موجب شرع مقدس اسلام )به اعتبارخريدوفروش يامصرف( ويابموجب قانون ممنوع گردد.
نکته : كارگران وايرانيان شاغل مجازدرخارج ازكشورميتوانند ماشين آلات صنعتي،ابزارومواداوليه موردنيازكشوررابارعايت ميزان واستفاده ازمعافيت درصدي ازسود بازرگاني كه متفقاً توسط وزارت صنعت،معدن وتجارت ووزارت كار، تعاون ورفاه اجتماعي ذيربط تعيين وبه تصويب هيأت وزيران ميرسد،وارد نمايند.
•در رابطه با ثبت شرکت صادرات و واردات، توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:
برای ثبت شرکت صادرات و واردات ( ثبت شرکت بازرگانی ) شما ابتدا باید یک شرکت ( سهامی خاص ، با مسئولیت محدود و ….) ثبت نمایید .در اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت می بایست به این موضوع اشاره شود.
خیلی از کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع و سازمانهای ذیربط دارد مثلا برای واردات دارو شما باید مجوز جداگانه ای از وزارت بهداشت و درمان اخذ نمایید .( كليه بخشنامه هاودستورالعملهاي مربوط به صدور و ورودكالامنحصراًازطريق وزارت صنعت،معدن وتجارت به سازمانهاي اجرايي ذيربط اعلام ميگردد).
لازم به توضیح است، برای ثبت شرکت صادرات و واردات ( ثبت شرکت بازرگانی )بخش زیادی از کالا ها نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارد ، که بعد از ثبت شرکت می توانید برای دریافت کارت بازرگانی درخواست دهید
لذا، مبادرت به امرصادرات وواردات كالابه صورت تجاري مستلزم داشتن كارت بازرگاني است كه توسط اتاق بازرگاني،صنايع،معادن وكشاورزي ايران صادروبه تأييدوزارت صنعت،معدن وتجارت ميرسد.
شرکت صادرت و واردات را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا بامسئولیت محدود به ثبت رساند. در ادامه، به توضیحاتی درمورد شرکت سهامی خاص،شرکت مسئولیت محدود،وشرایط ثبت شرکت سهامی خاص ،ثبت شرکت با مسئولیت محدود،کارت بازرگانی وهم  چنین  چگونگی صدور آن میپردازیم.
شرکت سهامی خاص:•
شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی (ولو اینکه موضوع عملیات آن،‌ امور بازرگانی نباشد) که تمام سرمایه‌ی آن منحصراً توسط مؤسسین،تأمین‌گردیده و سرمایه‌ی آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، ‌محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. تعداد سهام‌داران نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان ‌شرکت سهامی خاص‌ باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت، به طور روشن و خوانا قید شود.
•شرایط ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص:
1-حداقل 3 نفر عضو+ 2 نفر بازرس
2-حداقل 35 درصد سرمایه نقداَ پرداخت شود.
3-حداقل سن مدیر عامل شرکت باید 23 سال باشد.

•مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص عبارتند از:
1-کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه(
2-مضای اقرارنامه
3-اصل گواهی عدم سوپیشینه
4-اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
5(تنظیم وکالتنامه بنام وکیل،چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود.)

شرکت با مسئولیت محدود:•
شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد؛ فقط به میزان سرمایه‌ی خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است.در نام شرکت باید عبارت ‹‹‌با مسئولیت محدود›› ‌قید شود.
•شرایط ثبت شرکت بازرگانی بامسئولیت محدود به شرح ذیل می باشد:
1-وجود حداقل 2 نفر عضو
2-تعهد با پرداخت کل سرمایه
3-حداقل سن مدیر عامل شرکت باید 23 سال باشد.
مدارک ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود عبارتند از:
-کپی مدارک شناسایی(کپی شناسنامه و کارت ملی(
-اصل گواهی عدم سوء پیشینه
-امضای اقرارنامه
-مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
•کارت بازرگانی:
مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر و به تایید وزارت بازرگانی می رسد.(لازم به توضیح است شرکت های تعاونی مرزنشین ، ملوانان ، پیله وران و کارگران ایرانی مقیم خارج از کشور دارای کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی  – مجاز-  ازداشتنکارتبازرگانیمعاف می باشند.)
کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده آن به موجل ماده 2قانون صادرات وواردات مصوب 2/4/1372مجلس شورای اسلامی اجازه داده میشود به امر واردات وصادرات بپردازد کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی صنایع و معادن صادر و به تأیید وزارت بازرگانی(اداره کل بازرگانی استان)میرسد. اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور به مدت یکسال است ،کار تمدید سالانه این کارت برای سال های بعد با ارائه مدارک لازم صورت می پذیرد لذا یک سند دائمی محسوب می شود شایان ذکر است که برای صادرکنندگان مبتدی کارت بازرگانی موقت که اعتبار آ ن تا6 ماه می تواند باشد صادر میگردد

•چگونگی صدور کارت بازرگانی:

کارت بازرگانی توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان‌ها به نام متقاضیانی‌که واجد شرایط زیر باشند برای مدت یک تا پنج سال حسب درخواست متقاضی صادر می‌گردد ‌که در صورت تأیید، توسط وزارت بازرگانی معتبر خواهد بود.
*تبصره –کلیه شرکت‌های تعاونی‌کارت‌بازرگانی خودراصرفاً ازاتاقهای تعاون جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌نمایند.

•اشخاص حقیقی ایرانی:

1-داشتن حداقل سن ۲۱ سال تمام.

2-داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان.

۳ – داشتن سه سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی به تأیید دو نفر از دارندگان کارت ‌بازرگانی یاارایه مدرک دانشگاهی یاداشتن مجوزتولیدازیکی از وزارتخانه‌های تولیدی.

4-داشتن محل کسب متناسب با رشته فعالیت، اعم از ملکی یا استیجاری.

۵- داشتن دفا‌تر قانونی و ارایه اظهارنامه ثبتی.

۶ – داشتن حساب جاری در یکی از شعب بانک‌های داخلی.

۷- عدم اشتغال تمام وقت و همچنین رابطه استخدامی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و قوای سه گانه.

۸- عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب.

۹ – نداشتن محکومیت مؤثر کیفری.

•اشخاص حقیقی غیر ایرانی:

1- داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی باستثنای برگ پایان خدمت وظیفه یا برگ معافیت.

۲ – داشتن پروانه کار و اقامت معتبر.
3-موضوع صادرات و واردات، می بایست در اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت به طور واضح قید گردد.
•مدارک لازم جهت ثبت شرکت واردات و صادرات:
1-کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره،بازرسین و تمامی سهامداران چنانچه مدیر عامل خارج از اعضای هیات مدیره باشد.
2-کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن( در صورت وجود تغییر)
3-تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت و واردات و صادرات امضا شده باشد.(2 نسخه)
4-تکمیل تقاضانامه شرکت چند منظوره که ذیل آن توسط سهامداران شرکت واردات و صادرات امضا شده باشد.(2 نسخه)
5-صورتجلسه مجمع عمومی هیات مدیره و موسسین که توسط مدیران منتخب مجمع،سهامداران و بازرسین امضا شده باشد.
6-شرکتنامه شرکت واردات و صادرات و تکمیل آن( 2 نسخه)
7-اساسنامه شرکت چند منظوره ممهور به مهر شرکت و امضاء تمامی سهامداران(2 نسخه)
8-ارائه ی گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیات مدیره
9-ارائه معرفی نامه نمایندگان،
در صورتی که سهامداران و اعضاء هیات مدیره شرکت واردات و صادرات از بین اشخاص حقوقی انتخاب شده باشند:
_اخذ مجوز در صورت تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها
_تایید هیات مدیره مبنی بر اینکه شرکت چند منظوره غیر دولتی می باشد.
_محاسبه هزینه های ثبت توسط قسمت حسابداری اداره ثبت شرکت ها و پرداخت هزینه ها
_ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری چنانچه قسمتی از سرمایه شرکت غیر نقدی باشد به این صورت که به شکل اموال منقول و غیر منقول باشد و اگر اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت قرار گرفته باشد،ارائه مستندات مربوطه ضرورت دارد.
همان طور که گذشت، بعد از ثبت شرکت می بایست نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام نمایید.
با توجه به آنچه گفته شد :
جهت ثبت شرکت صادرات وواردات ابتدا باید نفراتی که تجربه کافی در مورد این موضوع دارند را پیدا کرد ه واینکه چه کسی  به عنوان مدیر عامل و نایب ریس منشی …  است را تعیین نموده و سپس شرکت را به ثبت برسانیم. پس از ثبت شرکت، می بایست اقدام به دریافت کارت بازرگانی ( که توسط اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران صادر و به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت می رسد ) نماییم.
شایان ذکر است جهت انتخاب نام شرکت می بایست عملکرد شرکت و نوع فعالیت شرکت را در نظر داشته باشیم.
کلیه امور ثبتی و اداری خود را با اطمینان خاطر، به متخصصان متعهد و کاردان ثبت شرکت نیک بسپارید.
“آنچه در تخصص ماست جلب رضایت کامل متقاضیان با ارائه مناسب ترین خدمات است”