خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از محدوده جغرافیایی مشخص در مرزها و یا در داخل کشور که جهت پشتیبانی از تولید و تامین کالا برای مصارف داخلی کشور، بدون محدودیت زمانی برای نگهداری از محصولات در انبار بنادر با رعایت مقررات صادرات و واردات، مراحل ثبت سفارش و تولیدکنندگان خارجی و مقررات ارزی را تحت شرایطی طی کرده و توسط فروشندگان یا شرکای ایرانی وارد کشور و یا به خارج از مرزها صادر می شوند.

به موجب قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384/9/5 و آیین نامه اجرایی آن از جمله اهداف کلی منطقه می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
–  جذب سرمایه های خارجی و داخلی
–  کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهان
–  ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی
–  ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در کشور
–  فراهم نمودن زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات

  • شباهت ها و تفاوت های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی

الف : شباهت ها
هر دو منطقه با هدف کمک به مهار تورم و محرومیت زدایی، جذب نقدینگی سرگردان داخلی، کسب درآمد ارزی ، افزایش صادرات، توسعه و رشد صنعت و اشتغال، جذب سرمایه های خارجی ، دستیابی به فناوری پیشرفته و ایجاد فرصت های شغلی جدید تاسیس شده اند.
ب: تفاوت ها
– 7 منطقه آزاد تجاری در ایران وجود دارد. در حالی که تعداد مناطق ویژه اقتصادی بیش از 26 می باشد.
– خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است ، اما در مناطق آزاد تجاری ، خرده فروشی هم برای اتباع خارجی و هم اتباع داخلی امکان پذیر است .
– در رابطه با اشتغال و همچنین بیمه های اجتماعی برای فعالیت افراد خارجی در مناطق آزاد ، تسهیلات خاصی در نظر گرفته شده است ، اما در مناطق ویژه اقتصادی قوانین یاد شده به صورت ثابت ، از قانون کار اتباع خارجی در داخل کشور تبعیت می کند.
– در ایران معافیت مالیاتی کامل به مدت 15 سال در مناطق آزاد وجود دارد ، اما در مناطق ویژه اقتصادی صرفاَ تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور ارائه می شود ، یعنی مناطق ویژه برخلاف مناطق آزاد از معافیت کامل برخوردار نیستند.
– در مناطق آزاد برای عوارض گمرکی و صادرات و همچنین واردات کالا نیز بخشودگی کامل سهم دولت در نظر گرفته شده که در رابطه با مناطق ویژه اقتصادی 100% نیست و با توجه به موضوع فعالیت تخصصی منطقه متفاوت است.
– مقررات روادید برای اتباع خارجی در مناطق ویژه بر اساس ضوابط داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می شود.
در مجموع ، مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد گسترده تر از سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی است.
مهم ترین مزایای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی :
– صدور مجوز ساخت و پایان کار بصورت رایگان
–  ورود ماشین آلات خط تولید و ابراز و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی
–  تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه
– عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه
– معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات
شایان ذکر است، ثبت شرکت ها و یا شعب نمایندگی شرکت هایی که قصد فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی را دارند صرفنظر از میزان مشارکت سهام داخلی و یا خارجی آن ها و نیز ثبت مالکیت های مادی و معنوی در منطقه بر اساس درخواست سازمان منطقه بر عهده اداره ثبت اسناد و املاک مربوط و طبق ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب نامه شماره 21453 / ت 15011 ک مورخ 30 / 2 / 1374 و اصلاحات بعدی آن می باشد.
مسئولیت اداره منطقه، برعهده سازمان منطقه می باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت نیک ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.