خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم تا در مورد ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها ، انواع شرکت ها ، تفاوت های ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها و قوانین ثبت شرکت ها بپردازیم .

شرکت ها بنابر ماده 571 قانون مدنی عبارتند از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحوه اشاعه و به طور کلی ثبت شرکت با گرد هم آمدن چندین نفر جهت انجام موضوع فعالیت شرکت صورت می گیرد .
به عبارتی دیگر می توان گفت ثبت شرکت ، قراردادی بین اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد که در چهارچوب قوانین و مقررات می باشد .

تشکیل و ثبت شرکت در حالتی صورت می گیرد که سهامداران یا شرکاء آورده خود را در اختیار شخصیت حقوقی بگذارند تا در پیشبرد موضوع شرکت به هدف اصلی شان دست یابند .
پس از ثبت شرکت ، سود و زیان حاصل از فعالیت های شرکت با توجه به قوانین و نوع شرکت ثبت شده تقسیم می گردد .

برای آن که فعالیت های این دسته از افراد جنبه قانونی پیدا کند و بتوانند از حقوق و مزایای در نظر گرفته شده برای فعالیت و امور مربوطه بهره مند شود همانطور که گفته شد حتما باید شرکت به ثبت برسد .
در صورتی که فعالیت تجاری صورت بگیرد و شرکت ثبت نشده باشد ، مراجع ذی صلاح می توانند انجام فعالیت مربوطه را از شخص سلب نمایند .

ثبت شرکت الزامی است و برای آن که فعالیت های تجارتی خود را به صورت قانونی به انجام برسانید باید از طریق اداره ثبت شرکت ها در تهران یا حوزه مربوطه اقدام به ثبت آن نمایید .
بر خلاف گذشته تمامی امور مربوط به شرکت ها من جمله ثبت و تغییرات در سامانه الکترونیکی ثبت شرکت ها انجام می شود و در طی انجام این مراحل باید از مراجعه حضوری به مرجع ثبتی خودداری نمایید .

ثبت شرکت در تهران

انواع ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها

ثبت شرکت ها بنابر ماده 20 قانون تجارت در 7 نوع صورت می پذیرند که عبارتند از شرکت های سهامی ( خاص و عام ) ، شرکت مسئولیت محدود ، تضامنی ، نسبی ، مختلط سهامی ، مختلط غیر سهامی و تعاونی ( تولید ، توزیع یا اعتبار ) که در این قسمت قصد داریم بیشتر به آن ها بپردازیم .

شرکت های سهامی

که به دو بخش سهامی عام و سهامی خاص تبدیل می گردد که به طور جداگانه توضیح خواهیم داد .
شرکت های سهامی نوعی از شرکت بازرگانی می باشد که سرمایه در این شرکت ها به سهام تقسیم شده است و مسئولیت شرکاء به میزان مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد .

تمامی سرمایه در شرکت های سهامی خاص توسط مؤسسین تأمین می شود ولی در شرکت های سهامی عام بخشی از سرمایه شرکت که به سهم منقسم شد ، از طریق پذیره نویسی ( تأمین سرمایه شرکت با فروش بخشی از سرمایه به اشخاص ثالث ) تأمین می گردد .

حداقل تعداد اعضاء نیز در شرکت های سهامی 5 نفر می باشد که حداقل سه نفر باید سهام داشته باشند .

حداقل سرمایه در شرکت های سهامی خاص یک میلیون ریال و سهامی عام پنج میلیون ریال می باشد .
چنانچه در سهامی خاص باید 35 درصد سهام در حساب بانک به اسم شرکت بلوکه باشد که پس از آن می توان آن را آزاد نمود .
یک نکته اساسی دیگر شرکت های سهامی خاص در مقابل شرکت های مسئولیت محدود آن است که از اعتبار بیشتری بر خوردار هستند .

شرایط ثبت شرکت

شرکت با مسئولیت محدود

نوعی از شرکت های تجاری که بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجارتی صورت می گیرد و بر خلاف شرکت های سهامی که سرمایه آن ها به سهم تقسیم شده است ، هر یک از شرکاء تا میزان آورده شان مسئول هستند و برای تشکیل این شرکت ها حداقل دو نفر نیاز است .

که البته شرکت های مسئولیت محدود تک مدیرعاملی نیز وجود دارد .
در نظر داشته باشید شرکت مسئولیت محدود صرفا تجاری است لیکن شرکت های سهامی برای امور تجاری یا غیر تجاری می باشند .

شرکت تضامنی

بنابر ماده 116 قانون تجارت شرکت های تضامنی بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و در صورتی که شرکت از اعتبار مالی کافی برای پرداخت تعهدات و دیون برخوردار نباشد ، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام و کمال دیون و تعهدات شرکت خواهند بود.

لازم به ذکر است بسیاری بدون آگاهی ، شرکت هایی من جمله مسئولیت محدود ثبت می نمایند اما بدون آن که بدانند از نام یکی از شرکاء را در نام شرکت بکار می گیرند که در این صورت شخص مذکور حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت .

شرکت نسبی

این نوع از شرکت که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و در این نوع از شرکت نیز مسئولیت شرکاء به میزان سهمی است که در شرکت دارند .
در واقع شرکت نسبی را می توان همان شرکت تضامنی در نظر گرفت اما با این تفاوت که در شرکت تضامنی در صورتی که شرکت نتواند دیون و تعهدات را پرداخت کند به میزان آورده و سهمش مسئول پرداخت خواهد بود .

شرکت مختلط سهامی

به موجب ماده 163 قانون تجارت شرکتی است که شرکاء آن ترکیبی از دو نوع شرکت است چنانچه در مختلط سهامی بخشی از شرکاء شرکت تضامنی و دو یا چند نفر نیز شرکاء شرکت سهامی هستند .

به این معنا که شرکاء سهامی به میزان آورده شان به پرداختی ها و تعهدات و دیون شرکت متعهد خواهند بود اما شرکاء تضامنی در صورتی که شرکت نتواند دیون را پرداخت کند باید تمامی آن را بپردازند .
بنابر ماده 141 اگر شرکت برای انجام امور تجارتی بین یک یا چند شریک در مسئولیت محدود و یک یا چند شریک تضامنی تشکیل گردد ، شرکت مختلط غیر سهامی می باشد .

انواع ثبت شرکت

شرکت تعاونی

نوع دیگر از شرکت های تجارتی ، شرکت تعاونی می باشد و می توان گفت مهم ترین عامل و وجه افتراق آن با سایر شرکت ها من جمله سهامی خاص ، مسئولیت محدود و … در هدف آن می باشد .
در شرکت های مذکور هدف سود دهی شرکت است چنانچه شرکت های تعاونی به هدف کمک به بهبود وضعیت اقتصادی ، رفاهی و احتیاجات شرکاء تشکیل می گردند .

تفاوت ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها

آمار ثبت شرکت در تهران بسیار بیشتر است چنانچه بسیاری نیز که در تهران شرکت ثبت نموده اند شعبه اصلی شرکت را در تهران و شعبات فرعی را در شهرستان ها به ثبت می رسانند .

به طور کلی ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها جدای از موقعیت ثبت ، تفاوتی در مراحل ثبت نداشته و کلیه دستور العمل ها و آیین نامه های اجرایی در این مورد یکسان و مراحل به صورت الکترونیک و از طریق سامانه ثبت شرکت ها به آدرس www.ssaa.ir  صورت می گیرد .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره ثبت شرکت در تهران و سایر شهرستانها

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از ثبت شرکت در تهران  و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.