خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

برای بررسی اطلاعات موجود درباره ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود ابتدا باید بدانیم که مفهوم حقوقی شرکت یعنی دو نفر یا بیشتر با هم شراکتی را شروع می‌کنند که تحت نام یک شخصیت حقوقی به فعالیت های اقتصادی بپردازند و منافع و ضرر های این فعالیت را بین خود طبق اصول و قوائد و توافقاتشان تقسیم کنند.

قوانین ثبت انحلال شرکت های تجاری

حتی زمانی که دو دوست یا اعضای یک خانواده با سرمایه خود یک مغازه راه اندازی می‌کنند و طبق قرار داد نوشته شده یا توافق لفظی مطابق با نظر خودشان یا طبق عرف به تقسیم منافع به دست آمده می‌پردازند، در واقع یک شرکت غیر رسمی را راه اندازی کرده اند.
چرا که به تمام شرایطی که برای ثبت شرکت وجود دارد عمل می‌کنند.

شرکت تجاری به مجموعه ایی می‌گویند که براساس قوانین مربوط به تجارت شکل گرفته باشد و فعالیت کند.
مسلما هدف از تشکیل شرکت های تجاری این است که از فعالیت های اقتصادی سودی به دست بیاید و طبق قرارداد شراکت و یا نوع شرکت ثبت شده بین شرکا تقسیم شود.
فعالیت های این نوع شرکت ها به صورت تخصصی در حوزه‌ی امور تجاری و بازرگانی محدود شده است.

شرکت های تجاری بنابر قوائد و ضوابطی که به آنها شکل داده است به هفت عنوان متفاوت تقسیم شده اند.
شرکت های سهامی عام و خاص، شرکت هایی با مسئولیت محدود، شرکت های تضامنی، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی، شرکت نسبی و شرکت های تعاونی تولید و مصرف جزو این دسته بندی هستند.

ثبت انحلال شرکت

ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود

شرکت های با مسئولیت محدود حداقل با دو شریک که به دنبال راه اندازی یک شرکت بازرگانی هستند قابل ثبت است.
حداقل سرمایه پیش بینی شده برای ثبت این نوع از شرکت های تجاری، صد هزار تومان است پس هر کسی که ایده یا نقشه ایی برای تجارت داشته باشد می‌تواند از طریق ثبت شرکت شروع به کار کند. مدت زمانی که اعضای هیئت مدیره مسئولیت شرکت را بر عهده دارند توسط شرکا و در اساس نامه شرکت قابل پیش بینی است و از نظر قانونی محدودیتی وجود ندارد.

میزان سرمایه اولیه ایی که هر کدام از طرفین قرارداد شراکت برای راه اندازی شرکت وارد کرده اند میزان مسئولیت و ضمانت را تعیین می‌کند.
ایشان در زمان ثبت انحلال شرکت باید بر اساس شراکت نامه رفتار کنند.

تصفیه شرکت متعاقب بحث انحلال یا ورشکستگی مطرح می شود و از آن جا که یک شرکت به محض اعلام ورشکستگی یا انحلال نمی تواند به امور مربوط به شرکت به فوریت خاتمه دهد و شناسایی و محاسبه بدهی و مطالبات و تعیین اولویت پرداخت و وصول مطالبات و انجام امور ناتمام مستلزم مطالعه، بررسی ، تدقیق و تدبیر امور مختلف است بر این اساس قانونگذار موضوع تصفیه را جهت تدبیر و تمشیت امور شرکت پس از اعلام انحلال و ورشکستگی تمهید و تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید :  انحلال و تصفیه شرکت با مسئولیت محدود

ثبت انحلال شرکت سهامی خاص

در میان شرکت های تجاری نام برده شده برای ثبت  شرکت های سهامی خاص باید در زمان ثبت انحلال شرکت حداقل تعداد سه عضو داشته باشد و میزان سرمایه اولیه صد هزار تومان باشد.
از این سه عضو به طور معمول دو نفر بازرس هستند و سمت های مدیر عامل و رئیس هیت مدیره و نائب رئیس هم نباید بدون متصدی باقی بماند.
اولویت و تمایل اکثر شرکت های عمرانی و دولتی برای انتخاب پیمانکار، شرکت های سهامی خاص است.

اعتبار مشخص شده برای اعضای هیات مدیره دو سال تقویمی و برای بازرسین یک سال مالیاتی است و بعد از گذشت این زمان باید مدت خدمتشان تمدید و یا با اعضای جدید تعویض شوند.

دلایل انحلال انحلال شرکت سهامی خاص

  1. وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیرممکن شده باشد.
  2. در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد؛ مگر اینکه مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد.
  3. در صورت ورشکستگی
  4. در هر موقع که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد.
  5. در صورت صدور حکم قطعی دادگاه ( ماده 199 )

مطالعه بیشتر : فرآیند ثبت انحلال شرکت سهامی خاص

ثبت انحلال شرکت با مسئولیت تضامنی

ویژگی اصلی شرکت های تضامنی این است که در این نوع از شرکت ها مسئولیت تضمین پرداخت بدهی های شرکت برعهده بخشی از سهام دار ها است.
ایشان که به عنوان سهام دار ضمانتی شناخته می‌شوند متعهدند که در صورت بروز ضرر مالی و ایجاد بدهی و همینطور در زمان ثبت انحلال شرکت از سرمایه خود قروض را ادا نمایند.

انحلال شرکت

در این میان شرکت هایی هستند که با نام شرکت مختلط غیر سهامی شناخته می‌شوند.
ثبت انحلال شرکت این شرکت ها از نظر قانونی تفاوتی با سایرین ندارد اما ساختارشان متفاوت است.
یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت های محدود شرکتی را ثبت می‌ نمایند که سهام آن قابل انتشار در بازار بورس و اوراق بهادار نیست.
اما در ساختار شرکت ها مختلط سهامی این امکان به شرکای با مسئولیت محدود داده شده است که سهام خود را در بازار بورس عرضه نمایند.

به موجب بند‌‌ ب ماد‌‌ه 136 قانون تجارت، انحلال شرکت تضامنی، با موافقت تمامی شرکا امکان‌پذیر است. بنابراین د‌‌ر صورتی که حتی یکی از شرکا مخالف باشد‌‌، انحلال صورت نخواهد‌‌ گرفت. با این حال اگر اساسنامه یا شرکت‌نامه، شرکا را از حق فسخ محروم نکرد‌‌ه باشد‌‌، هر یک از شرکا می‌‌‌تواند‌‌ د‌‌ر صورتی که انحلال به قصد‌‌ ضرر زد‌‌ن به شرکا یا اشخاص د‌‌یگر نباشد‌‌، انحلال شرکت را د‌‌رخواست کند‌‌.

بیشتر بخوانید : ثبت انحلال شرکت تضامنی

ثبت انحلال شرکت های نسبی

شرکت های که جهت انجام هر گونه امور تجاری با نام خاصی بین بیشتر از دو نفر شریک تشکیل می‌شود و ساختار آن به گونه ایی طراحی شده است که برای ثبت انحلال شرکت مسئولیت هریک از شرکاء به اندازه‌ی سرمایه‌ی که در اختیار شرکت قرار داده می‌باشد.

شرکت های تعاونی تولید و مصرف در میان انواع مختلف نام برده شده بیشتر شناخته شده اند.
شرکتی که بر اساس هفت هدفی که در بخش تعاون قانون تجارت ثبت شده است تحت نام تعاونی کار می‌کند.
طبق قانون برای ثبت شرکت تعاونی باید حداقل هفت ایرانی حضور داشته باشند.

ورود و خروج شرکا

در هر کدام از شرکت هایی که نام برده شد امکان دارد یکی یا چند شریک تمایل به قطع همکاری داشته باشند در این صورت باید طبق قانون تجارت بخش ثبت انحلال شرکت رضایت سایر شرکا را جلب نماید. برای این کار ابتدا باید نوع مبادله سرمایه بین شرکاء تعیین شود.
یا سهم الشرکه خروجی از محل دارایی های شرکت پرداخت شده باشد و یا سرمایه توسط شریک خروجی به شرکای جدید واگذار شود.

ورود شریک جدید به دو صورت امکان پذیر است یا از طریق افزایش سرمایه شرکت و یا جایگزین شدن شریک جدید با شرکای قدیمی.

مدارک مورد نیاز برای خروج شرکاء، مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت و کپی آگهی تأسیس و آگهی تغییرات در صورتی که تغییراتی صورت گرفته باشد است.

در شرکت های با مسئولیت محدود ورود و خروج شریک به دو صورت امکان پذیر است یکی ورود و خروج از طریق نقل و انتقال سهم الشرکه و در این مورد باید نسبت به تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه اقدام نمود و با مراجعه به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی نسبت به دریافت صلح نامه اقدام نمود.

انحلال شرکت

و دیگری ورود و خروج شریک از طریق صورتجلسات افزایش و کاهش سرمایه که در ابتدا باید در صورتجلسه افزایش سرمایه، شخص جدید را جزء شرکاء کرده سپس در صورتجلسه سرمایه نسبت به خروج شریک اقدام نمود.

طبق آنچه گفته شد پیروی از قوانین و آین‌نامه ها برای ثبت انحلال شرکت می‌تواند از بروز اختلافات مالی و قضایی جلوگیری کند و فرآیند اضافه شدن و یا انصراف شرکای حقیقی و حقوقی را بسیار آسان تر نماید. در این زمینه باید از قوانین تجارت و تمام بندها و تبصره های موجود در آن اطلاع داشت.

مشاوره ثبت انحلال شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد ثبت انحلال شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری و ثبت تغییرات شرکت دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.

سامانه ثبت شرکت نیک
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.