خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

گاهی شرکت به علت توسعه فعالیت های خود، نیاز به افزایش امکانات مالی دارد، برای این منظور گاهی از اشخاص ثالث وام می گیرد، و بر بدهی های خود می افزاید. گاهی از امکانات صاحبان سهام ، مثل اندوخته های شرکت ، سود تقسیم نشده ، مبالغ حاصل از اضافه ارزش سهام جدید که متعلق حق شرکاست، استفاده می کند. فرض اول تصمیم شرکت به افزایش سرمایه از طریق مراجعه به عموم است ( برون گروهی ) و فرض دوم تصمیم شرکت به استفاده از امکانات مالی شرکای شرکت برای افزایش سرمایه است. ( درون گروهی ) .
تغییر در سرمایه شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است. مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیات مدیره اجازه دهد، ظرف مدت معینی که از پنج سال تجاوز نکند، سرمایه شرکت را تا میزان معینی به یکی از طرقی که در قانون معین شده است، افزایش دهد. در ذیل به بررسی این طرق می پردازیم. لازم به توضیح است شما عزیزان در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در این باره می توانید با همکاران متعهد ما در ثبت شرکت نیک تماس حاصل فرمایید.

  • نخست : افزایش سرمایه با مراجعه به عموم ( صدور سهام جدید )

منظور از عموم اعم است از خود شرکا، طلبکاران و اشخاص ثالث که سهامدار جدید شرکت می شوند. در شرکت سهامی عام ، افزایش سرمایه فقط به صورت نقدی امکان پذیر است. افزایش سرمایه مشروط بر این است که تمام سرمایه قبلی شرکت تادیه شده باشد والا افزایش سرمایه ممکن نخواهد بود. در افزایش سرمایه به این طریق ابتدا باید پذیره نویسی سهام جدید به موجب ورقه تعهد خرید سهام که شامل نکات ذیل است به عمل آید :
نام و موضوع شرکت ، مرکز اصلی و شماره ثبت شرکت ، سرمایه شرکت قبل از افزایش، مبلغی که سرمایه افزایش یافته است ، شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی سهام جدید و مرجع صدور آن ، تعداد و نوع سهامی که مورد تعهد قرار می گیرد و مبلغ اسمی آن ، نام بانک و شماره حسابی که بهاء سهام در آن بانک پرداخت می شود ، هویت و نشانی کامل هر یک از پذیره نویسان ، پس از تعیین مدت پذیره نویسی و یا تمدید مهلت و انقضا آن ، هیات مدیره باید حداکثر تا یک ماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی و تعداد سهام هر یک از آن ها را تعیین و اعلام نماید. مراتب را جهت ثبت آگهی به مرجع ثبت شرکت ها اطلاع دهد.

  • دوم : افزایش سرمایه با استفاده از امکانات مالی شرکای شرکت ( بدون مراجعه به عموم )

افزایش سرمایه در این روش یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود است و یا از طریق انتقال بعضی از طلب های شرکا به سرمایه شرکت صورت می پذیرد. در روش اول اگر بر فرض شرکتی دارای دو هزار سهم هزار ریالی باشد، و بخواهد سرمایه اش را دو برابر کند، مجمع عمومی فوق العاده ضمن تصویب این روش، مقرر می کند که از این پس مبلغ اسمی هر سهم دو هزار ریال خواهد بود و از صاحبان سرمایه می خواهد به نسبت سهام خود مبلغ اضافی را پرداخت کنند. اما در روش دوم با تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت به عوض مطالبات شرکا ( سود تقسیم نشده، اندوخته و یا عواید حاصل از اضافه ارزش سهام جدید ) به آنان سهم جدید می دهد.

  • اظهارنامه ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

1-نام شرکت……………………………………….
2-مجمع عمومی فوق العاده مورخ………………..و هیات مدیره مورخ……………….
3-مبلغ سرمایه قبل از افزایش:…………………………………………………………
3-مبلغ سرمایه پس از افزایش و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک:
……………………………………………………………………………………….
4-تعداد سهام با نام – بی نام و مبلغ اسمی سهام و در صورتیکه ممتاز مورد نظر می باشد ذکر خصوصیات امتیازات:
………………………………………………………………………………………………………………………
5-نام و نام خانوادگی سهامداران                  تعداد سهام                   نوع سهام هر یک پس از افزایش سرمایه:
5.1………………………………………………………………………………………………………………..
5.2………………………………………………………………………………………………………………..
5.3………………………………………………………………………………………………………………..
5.4………………………………………………………………………………………………………………..
5.5……………………………………………………………………………………………………………….
5.6……………………………………………………………………………………………………………….
5.7……………………………………………………………………………………………………………….
5.8……………………………………………………………………………………………………………….
5.9……………………………………………………………………………………………………………….
5.10……………………………………………………………………………………………………………..
6-نام و نام خانوادگی کلیه اعضای هیات مدیره                                 امضاء:

  • مدارک ثبت افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص ( از طریق صدور سهام جدید)

جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص (از طریق صدور سهام جدید) می بایست اظهارنامه به امضای کلیه اعضاء هیئت مدیره رسیده و به انضمام مدارک مشروحه زیر به مرجع ثبت شرکت ها تقدیم گردد:
1. صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که افزایش سرمایه را تصویب نموده یا اجازه آن را به هیات مدیره داده و در صورت اخیر صورتجلسه هیات مدیره که افزایش سرمایه را مورد تصویب قرار داده است.
2. یک نسخه از روزنامه که آگهی مربوط به افزایش سرمایه (آگهی موضوع ماده 169 ل.ا.ق.ت) در آن انتشار یافته است.
3. اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید در صورتیکه سهام جدید امتیازاتی داشته باشد،شرح امتیازات و موجبات آن باید در اظهارنامه قید شود.
4. در صورتیکه قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیر نقدی باشد،سرمایه غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری تقویم و با صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که با حضور صاحبان سهام شرکت و پذیره نویسان سهام جدید تشکیل و اتخاذ تصمیم شده است تحویل می گردد.
در این خصوص رعایت مقررات مواد 77 لغایت 81 ل.ا.ق.ت الزامی است (ماده 183 ل.ا.ق.ت) در صورتیکه صاحبان آورده غیر نقد برای خود مزایای خاصی مطالبه کرده باشند از حق رای هنگام رسیدگی مجمع عمومی فوق العاده محروم خواهند بود و نیز از حیث حد نصاب جزء سرمایه شرکت محسوب نخواهند شد.مجمع مزبور نمی تواند آورده غیر نقدی را بیش از آنچه که کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی کرده است قبول نماید.
ثبت شرکت نیک
”  ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبتی “