خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد اختیارات بازرسان شرکت ، تکالیف بازرسان شرکت ، آثار گزارش بازرسین و موارد مربوطه توضیح دهیم ، چنانچه پیش از ثبت تغییرات شرکت با تصمیم انتخاب بازرسین این مقاله را مطالعه کنید .
بازرس شرکت کسی است که بسته به مورد ، مجامع عمومی مؤسس و عادی صاحبان سهام ، او را برای نظارت در کارهای شرکت و امور مالی و محاسباتی آن ، با هدف حفظ حقوق سهامداران براساس قوانین تجاری و مالی و اساسنامه شرکت و تهیه و تقدیم گزارش صحت و درستی و یا نادرستی اعمال مدیران به مجمع عمومی عادی تعیین می نمایند .

اختیارات بازرسان شرکت

اختیارات بازرسان شرکت

به موجب ماده 149 لایحه ، موارد ذیل در اختیارات بازرسان شرکت است که می توانند به صلاحدید خود آن ها را انجام بدهد :

  1. انجام هر گونه رسیدگی و بازرسی لازم
  2. مطالبه اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت
  3. استفاده از کارشناسان و در صورت معرفی کارشناس توسط بازرس ، در موضوعی که به کارشناس محول شده ، کارشناس همانند بازرس اختیار دارد.
    استفاده از کارشناسی به شرط معرفی قبلی به شرکت امکان پذیر است .
    به موجب ماده 260 لایحه ، برای رئیس و اعضای هیئت مدیره که عمداً مانع یا مخل انجام وظایف بازرس شوند یا مدارک مورد نیاز را به آن ها تحویل ندهند ، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است .

تکالیف و اختیارات بازرسان شرکت

تکالیف بازرسان شرکت

  1. در خصوص صحت یا نادرستی صورت دارایی ، ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت حساب دوره عملکرد که مدیران برای تسلیم به مجمع گزارش تهیه می کنند اظهار نظر بنمایند . ( ماده 148 لایحه )
  2. درباره صحت مطالب و اطلاعاتی که مدیران در اختیار مجامع می گذارند ، اظهار نظر کنند . ( ماده 148 لایحه ) اطمینان حاصل کند که حقوق صاحبان سهام بر طبق قانون و اساسنامه رعایت شده است . ( ماده 148 لایحه )
  3. گزارش به مجمع عمومی عادی در خصوص تخلف از مقررات قانونی و اساسنامه در خصوص سهام وثیقه ( ماده 117 لایحه )
  4. اگر هیئت مدیره در موعد مقرر سالانه مجمع عمومی عادی را دعوت نکند ، بازرسان راساً مکلف به دعوت می باشند . ( ماده 91 لایحه )
  5. دعوت از مجمع عمومی عادی برای تکمیل اعضای هیئت مدیره پس از عدم دعوت توسط هیئت مدیره و تقاضای ذی نفع از بازرس . ( ماده 113 لایحه )
  6. مجمع عمومی عادی برای تصمیم راجع به بطلان معامله تحت نظارت به دعوت هیئت مدیره یا بازرس تشکیل می شود . ( ماده 131 لایحه )
  7. گزارش بازرس در خصوص افزایش و کاهش سرمایه و سلب حق تقدم ( مواد 161 ، 167 ، 191 لایحه )
  8. گزارش بازرسان در خصوص معامله تحت نظارت

گزارش بازرس و آثار آن

بازرسان تمامی اعمالی که مورد بحث قرار گرفت را انجام می دهند تا نهایتاً بتوانند به مجمع عمومی عادی گزارش بدهند که این گزارش باید جامع بوده و حاکی از وضعیت شرکت باشد و در این صورت صاحبان سهام حق دارند از مفاد گزارش بازرس یا بازرسان آگاه شوند و به همین علت گزارش بازرسان باید حداقل 10 روز پیش از انعقاد مجمع برای صاحبان سهام در شرکت حاضر باشد .
طبق ماده 150 لایحه ، در صورت وجود چند بازرس امکان انجام وظیفه به صورت مستقل وجود دارد اما کلیه آن ها باید یک گزارش بدهند و امکان گزارش مستقل وجود ندارد .

اگر بازرسان در تهیه گزارش با یکدیگر اختلاف داشته باشند باید موارد اختلاف با ذکر دلیل در گزارش قید شود و در گزارش های خود اطلاعات خلاف حقیقت بدهد و یا اینگونه اطلاعات را تصدیق کند ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره اختیارات بازرسان شرکت

شما میتوانید جهت آگاهی بیشتر در مورد تکالیف و اختیارات بازرسان شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .