خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک
  • توقیف سهام در شرکت سهامی

در خصوص توقیف سهام شرکت به نکات ذیل توجه داشته باشید :
1- سهام شرکت مالیت دارد، از این رو در قبال دیون سهام دار به سایرین، قابل توقیف است.
2- سهام سهام داران در قبال دیون شرکت قابل توقیف نیست، چرا که شرکت صاحب آن سهم نیست بلکه سهام داران صاحبان اند.
3- توقیف سهام بانام، با ممنوع نمودن ثبت نقل و انتقالات آن در دفتر ثبت سهام شرکت صورت می گیرد.
4- برای توقیف سهام بی نام به دلیل آنکه نقل و انتقالات آن در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت نمی شود، توقیف باید از طریق توقیف فیزیکی برگه سهم صورت گیرد.
سوال: با توجه به آنکه در شرکت سهامی خاص بنا بر مفهوم مخالف ماده 41 ل. ا. ق. ت، نقل و انتقال سهام بانام ممکن است منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی گردد، آیا می توان سهام بانام سهام داران آن شرکت را بابت دیونشان توقیف نمود ؟
جواب: در این خصوص اختلاف نظر است. نظر اقوی آن است که توقیف سهام در این شرکت ها مجاز است اما در صورتیکه توقیف منتهی به مزایده و فروش سهام گردد، نقل و انتقال آن باید با لحاظ مقررات اساسنامه به عمل آید. یعنی اگر در اساسنامه شرکت نقل و انتقال سهام منوط به موافقت مدیران یا مجمع عمومی شده باشد، پس از توقیف سهام برای آتکه سهام مزبور به شخصی که در مزایده به عنوان خریدار برنده شده است منتقل گردد نیاز به تصویب اکثریت مزبور می باشد. همچنین اگر شخصی در مرایده برنده نشود، و سهام به خود محکوم له ( شخصی که از سهام دار طلبکار است ) تملیک گردد، باز هم نیاز به تصویب اکثریت مقرر شده در اساسنامه می باشد. اما اگر در اساسنامه شرکت سهامی خاص چنین امری پیش بینی نشده باشد، سهام به نفع طلبکار توقیف شده و با حکم دادگاه به او منتقل می گردد.

  • توثیق سهام شرکاء در شرکت سهامی

ممکن است این سوال مطرح شود که آیا سهام سهام داران شرکت سهامی می تواند در قالب عقد رهن به وثیقه گذارده شود ؟ با توجه به آنکه رهن ، عقدی عینی است و صحت آن منوط به تسلیم موضوع معامله است ، قبض و اقباض سهام به چه نحو به عمل خواهد آمد ؟ در این خصوص نکات ذیل قابل توجه است :
از آن جا که سهام دارای مالیت است از همین رو می تواند در قالب عقد رهن به وثیقه گذارده شود.
سهام دار می تواند سهام مزبور را بابت دیون خود به رهن گذارد یا آنکه آن را بابت دیون دیگران به رهن گذارد. به این حالت رهن مستعار گوییم.
اگر سهام شرکت بی نام باشد، قبض آن با تسلیم برگه سهم به مرتهن به عمل می آید.
اگر سهام بانام باشد، از آن جا که معیار تشخیص قبض عرفی است ، قبض آن با درج مراتب توثیق سهام  در دفتر ثبت سهام شرکت به عمل می آید.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.