خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت ثبت شده از جهات مختلف می تواند دچار تغییرات شود. منظور از تغییرات و تصمیمات شرکت ها ، تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق  العاده یا در جلسات هیات مدیره بنا به ضرورت هایی صورت می گیرد. لذا کلیه تغییرات و تصمیمات شرکت ها طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیات مدیره انجام می گیرد.
تغییرات شرکت را می توان به دسته های  ذیل تقسیم نمود :
تغییر نام شرکا ،  تغییر موضوع شرکت ،  تغییر آدرس شرکت ، انحلال شرکت ،  افزایش یا کاهش سرمایه شرکت  ،  ورود یا خروج شریک یا شرکا ،  تغییر دارندگان حق امضا که حتی می توان حق امضا را به تمامی شرکا و یا حتی به یک تفر داد ، تبدیل سهام شرکت به بانام و بی نام ،  نقل و انتقال سهام که فقط در شرکت های سهامی خاص انجام می شود ،  تغییر حق امضا ، تغییر مواد اساسنامه شرکت ، تصویب تراز سود و زیان ، تغییر سمت هیات مدیره ،  انتخاب یا تمدید اعضاء هیات مدیره ،  انتخاب یا تمدید بازرسین ، تعیین و تصویب بیلان مالی ، تصویب تراز سود و زیان
در ذیل به بررسی صلاحیت هر یک از مجامع عمومی و هیات مدیره می پردازیم. لازم به ذکر است شما عزیزان در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در رابطه با ثبت تغییرات شرکت ، می توانید با مشاورین ما در ثبت شرکت نیک در ارتباط باشید.

  • صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده

قانونگذار در ماده 83 لایحه قانونی 1347 مقرر کرده است : هرگونه تغییر در مواد اساسنامه یا در سرمایه شرکت یا انحلال شرکت قبل از موعد منحصراَ در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.
لذا چنانچه لازم باشد موضوع شرکت تغییر پیدا کند یا موضوعات کوچک پیش بینی شده در اساسنامه تغییر یابد ( مانند تغییر نشانی شرکت ) ، در هر دو صورت دخالت مجمع عمومی فوق العاده ضروری است. البته ، در صورتی که در اساسنامه پیش بینی نشده باشد که هیات مدیره می تواند چنین تغییری در اساسنامه بدهد.
با این حال ، مجمع عمومی فوق العاده و به طریق اولی مجمع عمومی عادی، نمی تواند در مورد بعضی از امور مندرج در اساسنامه تصمیم گیری کند، از جمله :
1. به موجب ماده 94 لایحه قانونی 1347 : هیچ مجمع عمومی ای نمی تواند تابعیت شرکت را تغییر بدهد و یا هیچ اکثریتی نمی تواند بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید. مثل اینکه تصمیم بگیرد صاحبان سهام باید آورده های جدید به شراکت بیاورند ، یا شرکت باید به شرکت تضامنی تبدیل شود ، چه این امر متضمن افزایش تعهدات شرکاست. در این موارد باید مقررات عام حقوق مدنی ، یعنی توافق کلیه صاحبان سهام رعایت شود.
2. مجمع عمومی فوق العاده نمی تواند به حقوق فردی شناخته شده برای صاحبان سهام خدشه وارد کند ، مانند تصمیم به اخراج یکی از صاحبان سهم ، محروم کردن او از رای دادن ، محروم کردن او از انتقال سهام به طور مطلق، و محروم کردن او از اقامه دعوی علیه شرکت.
3. مجمع عمومی فوق العاده نمی تواند تصمیماتی اتخاذ کند که در صلاحیت مجمع عمومی عادی یا نهادهای دیگر شرکت است ؛ مانند انتخاب رئیس هیات مدیره که در صلاحیت هیات مدیره است یا انتخاب مدیر که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است.

  • اختیارت مجمع عمومی عادی

وظایف مجمع عمومی عادی به قرار ذیل است:
1- تعیین خط مشی شرکت و رسیدگی و اتخاذ تصمیم راجع به کلیه امور شرکت (غیر از آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی موسس یا فوق العاده است).
2- رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت و صورتحساب دوره عملکرد و سالانه شرکت.رسیدگی مزبور پس از استماع گزارش مدیران و بازرس یا بازرسان خواهد بود.
3- انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان
4- تصویب ترازنامه و دستور تقسیم سود بین صاحبان سهام
5- تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها و اطلاعیه های شرکت تا مجمع عمومی عادی سال بعد در آن انتشار خواهد یافت.

  • صلاحیت هیات مدیره

تصمیمات مدیران در مورد اداره شرکت باید به صورت دسته جمعی اتخاذ شود . به همین علت باید جلسه ای برای تصمیم گیری تشکیل شود و این کار مستلزم دعوت مدیران است.
اختیارات خاص هیات مدیره :
قانونگذار در لایحه قانونی 1347، به طور صریح اختیارات خاصی را به هیات مدیره اعطا کرده است که می توان آن ها را در سه دسته بزرگ قرار داد :
1. انتصاب اشخاص به بعضی سمت های شرکت و تعیین اختیارات آنان
هیات مدیره می تواند رئیس و نایب رئیس هیات مدیره را نصب یا عزل کند. ( ماده 119 ) . انتخاب یا عزل مدیر عامل شرکت نیز بر عهده هیات مدیره است که می توان در صورت انتخاب مدیر عامل ، حدود اختیارات او را تعیین کند. ( ماده 124 و تبصره آن )
2. انتخاب تصمیمات لازم برای اداره صحیح شرکت
دعوت مجامع عمومی به مناسب های مختلف در اختیار هیات مدیره است. ( مواد 91 ، 138 و 141 ) . تنظیم حساب های شرکت و تقدیم آن به بازرسان و مجمع عمومی عادی نیز از اختیارات هیات مدیره است. ( مواد 137 ، 233 و 242 ) . هیات مدیره باید گزارش ها و پیشنهادهای خاص خود را در مورد بعضی از تصمیمات مهم راجع به حیات شرکت به مجامع عمومی تسلیم کند : از جمله گزارش راجع به افزایش سرمایه شرکت و پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه آن ( تبصره ماده 167 و ماده 189 ) ، و گزارش سلب حق تقدم از سهامداران ، در فرض تصمیم شرکت به افزایش سرمایه ( تبصره ماده 167 ) . پیشنهاد انتشار اوراق قرضه ساده ( ماده 56 ) ، اوراق قرضه قابل تعویض با سهام ( ماده 61 ) و اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام ( ماده 71 ) به مجمع عمومی نیز در صلاحیت هیات مدیره است. سرتنجام اینکه اعطای اجازه انعقاد قرارداد شرکت به اعضای هیات مدیره و مدیر عامل از اختیارات هیات مدیره شرکت است ( ماده 118 )
3. اختیارات هیات مدیره
الف ) اختیارات متفرقه هیات مدیره
از اختیارات هیات مدیره می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
ترتیب اندوخته قانونی ( ماده 140 ) ، افزایش سرمایه شرکت در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده به او اجازه دهد ( ماده 162 ) ؛ اصلاح اساسنامه پس از عملی ساختن افزایش سرمایه در قسمت مربوط به مقدار سرمایه ثبت شده و اعلام مراتب به مرجع ثبت شرکت ها و آگهی آن برای اطلاع عموم ( ماده 163 ) ؛ درج آگهی دعوت از مجمع عممومی در روزنامه ( مواد 95 و 192 ) ؛ رسیدگی به تعهدات پذیره نویسان و تعیین تعداد سهام هر یک از تعهد کنندگان در فرض افزایش شرکت و اعلام مراتب به مرجع ثبت شرکت ها برای ثبت و آگهی و دستور استرداد وجه سهام اضافه خریداری شده به بانک برای پرداخت به پذیره نویسان ذی نفع ( ماده 181 ) ؛ و تصفیه امور شرکت سهامی، اگر اساسنامه ترتیب دیگری مقرر نکرده باشد. ( ماده 204 )
ب) اختیارات عام هیات مدیره در اداره شرکت
به موجب ماده 118 لایحه قانونی 1347 ، جز درباره موضوعاتی که به موجب مقررات این قانون اخذ تصمیم و اقدام درباره آن ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است ، مدیران شرکت دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می باشند؛ مشروط بر آنکه تصمیمات و اقدامات آن ها در حدود موضوع شرکت باشد.
لذا هیات مدیره نمی تواند تغییر و اصلاح اساسنامه را خود بر عهده گیرد ، سرمایه شرکت را تغییر دهد ، و تصمیم به انحلال شرکت قبل از موعد بگیرد ؛ چه این موارد منحصراَ در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است. ( ماده 83)

  • ثبت تغییرات شرکت

جهت ثبت تغییرات شرکت باید نسخه ای از صورتجلسه متناسب با موضوع تغییرات به انضمام ضمائم آن به مرجع ثبت شرکت ها ارسال گردد. اداره ی کل شرکتها در صورت صحت صورتجلسه و رعایت کردن کلیه اصول و قواعد قانونی آن و مطابقت موارد آن با پرونده ی اصلی، آگهی تغییرات ثبتی را صادر نموده که در روزنامه رسمی و محلی اطلاع رسانی شود.
نکته : شرکت هایی که با مجوز به ثبت رسیده اند برای تغییرات شرکت خود باید از نهادهای مختلف گروهی مجوز گرفته و آن را به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت ها تقدیم نمایند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
مرکز تخصصی نیک ، با کادری متخصص و مجرب در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند، ثبت طرح صنعتی، ثبت اختراع و .. خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.