خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

اختراع عبارت است از طرح ریزی مربوط به تهیه و ساخت یک وسیله یا کالای جدیدی که در صنعت ، کشاورزی ، بازرگانی ، و غیره کاربرد داشته باشد مانند اختراع اتومبیل ، هواپیما ، یخچال ، تلویزیون و از این قبیل
قانون در صورتی از اختراع و اکتشاف حمایت می کند که به ثبت داده شده باشد. برای ثبت نوع اختراع و اکتشاف باید به همان ترتیبی که برای ثبت علامت تجاری مقرر شده است عمل شود.
ثبت اختراع مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. اظهارنامه ثبت اختراع باید در سه نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.
اظهارنامه ثبت اختراع باید حاوی نکات ذیل باشد :
1. اسم ، شماره ملی ، نشانی ، کد پستی ، تابعیت و سمت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است ذکر نام ، نوع فعالیت ، اقامتگاه ، محل و شماره ثبت ، تابعیت ، مرکز اصلی و عند اللزوم هر گونه شناسه دیگر آن الزامی است ؛
2. اسم ، شماره ملی ، نشانی و کد پستی نماینده قانونی متقاضی، در صورت وجود ؛
3. اسم ، اقامتگاه و کد پستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند ، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد؛
4. اسم ، نشانی و شغل مخترع ، در صورتی که متقاضی شخص مخترع نباشد ؛
5. عنوان اختراع به نحوی که اختراع ادعایی را مشخص سازد و مشتمل بر کلماتی مثل ” بهتر ” و غیره نبوده و ترجیحاَ بین سه تا 10 کلمه باشد ؛
6. تاریخ ، محل و شماره اظهارنامه یا گواهی نامه اختراع در خارج ، در صورت درخواست حق تقدم ؛
7. اطلاعات مربوط به اظهارنامه اصلی در صورت تکمیلی بودن اختراع ؛
8. تعداد صفحات توصیف ، ادعاها ، خلاصه توصیف اختراع و نقشه ها ؛
9. تعیین طبقه اختراع بر اساس طبقع بندی بین المللی اختراعات ؛
10. تعیین ضمائم

  • چند نکته :

1- در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی ، امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز ، ضروری است.
2- اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور، علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.
3- چنانچه اظهارنامه در زمان تقاضا فاقد شرایط مقرر باشد، مرجع ثبت از متقاضی دعوت خواهد کرد تا از تاریخ ابلاغ ظرف مدت 30 روز اصلاحات لازم را انجام دهد و تاریخ تقاضا همان تاریخ دریافت اطلاعات مذکور خواهد بود. اگر در مهلت تعیین شده اصلاح صورت نگیرد ، اظهارنامه کان لم یکن تلقی خواهد شد . این مهلت برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.
4- اگر در اظهارنامه به نقشه هایی اشاره شود که در آن درج یا ضمیمه نشده است مرجع ثبت از متقاضی دعوت می کند تا نقشه  ها را ظرف 30 روز ارائه دهد. در صورت ارائه ، تاریخ دریافت نقشه ها ، تاریخ تقاضا تلقی خواهد شد. در غیر این صورت ، مرجع ثبت تاریخ تقاضا را همان تاریخ دریافت اظهارنامه قید نموده و اشاره به نقشه ها را کان لم یکن تلقی خواهد کرد. این مهلت برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.
5- اظهارنامه باید فقط به یک اختراع یا به دسته ای از اختراعات مرتبط که یک اختراع کلی را تشکیل می دهند مربوط باشد. در غیر این صورت ، متقاضی می تواند اظهارنامه مربوط به اختراع خود را به دو یا چند اظهارنامه مجزا و مستقل تقسیم نماید.
6- اظهارنامه تقسیمی باید دارای الزامات اظهارنامه اصلی بوده و در تسلیم آن نکات ذیل رعایت گردد :
1. 6 شماره و تاریخ اظهارنامه اولیه
2. 6 در صورت درخواست حق تقدم از سوی متقاضی، ذکر شماره و تاریخ اظهارنامه نخستین ، همراه با محل حق تقدم
3. 6 اصلاح توصیف ، ادعا ، نقشه و خلاصه توصیف مذکور در اظهارنامه اصلی
4. 6 مدارک مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه تقسیمی
7- در صورت ادعای حق تقدم های متعدد برای اظهارنامه اصلی ، متقاضی اظهارنامه تقسیمی می تواند از حق تقدم یا حق تقدم هایی که از نظر موضوعی مرتبط با آن اظهارنامه تقسیمی باشد، استفاده کند.
مدت اعتبار ورقه اختراع در ایران بر حسب تقاضای مخترع پنج یا ده یا پانزده یا منتهی بیست سال خواهد بود و در موقع دریافت اظهارنامه ثبت اختراع اداره ثبت حق الثبتی طبق تعرفه مقرر و مبالغی برای هزینه تهیه اظهارنامه و آگهی های مربوطه اخذ می نماید. مدت اعتبار ورقه اختراع از تاریخ تسلیم اظهارنامه محسوب می گردد.

  • نمونه اظهارنامه ثبت اختراع

اینجانب ( نام مخترع ) …………… ساکن ( نشانی مخترع ) …………………………… شغل ( شغل مخترع ) …………….. تبعه ………………. وکالتاَ / اصالتاَ از طرف …………………..
ساکن : ………………………………………………………………………………………………………………………….
نقاضا دارم راختراع راجع به ………………………………………………………………………………….. که در تاریخ …………………. در کشور ……………….. شهر ………………… به شماره ………………………… تقاضای ثبت / ثبت شده است برای مدت …………………….. سال ……………. ماه …………………… روز  مطابق قانون ثبت اختراعات و آیین نامه اجرایی آن به نام ………………. ثبت نمایید.
ضمائم عبارتند از :
1. سه نسخه توصیف اختراع 2. سه نسخه تقشه اختراع 3. رسید پرداخت هزینه قانونی 4. وکالت نامه رسمی
محل امضاء
تذکر :
در صورتیکه اختراع در خارج از ایران و در کشورهای عضو اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و تجاری و کشاورزی به ثبت رسیده باشد قسمت بالا کامل گردد.

  • نمونه گواهی نامه ثبت اختراع

شماره دفتر ثبت اختراع …………
تاریخ ثبت اختراع ……………..
طبق قانون ثبت اختراع گواهی می شود اختراع راجع به ……………………………………………………….. که در تاریخ ………. در کشور ………………. به شماره ……………. ثبت تقاضای ثبت ……………… شده است به نام ……………………………………………………………………………………………………………………………………… مقیم : ………………………………………………………………………………………………………. تعیین نموده است.
برای مدت ( مدتی که مورد تقاضای متقاضی است یا مدتی که اختراع ثبت شده در خارج از کشور دارای اعتبار است ) …………………………….. سال ………………………. ماه …………………………. روز ……………….. به ثبت رسیده است این ورقه که یک نسخه از توصیف و نقشه اختراع را به پیوست دارد به مالک آن تسلیم گردید.
رئیس اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی

موسسه حقوقی ثبت نیک با کادری متخصص و مجرب در زمینه ی ثبت اختراع خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.
برای این امر ، کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت نیک
{ انتخابی نیک و ماندگار }