خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند عبارت است از هرگونه علامتی اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر و … که برای امتیاز و تشخیص لوازم صنعتی و تجاری تعیین و انتخاب می شود . در واقع، علامت تجاری معرف و مشخص کننده محصولی است که تحت آن علامت عرضه می گردد . علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت .
لازم به ذکر است که  به دلیل تنوع و تعدد برندها در بازار داخلی ایران و همچنین خارج از ایران، از اقدامات لازم قبل از ثبت علائم و برندهای تجاری، ” استعلام برند ” است. توضیح آنکه، در آیین نامه جهت کلیه اجناس، طبقاتی قائل و آن را به 45 طبقه کاری قسمت نموده اند مثلاَ طبقه 1 محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه 23 انواع نخ و طبقه 24 انواع پارچه است . بنابراین ، متقاضی باید معلوم کند در طبقه ( زمینه ) فعالیتی که مد نظر وی است آن نام قبلاَ ثبت شده است یا خیر. بدین صورت می توان اطمینان حاصل نمود که برند مورد نظر وی، از سوی سایر تولید کنندگان و یا واحدهای صنعتی دیگر، مورد استفاده و یا بهره وری قرار نگرفته است.
طرق استعلام برند :

  • مراجعه به سامانه روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir

در این روش، پس از اینکه وارد سامانه فوق شدید با مراجعه به قسمت آگهی های قانونی ، با انتخاب علامت تجاری به عنوان نوع آگهی، اسامی مورد نظر را وارد نموده و از میان روزنامه های جستجو شده به استعلام برند مورد نظر بپردازید.
پرواضح است ، متقاضیان عزیز، در صورت تکراری بودن نام برند و عنوان تجاری می بایست از انتخاب همان نام خودداری به عمل آورند. بدین ترتیب، از اتلاف زمان و هزینه نیز جلوگیری خواهد شد.

  • مراجعه به سامانه اداره مالکیت صنعتی به نشانی http://iripo.ssaa.ir

در این سامانه می توان از طریق دکمه جستجو وارد صفحه جستجو شد و نام مورد نظر و طبقه درخواستی را تعیین نمود و بر روی گزینه جستجو کلیک نمود. در صورت وجود هرگونه سابقه ثبت ، نتایج به شما اعلام خواهد شد.
شایان ذکر است، شما می توانید از طریق تماس با مشاورین ما در ثبت نیک ، کلیه امور را به متخصصان ما بسپارید. کارشناسان ما در این مرکز در کوتاه ترین زمان ممکن و به صورت رایگان از برند شما استعلام خواهند گرفت و در کلیه مراحل ثبت برند شما را راهنمایی خواهند کرد.
علائم تجاری قابل ثبت :
در کشور ما ، وفق بند الف و ب ماده 30 قانون جدید ثبت علائم مصوب 1386 ، تنها ثبت علائمی پذیرفته است که قابل روئت باشد و ثبت علائم تجاری صوتی ، بوها یا طعم های مختلف و هر گونه علائم غیر قابل روئت پذیرفته نیست.
از جمله نشانه هایی که به عنوان علائم تجاری و صنعتی قابلیت آن را دارند که قانوناَ تحت حمایت قرار گیرند عبارت است از :
1- علائم بیانی و قابل نوشتن
این علائم که حدود هشتاد درصد از علائم تجاری را تشکیل می دهد هم دیدنی و هم شنیدنی هستند و نقطه اشتراک دیگر آن ها این است که از حروف الفبا تشکیل شده اند.
2- واژه های زبان رایج
در این جا الزامی برای برگزیدن یک کلمه تازه و بدیع وجود ندارد، همین قدر که واژه بتواند به اندازه کافی موضوع ( کالا یا خدمات ) را مشخص سازد مناسب است ( مانند صابون عروس ) . در این روش معمولاَ از لغات زبان رایج برای ساختن یک علامت تجاری استفاده می شود.
3- اعداد
استفاده از ارقام، از دیدگاه بازاریابی علاوه بر اینکه بسیار کوتاه هستند ، بر عکس کلمات ، جملات شعار و عبارات ، در تمام دنیا برداشت مشابهی از آن ها وجود دارد ، اما اشکال عمده آن ها در این است که ارقام پایین تر از ده هزار اغلب ثبت شده است ، به عبارت دیگر این علائم ، بویژه برای برخی کالاها به علت ثبت قبلی به سختی ” در دسترس” قرار دارند.
علائم شماره 206 برای یک اتومبیل شماره های 19 و 5 برای عطر شانل ، شماره 330 c  برای نوعی هواپیمای باربری آمریکایی … نمونه هایی از هزاران شماره هایی است که برای تمایز کالاهای مختلف به کار رفته اند.
4- حروف اختصاری
ده ها سال است که برای نشان دادن نام طولانی یک سازمان ، تجارتخانه ، موسسه تولیدی یا خدماتی، حروف اول کلمات ترکیب شده نام آن سازمان را در کنار هم قرار می دهند و به اصطلاح حرف اختصاصی ” سیگل ” به وجود می آورند. از میان معروف ترین گروه حروف می توان از آی. بی . ام یاد نمود. امروزه در سراسر دنیا از مجموعه حروف استفاده وسیع می شود.
جهت مشاوره و اقدام به ثبت برند با ما  تماس حاصل فرمایید.
ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم .