خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت.( ماده 94 ق.ت )

شرکت بامسئولیت محدود از یک جهت شباهت به شرکت سهامی خاص دارد. وجه تشابه آن است که شرکاء به هیچ وجه مسئولینی غیر از آنچه که به عنوان سرمایه پرداخته اند ندارند. و از جهتی شباهت به شرکت تضامنی دارد، از آن جهت که جزء سرمایه آن سهم الشرکه می باشد.
شرکت مزبور را به این جهت بامسئولیت محدود می گویند که مسئولیت هر یک از شرکاء محدود به همان مقدار سرمایه ای است که در شرکت سهیم می باشد و بیشتر از سرمایه خود مسئولیتی نداشته و متعهد به پرداخت دیون و قروض شرکت نخواهد بود. این شرکت، شرکتی دوستانه و خانوادگی است و بیشتر بین افرادی که روابط مالی نزدیک با هم دارند، تشکیل می شود.

  • شرایط تشکیل شرکت بامسئولیت محدود

1- شرکت بامسئولیت محدود حداقل بین دو نفر و حداکثر بین هر چند نفری که باشد، تشکیل می گردد.
2- در تشکیل شرکت بامسئولیت محدود دو اصل باید رعایت گردد : شرکتنامه نوشته و امضاء شده باشد و سرمایه تماماَ تادیه و پرداخت شده باشد.
3- در شرکت بامسئولیت محدود، هر شریک باید با اراده آزاد خود قرارداد شرکت یا شرکتنامه را امضاء کند.
4- به هنگام تشکیل شرکت بامسئولیت محدود شرکاء که مکلف به تنظیم شرکتنامه و امضاء آن می باشند، موضوع شرکت را در آن قید و این موضوع مطابق ماده 190 ق. م باید مشروع باشد.
5- تنظیم اساسنامه برای شرکت بامسئولیت محدود ، علاوه بر شرکتنامه ضروری می باشد. زیرا شرکاء می توانند اراده خود را از نظر قلمرو و اختیارات و اتخاذ تصمیم و یا حق رای و بالاخره روابط فیمابین در آن منعکس نمایند.
6- با وجود اینکه در قانون تجارت ایران برای سرمایه شرکت بامسئولیت محدود حداقل سرمایه ای پیش بینی نشده، ولی با این حال شرکت بامسئولیت محدود زمانی تشکیل می شود که کلیه سرمایه نقدی آن تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.

  • در تشکیل شرکت بامسئولیت محدود، ذکر نکات ذیل حائز اهمیت است :

1 – شرکت بامسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیرموظف که ممکن است خارج از شرکاء هم باشند برای مدت محدود یا نامحدود اداره می شود.
2- همان طور که گفته شد، در شرکت بامسئولیت محدود هیچ گونه حداقل سرمایه ای پیش بینی نشده و الزام قانونی ارائه مدارک در این زمینه به اداره ثبت شرکت ها برای موسسین وجود ندارد، فقط اقرار موسسین به میزان سرمایه و پرداخت آن به صندوق شرکت یا هیات مدیره در شرکتنامه کافی خواهد بود.
3- در اسم شرکت باید عبارت مسئولیت محدود قید شود و اسم شرکت با اسم هیچیک از شرکاء همراه نباشد تا با شرکت تضامنی اشتباه نشود و برای شریک مسئولیت تضامنی نیز ایجاد نگردد.
4- هر گاه قسمتی از سرمایه شرکت نقد و قسمتی غیرنقدی باشد سرمایه نقدی تسلیم می شود و ارزش سرمایه غیرنقدی نیز باید معلوم گردد که به آن تقویم سرمایه می گویند و سپس تسلیم بشود.
5- سهم الشرکه شرکت به صورت اوراق تجاری بی نام یا بانام در نمی آید و قابل انتقال به سایر افراد نیست مگر اینکه، عده ای از شرکاء که حداقل سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها است و دارای اکثریت عددی نیز می باشند در این خصوص موافقت کرده باشند.
6- در شرکت بامسئولیت محدود، پذیره نویسی و پرداخت تمام سهم الشرکه شرکت صوری می باشد.
7- سهم الشرکه شرکاء نمی تواند به شکل اوراق تجاری قابل انتقال اعم از بااسم یا بی اسم و غیره درآید.
8- انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد ، مگر به موجب سند رسمی . البته انتقال سهم الشرکه لازم نیست در دفتر اسناد رسمی ثبت شود تا رسمی شناخته شود، بلکه ثبت در اداره ثبت و قید در دفتر ثبت شرکت ها کافی و رسمی است.

  • مدارک ثبت شرکت بامسئولیت محدود

1– دو برگ شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
2- دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران
3- دو جلد اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده  نفر باشد)
7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مدیر عامل
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
11- اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

پس از تنظیم مدارک نامبرده، به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. (قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت)
سپس ضمن تکمیل  اطلاعات خواسته شده در سامانه و تعیین نام شرکت، مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری نمایید.
نام انتخابی باید:
الف- فارسی باشد.در نام انتخابی خود از کلمات خارجی استفاده نفرمایید . در صورتی که از کلمه ای استفاده می کنید که فارسی است اما چندان مصطلح نیست بایستی حتماَ برای آن نام مستند ارائه نمایید.مستند کلمات می بایست از فرهنگ های معتبر مانند: فرهنگ دهخدا، فرهنگ عمید، یا فرهنگ معین باشد.در صورتی که نام انتخابی شما نام مکانی در ایران است لازم است نقشه آن مکان به همراه درخواست پیوند گردد.
ب- سه سیلابی باشد.نام انتخابی شما باید از سه کلمه تشکیل شده باشد.نام های تک سیلابی به هیچ عنوان پذیرفته نمی شوند و نام های دو سیلابی نیز در صورت خاص بودن و نداشتن تشابه ممکن است تایید گردند.
ج- مشابه یا عین نام درخواستی قبلَا ثبت نشده باشد.سعی کنید نام انتخابی شما عمومیت کمتری داشته باشد و کمتر استفاده شده باشد.کلماتی چون:نوین،گسترش،گستر،پارس و …به کرّات در نام سایر شرکت ها استفاده شده است.هر چه نام انتخابی شما خاص تر باشد و کمتر استفاده شده باشد احتمال پذیرش آن بالاتر است.
د- از کلمات ممنوعه استفاده نکنید.کلماتی مانند: ایران،کانون،تهران و …سایر کلماتی که دولتی و ملی محسوب می گردند تایید نخواهند شد.همچنین برای استفاده از نام شهرها و اماکن مختلف باید از فرمانداری آن شهر یا مراجع ذیصلاح آن مکان مجوز دریافت کرئه و به اداره ثبت ارائه نمود.
ه- کلماتی که خلاف موازین شرع،عرف و اخلاقی جامعه باشند نیز مسلماَ تایید نمی گردند.
با رعایت موارد فوق می توان نامی مناسب انتخاب نمود و در کمترین زمان تغییر نام را به انجام رساند تا بدون ایجاد موانع و مشکلات قانونی و اداری و تلف شدن زمان نام جدید شرکت به ثبت برسد.
سپس کارشناس مربوطه، اطلاعات وارد شده را مورد بررسی قرار می دهد. چنانچه، اطلاعات به درستی وارد شده باشد از شما خواسته می شود تا مدارک را از طریق پست برایشان ارسال نمایید.
پس از ازسال مدارک، بارکد پستی را در سامانه درج نمایید.
با ارسال مدارک ، ممکن است سه حالت انفاق بیفتد.
1. رد پرونده 2. نقص پرونده 3. صدور آگهی.
در حالت صدور آگهی ، اداره ثبت شرکت ها با درخواست ثبت شرکت مورد نظر موافقت نموده و نسبت به صدور آگهی اقدام می نماید که در این صورت می بایست شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره مراجعه نماید. ( در این مرحله همراه داشتن اصل مدارک شناسایی الزامی است ).
چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور و پرداخت هزینه آن، آخرین مرحله ثبت شرکت است که پس از طی تمامی این مراحل ، اداره ثبت شرکت ها یک شماره ثبت به شرکت تخصیص می دهد که از طریق این شماره، شرکت شما شناسایی می شود.

  • موارد انحلال شرکت بامسئولیت محدود

شرکت بامسئولیت محدود ممکن است همانند هر شرکت تجاری دیگر به علل مختلف به پایان فعالیت خود برسد.ماده 114 قانون تجارت موارد انحلال را در چند بند به شرح ذیل پیش بینی نموده :
الف ) در مورد فقرات 1 و 2 و 3 ماده 199 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347
این موارد عبارت اند از :
1) وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیرممکن باشد.
2) در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید شده باشد.
3) در صورت ورشکستگی
ب) در صورت تصمیم عده ای از شرکا که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد.
ج) در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکا تقاضای انحلال کرده محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.
د) در مورد فوت یکی از شرکا اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد.
خدمات نیک را از شرکت نیک بخواهید…
مشاوره راهبردی رایگان جهت ثبت انواع شرکت های تجاری :

  • 02188888822