خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه ی آن ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آن ها تا میزان همان سرمایه ای است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه ی او به صورت سهام درنیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آن ها در مقابل طلبکاران و روابط آن ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.
شرکت مختلط سهامی که ترکیبی از شرکاء شرکت تضامنی و شرکاء سهامی می باشد ابتکار دیگری از قانونگذار است. در این شرکت شرکاء ضامن مدیریت شرکت مختلط سهامی را به عهده دارد اعم از این که یک شریک یا چند شریک باشد . در این شرکت هم به مانند شرکت مختلط غیرسهامی عده ای که تخصص کافی در امور تجارت ندارند یا خرید سهام یا قطعات سهام سرمایه گذاری می کنند و شرکاء ضامن چه سرمایه گذاری بنمایند و چه سرمایه گذاری ننمایند با اتکاء به تخصص و اطلاع خود از امور تجاری مدیریت شرکت را به دست می گیرند و سود حاصله مطابق توافق حاصله در شرکت نامه تقسیم خواهد شد . در این شرکت نیز شرکاء ضامن حق اداره شرکت را دارند و شرکاء سهامی حق اداره شرکت را ندارند.

  • شرایط انتخاب اسم شرکت مخلتط سهامی

در این شرکت نیز در اسم شرکت باید عبارت مختلط سهامی ذکر گردد تا علاقه مندان به معامله با این شرکت بدانند با چه اشخاصی و تحت چه مقرراتی مایل به معامله می باشند . همچنین باید لااقل نام یکی از شرکاء ضامن قید گردد تا طرف معامله با شرکت بداند به چه کسی باید برای طلب خود رجوع کند.
وفق ماده 163 قانون تجارت دو شرط باید رعایت شود:
1. در اسم شرکت باید عبارت ” شرکت مختلط” ذکر شود.
2. در اسم شرکت باید لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.

  • تشکیل شرکت مختلط سهامی

با توجه به ماده ی 176 قانون تجارت مقررات مربوط به تشکیل شرکت مختلط سهامی آشکار می گردد. بنابراین برای تشکیل شرکت لازم است که :
1- اساسنامه و یا شرکتنامه حاوی امور اساسی شرکت تهیه شود.
2- پرداخت ثلث سرمایه ی نقدی و تعهد دو ثلث بقیه اعلام گردد.
3- سهم الشرکه ی غیر نقدی ارزیابی و تحویل شرکت شود.
4- در تنظیم سهام یا قطعات قیمت حداقل با توجه به سرمایه ی شرکت تعیین گردد.
یعنی اگر سرمایه کمتر و یا معادل دویست هزار ریال بود حداقل پنجاه ریال و اگر بیشتر از این مبلغ بود یکصد ریال.
5- تهیه ی رسید سرمایه بنحوی که هست و اعلام آن با تصریح به اینکه سرمایه د ر تحویل شرکت است.
6- تعیین اسامی و مشخصات شرکاء سهامی با مقدار سهام آن ها و شریک یا شرکاء ضامن با میزان سهم الشرکه

  • اداره شرکت مختلط سهامی

مدیریت شرکت مختلط سهامی مخصوص به شریک یا شرکای ضامن است و سایر شرکاء نقشی در اداره شرکت ندارند و فقط به عنوان سهام دار شرکت در سود و زیان مشارکت می نمایند. بنابراین شرکاء ضامن کسانی هستند که سرمایه آن ها به صورت سهام درنیامده و مسئول کلیه قروضی هستند که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود اما شرکاء سهامدار کسانی هستند که سرمایه ی آن ها به صورت سهام یا قطعات متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آن ها تا میزان سرمایه است زیرا شرکاء ضامن دارای اختیارات تمام برای اداره شرکت می باشند. مدیر یا مدیران شرکت به مانند وکیل سایر شرکاء هستند که در حدود معین داده شده حق اقدامات لازم را دارند.

  • پایان حیات شرکت مختلط سهامی

در پایان یافتن اینگونه شرکت ها به مانند سایر شرکت ها ذکر دو روش امکان پذیر است : اول بطلان شرکت و دوم انحلال شرکت
1. بطلان شرکت
همان طور که توضیح داده شد، برای این که شرکت مختلط تشکیل شده تلقی گردد باید تادیه تمام سرمایه شرکت که به صورت سهام یا قطعات سهام است تعهد گردد که این شرط یکی از رکن های اصلی و شکلی شرکت مختلط سهامی است و چنانچه این رکن به عنوان یک رکن شکلی رعایت نگردد شرکت باطل است. همچنین عدم رعایت شرایط ماهوی مانند عدم اهلیت شرکاء ضامن یا عدم قصد و رضای ایشان برای اداره و مدیریت و قبول مسئولیت به عنوان شریک ضامن موجب بطلان شرکت می گردد.
2. انحلال شرکت
ماده 181 قانون تجارت شرکت مختلط را در موارد ذیل منحل شده اعلام می کند :
الف) در مورد فقرات 3-2-1 ماده 93
ب) برحسب تصمیم مجمع عمومی و رضای شرکای ضامن
ج) بر حسب تصمیم مجمع عمومی و رضایت شرکای ضامن
د) در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکای ضامن مشروط بر این که انحلال شرکت در این موارد در اساسنامه تصریح شده باشد.
در مورد فقرات (ب) و ( ج) حکم ماده 72 جاری است.
اگر شرکت به طریقی غیر از ورشکستگی منحل شد هر یک از طلبکاران شرکت می تواند به هر یک از شرکای سهامی که از بابت قیمت سهام خود مدیون شرکت است رجوع کرده در حدود بدهی آن شریک طلب خود را مطالبه نماید. مادام که شرکت منحل نشده طلبکاران برای وصول طلب خود حق رجوع به هیچ یک از شرکای سهامی را ندارند.
سوالات خود را از ما بپرسید.
کارشناسان مجرب ثبت شرکت نیک ، با افتخار آماده ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.